ecb182 ecb182 skrev:
Åk dit och lämna av familjen. Sen åker du och snabbladdar och får lite egentid.
Någon måste ju åka och "Köpa tidningen"
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Det var ett exempel, ja.
Har någon, i så fall var har du läst att det bara hänt en gång?
Brandförsvar och polis meddelade ATT det berodde på laddning av elbil.
Sannolikt menade de att det jände när de laddade en elbil.

De som vet hur det fungerar med elanläggningar och de regler som gäller kring det vet att en anläggning som är gjord efter de regler som finns och är i skick inte kan orsaka någon brand.

Påstår någon något annat så fåtr man visa vad som är fel i de konstruktionsregler som finns för elanläggningar.
 
  • Gilla
Wedelvåffla och 2 till
  • Laddar…
Vad är det att brusa upp eller ens ifrågasätta? Vill han inte så får du inte :)
 
  • Gilla
sonabr4000 och 2 till
  • Laddar…
V
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
L

Jag håller faktiskt med svärfar. Har man valt att åka elbil så får man lösa sina laddningar utan att besvära andra tycker jag.

Det är ju inte praxis att man frågar efter lite oktan 98 när man står hos någon annan, då ska man inte ladda sin elbil heller.
 
  • Gilla
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
V
Man kan ju alltid betala vad en tank diesel på 70 liter skulle kosta
 
En svärfar som vill träffa barn och barnbarn och har valmöjligheten att låta svärsonen ladda elbilen medans julfirandet pågår ELLER låta barnet och barnbarnet sitta i en elbil under ca en timme på en laddstation medans bilen laddas på väg hem efteråt. När svärfar i detta läget väljer att INTE tillåta laddning av elbilen trots ersättning för kostnadsökningen ger jag inte mycket för. Speciellt inte när det inte verkar vara ekonomiska orsaker till beslutet utan ovilja för en tillfällig peek i elförbrukningsstatistiken som han inte vill ha.

Man kan bara alvarligt fundera på hur vissa är funtade i huvudet.

Skulle vänner och bekanta vilja ladda sina elbilar när de besöker, välkomna. Det finns ännu inga elbilar som kan ladda för lika mycket som en fika med bröd kostar för besökande... Ännu mindre ett julbord.
Men att inte tillåta laddning för att man inte vill störa sina förbrukningssiffror i statistiken är bortanför allt sunt förnuft.
 
  • Gilla
  • Haha
Wedelvåffla och 8 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Ungefär som att det fortfarande är lite nytt med elbilar som har lite begränsad räckvidd och de flesta kan förstå ångesten och själva tänka sig in i hur det skulle kännas ifall deras egen bil blev stående på väg hem pga man inte riktigt haft koll.
Då tänker man inte i samma banor som om det gällde en dunk bensin.
Hur ofta har du gett en dunk bensin till dina gäster? Speciellt om de någon eller några dagar innan de kommer frågar om du kan ge dem bensin när de kommer? Hade det hänt hade du sannolikt frågat om de inte kan tanka på vägen.

Frågan är varför det plötsligt inte gäller elbilar…

Har man valt elbil så får man planera därefter. Det var ett av skälen till att jag valde elhybrid. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Denna tråd är tydligen likvärdig med att försöka diskutera politik och covid… :oops: dvs den spårar ut redan innan man läst inläggets ursprungliga fråga!

Intressant vad man accepterar för beteende av vuxna människor.. samtidigt som man klagar på barn/ungdomar som mobbar/trakasserar andra.

Tänk på att barn gör sällan som man säger åt dem - men de gör som föräldrarna (el andra människor i deras omgivning) gör. Tittar man på hur ni påstår att andra inte är kloka, dumma, fattar trögt.. osv ja då förstår man varför vi har problem i skolan/samhället idag.

Man kan diskutera utan att trycka ner/namnkalla andra!

Andas andas… ni behöver inte tycka lika!
 
  • Gilla
Wedelvåffla och 3 till
  • Laddar…
Nissens
L Limpan4all skrev:
En svärfar som vill träffa barn och barnbarn och har valmöjligheten att låta svärsonen ladda elbilen medans julfirandet pågår ELLER låta barnet och barnbarnet sitta i en elbil under ca en timme på en laddstation medans bilen laddas på väg hem efteråt. När svärfar i detta läget väljer att INTE tillåta laddning av elbilen trots ersättning för kostnadsökningen ger jag inte mycket för. Speciellt inte när det inte verkar vara ekonomiska orsaker till beslutet utan ovilja för en tillfällig peek i elförbrukningsstatistiken som han inte vill ha.

Man kan bara alvarligt fundera på hur vissa är funtade i huvudet.

Skulle vänner och bekanta vilja ladda sina elbilar när de besöker, välkomna. Det finns ännu inga elbilar som kan ladda för lika mycket som en fika med bröd kostar för besökande... Ännu mindre ett julbord.
Men att inte tillåta laddning för att man inte vill störa sina förbrukningssiffror i statistiken är bortanför allt sunt förnuft.
Frågan är ju varför man skaffar elbil och inte tar konsekvenserna av det. Visst hade det varit bra om svärfar lät honom ladda, men han måste inte. Sannolikt har han skäl, vilka han inte är skyldig någon att redovisa.

Och någon behöver inte vara dum på något bara för att hen tycker annorlunda.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
V Villaägarenr1 skrev:
Det är ju inte praxis att man frågar efter lite oktan 98 när man står hos någon annan, då ska man inte ladda sin elbil heller.
Absolut, och ännu märkligare att man flera dagar i förväg ber om bränsle, istället för att planera in en trevlig fika med tankning någonstans. :)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
V
L Limpan4all skrev:
En svärfar som vill träffa barn och barnbarn och har valmöjligheten att låta svärsonen ladda elbilen medans julfirandet pågår ELLER låta barnet och barnbarnet sitta i en elbil under ca en timme på en laddstation medans bilen laddas på väg hem efteråt. När svärfar i detta läget väljer att INTE tillåta laddning av elbilen trots ersättning för kostnadsökningen ger jag inte mycket för. Speciellt inte när det inte verkar vara ekonomiska orsaker till beslutet utan ovilja för en tillfällig peek i elförbrukningsstatistiken som han inte vill ha.

Man kan bara alvarligt fundera på hur vissa är funtade i huvudet.

Skulle vänner och bekanta vilja ladda sina elbilar när de besöker, välkomna. Det finns ännu inga elbilar som kan ladda för lika mycket som en fika med bröd kostar för besökande... Ännu mindre ett julbord.
Men att inte tillåta laddning för att man inte vill störa sina förbrukningssiffror i statistiken är bortanför allt sunt förnuft.
Har jag dåligt med diesel i bilen innan jag anländer till julbordet tankar jag.

De gäller väl elbilsföraren att göra också.

Faktiskt så tror jag att elbilandet vill beläggas men nån form av acceptans att laddning kan ske överallt oberoende av vem kostnaden eller besväret hamnar på.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
V
Nissens Nissens skrev:
Absolut, och ännu märkligare att man flera dagar i förväg ber om bränsle, istället för att planera in en trevlig fika med tankning någonstans. :)
Det hade varit grejer de :p:cool:
 
Nissens
L Limpan4all skrev:
Skulle vänner och bekanta vilja ladda sina elbilar när de besöker, välkomna. Det finns ännu inga elbilar som kan ladda för lika mycket som en fika med bröd kostar för besökande... Ännu mindre ett julbord.
Då får du nog säkra upp och bygga ut din elanläggning. :crysmile:

Hur mycket beror ju på hur många vänner du har, en 20A huvudsäkring rävcker inte ens till två vänner…
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
H Hans 52 skrev:
Det måste väl vara viktigare saker att diskutera på detta forumet än ens svärfar som säkert dem flesta tycker är milt uttryckt, korkad
Skapa en tråd så vi kan hitta meningen med livet då? Meningen med livet undersöks bäst i barmen hos en fager kvinna med hjälp av vin & sång ändå och inte på byggahus.

Själv är jag glad att min svärfar är både generös och rättvis.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt menade de att det jände när de laddade en elbil.

De som vet hur det fungerar med elanläggningar och de regler som gäller kring det vet att en anläggning som är gjord efter de regler som finns och är i skick inte kan orsaka någon brand.

Påstår någon något annat så fåtr man visa vad som är fel i de konstruktionsregler som finns för elanläggningar.
Fortfarande är elinstallationer i särklass den vanligaste brandorsaken i Sverige. Fortfarande åldras en installation trots att den är utförd efter all konstens "konstruktionsregler".
Fortfarande är det så att anläggningen är inte säker bara för att det står "si eller så" i några "konstruktionsregler" utan det beror slutligen på utförande elektrikers nogrannhet, vilket varierar. (Det finns det ett antal exempel på bara i trådarna i detta forum.)
Det har också t.ex. rapporterats om att ett tidigare åsknedslag långt senare orsakat kortslutningar och brand.
Så det som radas upp i "konstruktionsregler" medför INTE att det alltid ÄR så i verkligheten!
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.