Snailman
N nSkog skrev:
Stänger du ventilationen får du noll värme från frånluftsvärmepumpen.
2005 tror jag inte det fanns några effektiva frånluftsvärmepumpar, de räckte väl bara för att göra varmvatten, resten gick på elpatronen.
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
5% besparing för varje grads sänkning! Ett mantra som alla energirådgivare använder. Ngn har påstått detta en gång, sedan har det blivit sanning
Det som driver värmeläckaget är främst temperaturskillnaden mellan inne och ute. Så om man har 20 grader inne och det är 0 grader ute så är det de 20 graderna som driver ut värmen. Har man i stället 19 grader inne så blir ”drivkraften” en tjugondel lägre (= 5%).
Är det i stället -20 grader ute så sparar men en fyrtiondel (= 2,5%) på den innetemperatursänkningen.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Det har ju redan kommit många bra råd och några dåliga. Förstår precis vad du menar med temperaturen vid värk, personligen får jag värk när det är för varmt istället vilket ju är ekonomiskt och bra. Att ta på varma kläder och sänka temperaturen blir gärna svettigt, dessutom sitter ju neurologisk smärta inte i kroppen utan i hjärnan/ryggraden, då funkar det inte att värma kroppsdelen det gör ont i.
Men, trots det, så kan det vara värt att prova sidenunderställ, kolla tex Sidenselma. Finns även tunna vantar, det brukar jag använda när det är dåligt väder. De är ledande eftersom siden är animaliskt, så mobiltelefon och sådant funkar med den på. Fördelen med siden jämfört med ull är att de inte värmer när man är varm, och de är jättetunna.

Men sammanfattat:
Behåll nuvarande system men komplettera så snart det går med en värmepump, berg, luft/vatten eller luftluft. Men det tar ju ett tag, så här är förslag på några snabba åtgärder:

- Stäng dörren till rum som inte behöver användas lika mycket och sänk temperaturen där. Vi har 15 grader i barnens sovrum eftersom de flyttat hemifrån och 16 grader i vårt eftersom vi vill sova svalt.

- Dörren till badrummet ska stå öppen så mycket som möjligt, och temperaturen på golvvärmen ska vara inställd på en lägre temperatur än i resten av huset, då kommer det att gå mindre el, frånluftsvärmepumpen är trots allt en värmepump om än inte tillräcklig.

- Hyra/låna värmekamera för att kolla om det läcker ut värme nånstans är ju kul, men det funkar rätt bra med handen elelr med en vanlig termometer som får ligga på "misstänkta" ställen någon timme.

- Byta fönster gör man egentligen bara om de är dåliga i övrigt men upplever man kyla från fönster kan faktiskt de klassiska tunga sammetsgardinerna ha effekt, och "taxar" (avlånga kuddar) på golvet vid altandörrarna.

Nu har ju ni golvvärme, men för oss andra är välplacerade fårskinn trevligt för att slippa kalla fötter, tex vid sängen, under soffbordet etc.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Nu vill jag verkligen inte klanka ner på sjukdom då en sån nitlott är inget man kan styra över.

DOCK!!
Jag kan nog nästan tycka det är en form av respektlöshet den sjuke har mot övriga i familjen. Det är inte humant att tvinga resterande leva under samma förhållanden. Jag hade ta mig fan avlidit om jag hade varit tvungen att leva i 27 grader hemma.

Om nu personen prompt måste ha dessa temperaturer så får han/hon för guds skull klä sig varmt? Eller är det ett riktmärke att denne ska valsa omkring i underkläder hemma och lindra sina bekymmer?

Sänk värmen till 20 grader. Den som vill ha varmare behöver investera i Underställ av merinoull, fårskinnstofflor, merinoull-vantar och en merinoull-mössa

tycker det är helt absurt att ni andra dels ska tvingas leva i denna värme, men även över den ekonomiska biten
 
  • Arg
Stig-Rune och 1 till
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Att värma till 25-27 grader o be om hjälp med förbrukningen måste ju va som att tanka bilen med hål i tankens botten.
Strålande svar. Sänk värme
Vem kan leva i 27-28 grader.? Har lika stor , hus med en kamin. Annars direkt verkande el, fast på 17 grader. Förbrukning per år 13 000 KWh. Och det funkar. Lite varmare morgonrockar och ingen kokande vatten i kranar. Värme till vatten från Ariston som värmer från luften ( nytt i UE ) (y)
 
  • Arg
1
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Jag har ytterst god erfarenhet av en Mitsubishi luft/luft värmepump. Efter 16 års drift utan bekymmer hade nya intressanta Mitsubishiprodukter kommit på marknaden. I ett så stort hus som 250 m2 räcker inte ett värmeaggregat till. Med rätt utomhusaggregat kan två inomhusaggregat anslutas. I vårt fall reducerades elanvändningen med en trdjedel eller till 11800 KWh/år. Huset ett en och halvplans hus 125 m2.
Med solceller på taket ytterligare reduktion till 7800 KWh/år de senaste två åren. Ventilation i huset måste man ha. Om ordinarie ventilation inte räcker till bör man titta på Mitsubishis lösningar med separat ventilation i vissa rum med värmeåtervinning. Detta är ju intressant om man har problem med fuktig luft eller radon.
Jag arbetar inte för Mitsubishi eller någon försäljare, men är en mycket nöjd Mitsubishikund.
 
