44 074 läst · 118 svar
44k läst
118 svar
Vill köpa byggnadsställning
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Jag är ingen certifierad ställningsbyggare, men man lär sig med tiden. Mina råd till de som lånar vår ställning är:
1) Gå aldrig upp ens på första plattformen utan diagonalstag monterat.
2) Förankra ordentligt i väggen, på två ställen per våning.
3) Var noga med första våningen, använd vattenpass på alla ledder, sedan ger sig resten självt.
4) Fäll alltid upp eller ta bort stegarna. Har du inga egna barn kanske grannen har.
5) Stäng stegluckorna över natten. Dels för att ungar inte ska ta sig upp, men lika mycket för att undersidan på luckan blir snorhal om det regnar på den. Ligger den öppen blir det ju den du kliver på när du går ut på plattformen.
3) Var noga med första våningen, använd vattenpass på alla ledder, sedan ger sig resten självt.
4) Fäll alltid upp eller ta bort stegarna. Har du inga egna barn kanske grannen har.
5) Stäng stegluckorna över natten. Dels för att ungar inte ska ta sig upp, men lika mycket för att undersidan på luckan blir snorhal om det regnar på den. Ligger den öppen blir det ju den du kliver på när du går ut på plattformen.
Jag kan göra mig illa på ett duntäcke, men klämt mig på den där har jag faktiskt aldrig gjort. Däremot slår jag ofta huvudet i dem, så numera sitter det tjock slang påträdd.hantverkare1 skrev:
Märken i ramarna gör mig inget. Det tar nog en 60-70 år innan märkena påverkar styrkan, man får ju sällan fästena på exakt samma ställen flera gånger i rad.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Håller med om allt men väggfästen behövs bara på varannan våning, på varje ram.Norrhyttan skrev:Jag är ingen certifierad ställningsbyggare, men man lär sig med tiden. Mina råd till de som lånar vår ställning är:
Se också till att stegen är ordentligt ihakad i uppfällt läge. Fick senast idag stegen i skallen när kollegan gick ovanför... Gör mer ont än man kan tro!!!
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Är du så lång? Fästena skall sitta uppe vid förstärkningsplåten.Norrhyttan skrev:Jag kan göra mig illa på ett duntäcke, men klämt mig på den där har jag faktiskt aldrig gjort. Däremot slår jag ofta huvudet i dem, så numera sitter det tjock slang påträdd.
Märken i ramarna gör mig inget. Det tar nog en 60-70 år innan märkena påverkar styrkan, man får ju sällan fästena på exakt samma ställen flera gånger i rad.
(Jag vet att det inte alltid går😀
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Det där är ett 30 cm ser det ut som. Dom är oftast för korta, även om man ska ha ställningen så nära väggen som möjligt. som sagt köp 50 cm rör, koppling har du redan.D09 skrev:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
jag köpte några diagonalstag extra som jag stagar ställningen med, sen brukar jag sätta ett par spännband om en ställningsdel (där den inte kan glida av) och runt en tegelläkt, då slipper jag dra i några öglor i fasaden.
diagonalstagen har jag ner i gräsmattan typ.
diagonalstagen har jag ner i gräsmattan typ.
Jag vet hur det är. Är också lång och ståtlig så springandes runt på ställning med alldeles för långa förankringsstag i kombination med keps har resulterat i ett gäng små ärr i pannan. Att man inte lär sig vända på kepsen innan man går upp på en ny ställning förrän man smällt i tre-fyra gånger på tidigare ställningar...Norrhyttan skrev:
Redigerat av moderator: