Hej!
Jag vill sätta upp en TV på en vägg som är mot yttervägg. När jag började söka efter reglarna tyckte jag det verkade lite väl långt mellan dem och det visade sig vara 90 cm cc och inte 45 eller 60. Det är en gipsvägg, vet dock inte om enkel eller dubbel, om det sitter OSB på baksida o.s.v., det ska jag ta reda på däremot. På andra innerväggar i huset är det 60 cc mellan reglarna.
Men, sen hittade jag en annan regel som går horisontellt som är ca 95-100 mm bred. Den sitter på 140 - ca 150 cm höjd från golvet. Jag har inte tittat på väggfästen så mycket att jag vill dra mig till minnes att det skulle kunna vara ett alternativ men ur ett hållfasthetsperspektiv, skulle det vara OK att belasta den regeln med ca 20 - 40 kg (beroende på om TVn bytes från dagens ca 20 till säg 35 kg senare)? Tanken är att sätta ett statiskt fäste, d.v.s. inte kunna dra ut TVn och vinkla den åt olika håll.
Om det är enkelgips har jag svårt att se att jag kan hänga upp med Mollyplugg i endast gipset.
Om det är enkelgips (eller ens dubbelgips), ingen OSB och det inte är lämpligt att skruva i horisontella regeln funderar jag på att sätta ett styck plyfa på väggen och dra väggfästet i den.
Jag vill sätta upp en TV på en vägg som är mot yttervägg. När jag började söka efter reglarna tyckte jag det verkade lite väl långt mellan dem och det visade sig vara 90 cm cc och inte 45 eller 60. Det är en gipsvägg, vet dock inte om enkel eller dubbel, om det sitter OSB på baksida o.s.v., det ska jag ta reda på däremot. På andra innerväggar i huset är det 60 cc mellan reglarna.
Men, sen hittade jag en annan regel som går horisontellt som är ca 95-100 mm bred. Den sitter på 140 - ca 150 cm höjd från golvet. Jag har inte tittat på väggfästen så mycket att jag vill dra mig till minnes att det skulle kunna vara ett alternativ men ur ett hållfasthetsperspektiv, skulle det vara OK att belasta den regeln med ca 20 - 40 kg (beroende på om TVn bytes från dagens ca 20 till säg 35 kg senare)? Tanken är att sätta ett statiskt fäste, d.v.s. inte kunna dra ut TVn och vinkla den åt olika håll.
Om det är enkelgips har jag svårt att se att jag kan hänga upp med Mollyplugg i endast gipset.
Om det är enkelgips (eller ens dubbelgips), ingen OSB och det inte är lämpligt att skruva i horisontella regeln funderar jag på att sätta ett styck plyfa på väggen och dra väggfästet i den.
En molly i enkelgips klarar ganska mycket. Se nedan för essve tabell, och den innehåller en säkrerhtsmarginal som för alla skruvförband och liknande.En vanlig mellanstor molly i enkelgips så klarar du 40kg i tvärlast vilket är mer än de flesta tv väger. Så du klarar dig med en molly, vill du vara på säkra sidan ta två :-D eller kanske en för varje hål som det brukar vara så kanske 4st. Det ska då räcka för ca 160 kg.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som @Rickard_C skriver så funkar det med 4 molly i enkelgipsen men kan du få två skruvar i regeln så är det ännu bättre. Det beror ju på om det är rätt höjd på den så det passar med fästet.
Tack @Rickard_C och @Testarn! Uppskattar verkligen er input, skulle tro att jag får skruv in i horisontella regeln, funderade mest på om det var lämpligt kontra en vertikal dito.
Jag tror med avståndet från golvet upp till regeln (140 - 149.5 cm) och avståndet från där vi kommer sitta, att detta blir jättebra
Jag tror med avståndet från golvet upp till regeln (140 - 149.5 cm) och avståndet från där vi kommer sitta, att detta blir jättebra
Blir nyfiken, viken tv väger 40 kg nuförtiden, och hur stor är den?P prontoberra skrev:Tack @Rickard_C och @Testarn! Uppskattar verkligen er input, skulle tro att jag får skruv in i horisontella regeln, funderade mest på om det var lämpligt kontra en vertikal dito.
Jag tror med avståndet från golvet upp till regeln (140 - 149.5 cm) och avståndet från där vi kommer sitta, att detta blir jättebra![]()
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vill sätta upp en ringklocka, hur gå tillväga?
Teknik -
Har två taklampor jag vill sätta upp, men vet inte hur jag ska fästa dem?
Belysning -
Vill sätta upp min nya jordade lampa ovanför köksbordet men uttaget är ojordat. Hur gör jag?
Frågor och svar om el och teknik -
Jag vill sätta upp ett extra lager gips på en gipsvägg. Limma?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vill ha tips på slå ut eller sätta upp väggar kök/vardagsrum
Planlösningar