F
Aprilmaj Aprilmaj skrev:
Strålande svar. Sänk värme
Vem kan leva i 27-28 grader.? Har lika stor , hus med en kamin. Annars direkt verkande el, fast på 17 grader. Förbrukning per år 13 000 KWh. Och det funkar. Lite varmare morgonrockar och ingen kokande vatten i kranar. Värme till vatten från Ariston som värmer från luften ( nytt i UE ) (y)
Läs TS frågeställning och orsak till frågeställningen innan ni rapar ur er en massa kommentarer. TS anser sig ha en anledning till temperaturen och det vet hen nog bäst.
 
  • Gilla
  • Älska
Peken och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Som @Jonatan79 säger så är det lite information som saknas och 30.000 kWh/år är väldigt mycket om ni inte har pool, spabad och/eller elbilar så att titta över fönster, dörrar och isolering kan vara bra alternativ också.

Varmvatten, är det helt på el, eller?
Skulle kunna vara en extremt välisolerad villa i norrlands inland...
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
du kan hyra en sådan, gör det när det blir kallare så får du tydligare utslag.
Du kan också köpa en "IR pistol", beröringsfri termometer för ett par hundralappar. (299 - 399 kronor på Jula)
En sval dag går du runt huset och riktar den runt fönster, dörrar och jämför med temp mitt på väggen.
Då ser du enkelt var de stora värmeläckagen är.
 
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Förutom alla sparråd så finns bra värmande isolerande kvalitetskläder så tempen kan sänkas inomhus.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
J
N NisseGrus skrev:
I nya hus som jag jobbat med i 10 år sitter vi aldrig FLVP om huset är över 200kvm 1-plan 225kvm 2 våningar. Och då talar vi nytt dvs välisolerade väggar, tak o fönster etc. Så bergvärme isf
Nej och det är väl helt enligt reglerna enligt BBR, det är skillnad på ett nybygge och ett äldre hus i avseende på kraven gällande energiprestanda.
 
Jag kommer nog aldrig be om råd här på forumet pga så många som inte läser igenom frågeställningen utan svarar hejvilt med blaha om förbrukningar vid 22gr med mera. Frågeställaren har nu behov av 27grader så det är det som gäller! Jag själv skulle stänga av några rum och sänka värmen där sedan valfritt antingen luftluft pumpar eller Bergvärme om man bor norrut luftvatten om man bor söderut. Tyvärr snabbaste åtgärden blir nog luft/luft pumpar om det kniper och de är bra. Dra ner på elvärmen i badrum nej tack pga behovet frågeställaren har.
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Hej!

Vi bor i en villa från 2005 på 250kvm som drar 30.000 kWh/år med rörligt el-pris.
Värms idag upp av en frånluftsvärmepump (20år) med vattenburen golvvärme.
Dock EL-golvvärme i badrummet på våning 2.
Vi brukar ha 25-27 grader inomhustemp förutom badrummet p.g.a sjukdom.

Kan bli extremt dyrt för oss att bo kvar.
Vad skulle ni gjort för att rädda vintern?

Jag funderar på bergvärme eller ny pump. Men det lär man knappt hinna med till vintern.



Tacksam för tips!

Saker jag tänkt är:
stänga ventilation
sänka temperatur
Stefan jag funderade på en sak. Om du har frånluftsvärmepump så antar jag att du inte har uppvärmd tilluft.
Även lösningen där tilluften går genom en radiator verkar inte fungera särskilt bra.

Om personen i fråga är känslig för kyla så borde man kanske lösa problemet med iskall tilluft. Då kanske man även kan sänka inomhustemperaturen i genlängd.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
StefanEriksson skrev:
Vi brukar ha väldigt hög inomhustemp, cirka 25-27 grader.
Behöver ha hög temp p.g.a sjukdom.
1. Sänk temperaturen.

Mössa på huvudet värmer bra.

Har någon av er värk så satsa på termokläder. https://www.heatperformance.se/vad-ar-termoklader-och-nar-anvander-man-dem/

Eller kör med terassvärmaren på lägsta värmen i det rum där den sjuke vistas. Då kan man sitta still utan att frysa. https://www.stayhome.se/alla-guider/terrassvarmare

Har själv en fristående bakom ryggen när jag sitter still vid datorn i ett litet rum. Har fel på sköldkörteln och är jämt frusen men detta är toppenbra för då slipper vi elda i vedpannan i onödan då maken inte fryser när jag gör det.

Högt i tak? Sänk taket då stannar värmen där man är.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Läs TS frågeställning och orsak till frågeställningen innan ni rapar ur er en massa kommentarer. TS anser sig ha en anledning till temperaturen och det vet hen nog bäst.

Ts verkar vara den som är minst intresserad av tråden....
 
  • Gilla
Aprilmaj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.