D09 skrev:
De når inte till väggen :)

Ska lägga upp en bild imorgon men såvida det inte saknas något så når de inte mellan ställning och vägg :)

Ser pinnen till fästet ut som på bilden? image.jpg

Norrhyttan skrev:
Näe, vår har något annan utformning på detaljerna. Men principen är exakt den samma.
Bilden stal jag från nätet.

Jag har delar från Monzon, Assco och Layher, alla är snarlika och passar ihop, vissa detaljer skiljer lite grann men man kan (får inte) blanda som man vill.

D09
Norrhyttan skrev:
Ser pinnen till fästet ut som på bilden? [bild]
Någon sådan fick jag inte med. :)

D09
hantverkare1 skrev:
Du behöver:

[bild]
Och
[bild]
Samt en ögleskruv
Jag fick med dom fast röret var väldigt kort

Norrhyttan skrev:
Ser pinnen till fästet ut som på bilden? [bild]
Dom fästena gillar jag inte. Går iofs snabbt att montera men det blir fula märken i ramarna och jag klämmer mig alltid mellan pinnen och ramen😢

D09 skrev:
Jag fick med dom fast röret var väldigt kort
Finns längre rör. Tror mina längsta är 130cm men 50 cm räcker nästan alltid om man inte har 70-konsoler

Jag är ingen certifierad ställningsbyggare, men man lär sig med tiden. Mina råd till de som lånar vår ställning är:
1) Gå aldrig upp ens på första plattformen utan diagonalstag monterat.
2) Förankra ordentligt i väggen, på två ställen per våning.
3) Var noga med första våningen, använd vattenpass på alla ledder, sedan ger sig resten självt.
4) Fäll alltid upp eller ta bort stegarna. Har du inga egna barn kanske grannen har.
5) Stäng stegluckorna över natten. Dels för att ungar inte ska ta sig upp, men lika mycket för att undersidan på luckan blir snorhal om det regnar på den. Ligger den öppen blir det ju den du kliver på när du går ut på plattformen.

• Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Dom fästena gillar jag inte. Går iofs snabbt att montera men det blir fula märken i ramarna och jag klämmer mig alltid mellan pinnen och ramen😢
Jag kan göra mig illa på ett duntäcke, men klämt mig på den där har jag faktiskt aldrig gjort. Däremot slår jag ofta huvudet i dem, så numera sitter det tjock slang påträdd.
Märken i ramarna gör mig inget. Det tar nog en 60-70 år innan märkena påverkar styrkan, man får ju sällan fästena på exakt samma ställen flera gånger i rad.

Norrhyttan skrev:
Jag är ingen certifierad ställningsbyggare, men man lär sig med tiden. Mina råd till de som lånar vår ställning är:
1) Gå aldrig upp ens på första plattformen utan diagonalstag monterat.
2) Förankra ordentligt i väggen, på två ställen per våning.
3) Var noga med första våningen, använd vattenpass på alla ledder, sedan ger sig resten självt.
4) Fäll alltid upp eller ta bort stegarna. Har du inga egna barn kanske grannen har.
5) Stäng stegluckorna över natten. Dels för att ungar inte ska ta sig upp, men lika mycket för att undersidan på luckan blir snorhal om det regnar på den. Ligger den öppen blir det ju den du kliver på när du går ut på plattformen.
Håller med om allt men väggfästen behövs bara på varannan våning, på varje ram.
Se också till att stegen är ordentligt ihakad i uppfällt läge. Fick senast idag stegen i skallen när kollegan gick ovanför... Gör mer ont än man kan tro!!!

• Gilla
D09
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Jag kan göra mig illa på ett duntäcke, men klämt mig på den där har jag faktiskt aldrig gjort. Däremot slår jag ofta huvudet i dem, så numera sitter det tjock slang påträdd.
Märken i ramarna gör mig inget. Det tar nog en 60-70 år innan märkena påverkar styrkan, man får ju sällan fästena på exakt samma ställen flera gånger i rad.
Är du så lång? Fästena skall sitta uppe vid förstärkningsplåten.

(Jag vet att det inte alltid går😀)

D09
hantverkare1 skrev:
Håller med om allt men väggfästen behövs bara på varannan våning, på varje ram.
Se också till att stegen är ordentligt ihakad i uppfällt läge. Fick senast idag stegen i skallen när kollegan gick ovanför... Gör mer ont än man kan tro!!!
Ha ha jag var nära att lämna stegen halvt kopplad..
Hängde kvar men reagerade på att låset inte såg riktigt ut.

Hade inte varit någon höjdare att få den i skallen.

Så här såg tillbehören ut

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hantverkare1 skrev:
Är du så lång? Fästena skall sitta uppe vid förstärkningsplåten.

(Jag vet att det inte alltid går😀)
191 cm, och med lite svikt i steget kan man ge sig fan i att man får staget i skallen.

• Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
D09 skrev:
Ha ha jag var nära att lämna stegen halvt kopplad..
Hängde kvar men reagerade på att låset inte såg riktigt ut.

Hade inte varit någon höjdare att få den i skallen.

Så här såg tillbehören ut

[bild]
Det där är ett 30 cm ser det ut som. Dom är oftast för korta, även om man ska ha ställningen så nära väggen som möjligt. som sagt köp 50 cm rör, koppling har du redan.

Snailman
jag köpte några diagonalstag extra som jag stagar ställningen med, sen brukar jag sätta ett par spännband om en ställningsdel (där den inte kan glida av) och runt en tegelläkt, då slipper jag dra i några öglor i fasaden.

diagonalstagen har jag ner i gräsmattan typ.

M
Norrhyttan skrev:
191 cm, och med lite svikt i steget kan man ge sig fan i att man får staget i skallen.
Jag vet hur det är. Är också lång och ståtlig så springandes runt på ställning med alldeles för långa förankringsstag i kombination med keps har resulterat i ett gäng små ärr i pannan. Att man inte lär sig vända på kepsen innan man går upp på en ny ställning förrän man smällt i tre-fyra gånger på tidigare ställningar...

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.