Min mamma är tvungen att ha 21-22 grader inne för att inte värka sig fullständigt fördärvad.
Alla är vi inte unga och friska och rika. Så är det bara men det dräller av träskallar som inte förstår en så grundläggande sak.

Fast nu är det en gång så att liksom alla inte är friska så är alla inte rika heller. Dessutom räcker inte varken jordens eller nationens resurser om alla skall konsumera ohämmat. Man får inte allt här i livet om man inte är rysk oligark. Det är inte samhällets fel att inte alla är ryska oligarker.

250 kvadrat är ett enormt hus. För en vanlig 4 personers familj brukar det räcka gott med hälften av den ytan. Jag ser ingen annan lösning på ert problem än att dela in huset i zoner med olika temperatur. Full värme i de rummen där sjuklingen vistas. Mer normala 17-19 grader i resten av huset. Beroende på hur många ni är i hushållet kanske något rum står obebott och då räcker det med 5-10 grader där.

Sedan hjälper det ju litet att skyffla snövallar mot väggarna sedan det har kommit tillräckligt med snö. Kanske det finns såna där överstora vardagsrumsfönster som har varit på modet på senare tid. Täcker man för dem så mer normala fönsteröppningar blir kvar sparar man mycket värme. Framför dörrar som inte används kan man passa in frigolitskivor tätt i karmen på insidan. Och så vidare.

• Gilla
  • Älska
Quartto och 3 till
  • Laddar…
Eller, i alternativ till att skotta snö upp till takfoten så kan man ju värma huset med en värmepump istället så har man plötsligt en tredjedel av sin tidigare uppvärmningskostnad.

• Gilla
1
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Möjligt men att räkna payoff metoden är den sämsta metoden att räkna tillbaka pengarna. Anuitets eller nuvärdes metoden är bättre.
Lek gärna med siffrorna men att tveka om att installera en effektiv värmepumo pga brist på pengar idag är ju som att säga nej till mat på bordet.

• Gilla
1
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lek gärna med siffrorna men att tveka om att installera en effektiv värmepumo pga brist på pengar idag är ju som att säga nej till mat på bordet.
Knappast samma sak om man tex är max belånad på huset. Att ta ett dåligt igenomtänkt lån är att som att be om problem om det finns liknande billigare alternativ.
"Leker" man med siffror kommer man väldigt långt på...

@
Muhammed al-Hakim skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.

Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Verkar ju vara helt orimligt att värma 250 m2 till 25-27 grader året om. Vet inte hur många som bor där - men är ni t.ex. fyra i familjen så klarar ni ju er på halva boytan.

• Gilla
KarroZoo och 1 till
  • Laddar…
B
Muhammed al-Hakim skrev:
Du får gärna läsa igenom inlägget en gång till innan du spottar ut dig ett sånt uttalande.

Personen lider av en neurologisk sjukdom, inte bara skadat ryggen, foten eller lilltån. Här är det hela kroppen, verkligen hela kroppen.

Sen att svensk sjukvård är en av EU:s sämsta gör inte saken bättre.

Därför är vi tvungna att hålla varm temperatur, hade man fått bra hjälp hade det säkert gått att lösa på något annat sätt.

Tack övriga för alla tips! Jättesnällt. Vi bor i elområde SE3.
▪️Blir OTROLIGT frustrerad när du rackar ner på Sverige och det Sverige har att erbjuda. Jag tycker att vi lever i ett väldigt bra land där politikerna gör vad de kan för att hålla alla nöjda. Det ställs hela tiden en massa krav från medborgarna om att politikerna ska lösa allt! Om ALLA bidrog med att dra sitt strå till stacken och gjorde vad de kunde för att få landet på fötter och hålla det rullande skulle situationen se helt annorlunda ut.
▪️Nu ser det ju inte ut så. TYVÄRR. Det finns många som av olika skäl INTE GÖR RÄTT FÖR SIG, men ändå förväntar sig den bästa av världar. Innan man gnäller tycker jag att man ska ägna sig åt lite ”navelskådande” för att se om man själv och de i ens familj, har gjort det bästa man kan för att bidra till att landet Sverige går runt.
▪️OM man tycker att Sverige inte har något bra att erbjuda, är ju alla fria att söka ett bättre alternativ. Kanske till något av de övriga länderna i EU, som enligt TS har bättre erbjudanden att komma med. Jag bor här (trots att jag inte är född här) för att jag tror på Sverige och vill göra mitt bästa för att vi ska hålla ihop genom pandemier, krig, massinvandring, höga elpriser, höga bensinpriser, höga matpriser och annat som tynger ekonomin.
▪️OM man tycker att politikerna inte gör ett bra jobb, finns även möjligheten för alla medborgare fria att engagera sig politiskt. Att sitta hemma och bara gnälla över allt som kunde vara bättre, utan att själv vara villig att göra en insats - DET ÄR FÖRKASTLIGT!
▪️Var glad att du lever i ett land där du kan göra din röst hörd. Ett land där du kan göra skillnad. Jag är det och är väldigt tacksam över att ha fått leva mitt liv här.
:heart::heart::heart::heart:

• Gilla
  • Haha
Tornugglan och 8 till
  • Laddar…
Muhammed al-Hakim skrev:
Är ganska deppigt att läsa folk som skriver "ta på dig en mössa - värma så mycket är som att ha hål i tanken - ta på dig en tjock tröja" osv osv. Trots att jag flertalet gånger skrivet att det är p.g.a en sjukdom, tänker inte gå in på diagnoser. Förresten är det nog inte p.g.a sjukdomen. Är p.g.a att Sverige är så kasst!

Men resterande tackar vi självklart för. Bara det att folk svarar utan att läsa.:sick:

Fast man behöver inte värma upp ett HELT hus till 27 grader för att en person behöver värme, då får man anpassa och avdela utifrån den aktuella ekonomiska situationen. Dessutom har elpriserna varit på tapeten i ett år nu så det är lite sent att stämma i ån när vattnet redan går till midjan om man inte heller är beredd på att ta till drastiska åtgärder.

Det finns el-element (eller LLVP) att sätta i nåt utvalt rum och badrum tex och sen får värmen i resten av huset dras ner till normal nivå eller lägre. Eller så får du ju pröjsa 15-20000 för elen per månad i vinter. Snacka om i-landsproblem när man tycker att man måste värma ett helt stort hus till 27 grader för att nån i hushållet behöver ha det varmt och absolut måste kunna visas precis överallt.

• Gilla
  • Älska
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Låter ju galet lågt med runt 28 000kWh/år för att hålla 27 grader.
Jag har en gammal kåk med stoooora glasrutor som vill ha 26 000kWh/år. Skulle inte ens gå att värma upp den till 27 grader :)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A
B Byggahus48 skrev:
▪️Blir OTROLIGT frustrerad när du rackar ner på Sverige och det Sverige har att erbjuda. Jag tycker att vi lever i ett väldigt bra land där politikerna gör vad de kan för att hålla alla nöjda. Det ställs hela tiden en massa krav från medborgarna om att politikerna ska lösa allt! Om ALLA bidrog med att dra sitt strå till stacken och gjorde vad de kunde för att få landet på fötter och hålla det rullande skulle situationen se helt annorlunda ut.
▪️Nu ser det ju inte ut så. TYVÄRR. Det finns många som av olika skäl INTE GÖR RÄTT FÖR SIG, men ändå förväntar sig den bästa av världar. Innan man gnäller tycker jag att man ska ägna sig åt lite ”navelskådande” för att se om man själv och de i ens familj, har gjort det bästa man kan för att bidra till att landet Sverige går runt.
▪️OM man tycker att Sverige inte har något bra att erbjuda, är ju alla fria att söka ett bättre alternativ. Kanske till något av de övriga länderna i EU, som enligt TS har bättre erbjudanden att komma med. Jag bor här (trots att jag inte är född här) för att jag tror på Sverige och vill göra mitt bästa för att vi ska hålla ihop genom pandemier, krig, massinvandring, höga elpriser, höga bensinpriser, höga matpriser och annat som tynger ekonomin.
▪️OM man tycker att politikerna inte gör ett bra jobb, finns även möjligheten för alla medborgare fria att engagera sig politiskt. Att sitta hemma och bara gnälla över allt som kunde vara bättre, utan att själv vara villig att göra en insats - DET ÄR FÖRKASTLIGT!
▪️Var glad att du lever i ett land där du kan göra din röst hörd. Ett land där du kan göra skillnad. Jag är det och är väldigt tacksam över att ha fått leva mitt liv här.
Du, jag orkar inte ens läsa klart det du skrivit eller egentligen svara på dig.

