grävaren skrev:
Det är alltid bra att äga sin byggställning och inte vara beroende av någon annan. Men allt prat om hur lönsamt det är, det kan jag inte hålla med om.
Jag hyr vad jag behöver och slipper ha den liggande när den inte behövs.
Nyligen hyrde jag 9 x 6 m smalställning från Skanska, 11 dagar, totalpris 555 kr inkl moms.
Det beror ju på förutsättningarna. Jag har inte tumme med någon uthyrare, så jag får betala betydligt mer än du. Jag hörde runt lite innan vi köpte ställningen, och det var verkligen inga 555 kr för 11 dagar. Nyligen frågade jag på en hantverkarställning, den kostade över 500 spänn i veckan med moms (så jag köpte en egen sådan också).

Skulle gissa på att vi haft ställningen uppställd ett 40-tal veckor hemma sedan vi köpte den. Dessutom har släktingar och grannar lånat den något 10-tal veckor, plus att den dragit in en bra sudd när folk i bekantskapskretsen hyrt den. Senast fick jag hjälp med klinkerläggning i utbyte mot att jag lånade ut och monterade ställningen för en husmålning.
Räknar man ihop allt det skulle jag nog påstå att ställningen betalt sig med råge - och den har fortfarande ett visst värde om vi skulle få för oss att sälja den.

Att ha den liggande ser jag inte som någon belastning. Den tar bara några enstaka kvadratmeter i anspråk i logen som mäter nästan 1.100 kvadrat.

D09 skrev:
Blev med byggställning idag :)

Blev ramställning 3x8 med stege i planen ( grymt ) samt extra ram på 50cm vid kuperad terräng :)

Edit

Saknas ett våningsplan

Jag fegade ur ;)

[bild]
Jaså, min herre har varit hos Ida och Roger...

Missade/glömde du väggfästen? Sitter med telefon och får zooma rätt friskt men väggfästena ser suspekta ut?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ett tips: diagonalerna sitter galet, bajonettfattningen skall sitta i förstärkningsplåten.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
D09
  • Laddar…
S
hållbart med någon regel som håller ställningen från huset och något band som väggfäste

Hur fasen sitter diagonalstaget förankrade? Det där vill jag se en närbild på! På vår Monzon hakas de i läge i förstärkningsplåten i gavelramens övre ände. Det där ser verkligen konstigt ut.

Oj, såg att jag var tvåa på bollen om stagen. Hantverkare 1:s bild visar hur det ser ut på Monzon också, även om förstärkningsplåten har en något annan utformning.

Sätt fast ställningen ordentligt också, det där är bara idiotiskt.

D09
hantverkare1 skrev:
Ett tips: diagonalerna sitter galet, bajonettfattningen skall sitta i förstärkningsplåten.

[bild]
Ajfan.. Det där får jag göra om :x

• Gilla
RSC
  • Laddar…
S
Norrhyttan skrev:
Oj, såg att jag var tvåa på bollen om stagen. Hantverkare 1:s bild visar hur det ser ut på Monzon också, även om förstärkningsplåten har en något annan utformning.

jag tror det är samma ställning bara lite fel monterad första gången

D09
Norrhyttan skrev:

Det ska inhandlas rundstav som jag tänkte stoppa i tillhörande fäste för väggförankring :)

Sen nya spännband att dra fast i öglorna.. :)

Sen vågar jag nog upp till toppen igen :)

Tillbehören funkade inte riktigt när man var en bit ut :)

D09 skrev:
Ajfan.. Det där får jag göra om :x
Ja, som dom sitter hos dig gör dom ingen nytta alls

D09 skrev:
Det ska inhandlas rundstav som jag tänkte stoppa i tillhörande fäste för väggförankring :)

Dumt. Använd original väggfästen. Vad menar du med att de inte funkar? Jag vet inte hur många gånger jag monterat vår ställning, och fästena har alltid räckt till även om takfoten/utsticket varit rejält tilltaget.

D09
Norrhyttan skrev:
Dumt. Använd original väggfästen. Vad menar du med att de inte funkar? Jag vet inte hur många gånger jag monterat vår ställning, och fästena har alltid räckt till även om takfoten/utsticket varit rejält tilltaget.
De når inte till väggen :)

Ska lägga upp en bild imorgon men såvida det inte saknas något så når de inte mellan ställning och vägg :)

D09 skrev:

Köp ordentliga krokrör istället, dom stabiliserar åt alla håll samtidigt.
Kostar typ en hundring inkl koppling

D09 skrev:
De når inte till väggen :)

Ska lägga upp en bild imorgon men såvida det inte saknas något så når de inte mellan ställning och vägg :)
Du behöver:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och
image.jpg
Samt en ögleskruv

• Gilla
D09
  • Laddar…
SBH skrev:
jag tror det är samma ställning bara lite fel monterad första gången
Näe, vår har något annan utformning på detaljerna. Men principen är exakt den samma.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.