Välkommen till lögnen säger jag bara!

Hör på dig att du aldrig varit allvarligt sjuk och ska försöka få försäkringskassan att förstå dig. Eller t.o.m för den delen få läkarna att förstå en.

Finns cancersjuka idag som blir tvingade ut i arbete, finns folk med allvarliga sjukdomar som blir pushade ut i arbete. Alternativet är 0kr i inkomst.

Så kom inte här och snacka skit om att alla ska "göra rätt för sig" innan du sett klart på alla avsnitt på Uppdrag granskning.

Den skatten jag betalat till detta land hade gjort mig till mångmiljonär i ett valfritt U-land.

Usch, kan någon LÅSA denna jävla tråden.

Muhammed al-Hakim skrev:

Hör på dig att du aldrig varit allvarligt sjuk och ska försöka få försäkringskassan att förstå dig. Eller t.o.m för den delen få läkarna att förstå en.

Finns cancersjuka idag som blir tvingade ut i arbete, finns folk med allvarliga sjukdomar som blir pushade ut i arbete. Alternativet är 0kr i inkomst.

Så kom inte här och snacka skit om att alla ska "göra rätt för sig" innan du sett klart på alla avsnitt på Uppdrag granskning.

Den skatten jag betalat till detta land hade gjort mig till mångmiljonär i ett valfritt U-land.

Ta det lugnt nu båda två.

Muhammed:
Jag vet av egen erfarenhet från Finland hur illa det kan gå när man hamnar snett i den offentliga vården. I Sverige verkar det kunna gå lika illa.
Man kommer ingen vart med såna där osakliga påhopp på landet. Den skatt du har betalat i sverige skulle ha gjort dig till miljonär i något fattigland men å andra sidan skulle dina inkomster knappt ha räckt till mat för dagen och inte till någon 250-kvadratshus i ett sådant land.
Det konstruktiva som man kan göra är att själv driva sin sak gentemot myndigheterna. Det har jag själv gjort med stöd från familjen så jag vet att det går. Man går uppåt i systemet och är hård men saklig. Läser på och har lagen till hands. Tar reda på vad internationell vetenskaplig forskning (seriös sådan) säger om sjukdomen. Ofta kommer man framåt till slut och eftersom sådana personer är besvärliga för systemet brukar systemet förbättras när man blir tillräckligt många. Att gnälla och raljera gör däremot ingen nytta.

Byggahus48
Jag har fått uppfattningen att när det går fel i Sverige kan det gå väldigt fel eftersom de snälla och fogliga rikssvenskarna inte står på sig och inte läser lagen för myndigheterna. Jag anar att fallet i Muhammeds familj kan vara ett sådant och då har han all rätt att vara missnöjd. Tyvärr kommer ilskan ut fel väg och anklagelserna riktas åt fel håll men den verkar vara berättigad.

• Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
Muhammed al-Hakim skrev:
Jag tittade exakt och vi snittar kring 28.200 kWh per år.
Bostaden är egentligen ca 225 kvm. 25kvm är stängd utedel som inte värms upp. Dumt att räkna med det kanske.

Frånluftspumpen vi har är IVT 490.

Vi har försökt anpassa temperaturen så att den sjuka endast har sitt rum varmt men det fungerar inte riktigt. Blir bråk p.g.a smärtan.

Men nu fick jag iallafall upp ögonen för att ta med i kalkylen att vi behöver inomhustemp på 25-27 grader. Så man inte köper något klent.

EL-golvvärmen tänker jag borde man stänga av helt i badrummet på våning 2.

Synd att det inte finns något enkelt sätt att mäta vad delar av huset drar.
Har även tänkt köpa en sån värmekamera så man kan se om någon del är dåligt isolerad, men det är så himla dyrt.
Värmetäcke eller liknande. Mitt ex hade värmemadrass och har för mig att den var på max 75w med 3 värmelägen då kunde ni sänka på natten i alla fall.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Värmetäcke eller liknande. Mitt ex hade värmemadrass och har för mig att den var på max 75w med 3 värmelägen då kunde ni sänka på natten i alla fall.
Excellent förslag, skulle nog de flesta tycka..
Fast det går ju inte har TS klargjort. Inga värmande kläder osv hjälper. Funkar tydligen bara att ha bastu i hela huset.

A aka_the_barf skrev:
Knappast samma sak om man tex är max belånad på huset. Att ta ett dåligt igenomtänkt lån är att som att be om problem om det finns liknande billigare alternativ.
"Leker" man med siffror kommer man väldigt långt på...
Nej, men det vet vi ju inget om här. De allra flesta har låneutrymme om de iaf ägt huset 2-3 år med tanke på de prisuppgångar som varit på villamarknaden.

B
Muhammed al-Hakim skrev:

▪️Helt lugnt om du inte orkar läsa klart min text. Det är ju ofta så om inte alla stryker en medhårs att man hellre blundar (eller bara kisar). Intressant är dock att du kan uttala dig om mina erfarenheter av FK, sjukdom eller att folk skickas ut i arbete trots att de är för sjuka för att jobba. Jag har ALDRIG SKRIVIT att någon som är sjuk och inte har någon arbetsförmåga ska jobba. Däremot ska alla som KAN JOBBA, göra det och göra rätt för sig genom att ta de arbeten som finns att tillgå. Och så är det ju inte. Jag vet vad jag talar om genom mitt jobb.
▪️Att du skulle varit miljonär i ett valfritt U-land, gör ju att man ställer sig frågan: Varför har du inte valt den linjen istället? Kanske klimatet med varmt väder t o m skulle gynna den/de som är sjuka i din familj. Win-win

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
A
B Byggahus48 skrev:
▪️Helt lugnt om du inte orkar läsa klart min text. Det är ju ofta så om inte alla stryker en medhårs att man hellre blundar (eller bara kisar). Intressant är dock att du kan uttala dig om mina erfarenheter av FK, sjukdom eller att folk skickas ut i arbete trots att de är för sjuka för att jobba. Jag har ALDRIG SKRIVIT att någon som är sjuk och inte har någon arbetsförmåga ska jobba. Däremot ska alla som KAN JOBBA, göra det och göra rätt för sig genom att ta de arbeten som finns att tillgå. Och så är det ju inte. Jag vet vad jag talar om genom mitt jobb.
▪️Att du skulle varit miljonär i ett valfritt U-land, gör ju att man ställer sig frågan: Varför har du inte valt den linjen istället? Kanske klimatet med varmt väder t o m skulle gynna den/de som är sjuka i din familj. Win-win
Jaja, jag orkar inte svara på dig blir alldeles för mycket POLITIK i ett byggforum.
Du väljer ut och vinklar det du vill förstå, ej värt att spendera tid på.

Tack och hej. (y)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.