Nissens Nissens skrev:
Vet inte varifrån du får dina siffror. Men om jag skaffar en renodlad elbil så ser jag det som att det är mitt ansvar att ladda den.

Om jag frågar någon jag skall besöka om det går bra att ladda där och hen säger nej, så accepterar jag självklart det.

Jag skulle inte drömma om att gnälla över det. Den jag gästar skulle inte ens behöva motivera varför hen inte vill att jag laddar bilen där. Då hade jag planerat på något annat sätt så att jag kunde ladda någon annanstans, på vägen dit eller därifrån.

Det handlar om respekt till sina medmänniskor.
Man e väl så olika skrot å korn. Åt andra sidan i min värld skulle jag inte drömma om att de finns folk som nekar en nästan vad man frågar, å samma sak tebaks så klart.
Är van vid det.
Skulle aldrig hända uti min krets av släkt och vänner. De skulle bli näst förbanade om man neka deras hjälp. Vi hjälper å ställer upp. Samma när jag jobba i USA och Kanada i 2 år. Nästan alla där ställer upp hjälper till utan man fråga.
Där vi bor nu e de samma sak, vi ställer upp och hjälper.

Vet faktiskt att en del andra inte e sånna å de få va för sej själva då , för min del. Fast enna tråkit de måste ha de och ensamt. Deras val ju.
Där vi bor finns nåra få grannar som vill ut nyttja och inte ställer upp tebaks. Fick snabbt reda på vicka de är av andra.

Men i fruns släkt e det så som vardagen och andra personer man vet. Väljer inte umgås där eller minsta möjliga.
 
Redigerat:
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Dumheter, laddarna drar bara 10A på 230 uttagen. Och de är visst dimensionerade för det. Du får läsa på lite innan du kastar ur dig saker…
Det är väl halvsanning. Ni båda har sätt o vis rätt.
Jag har 12A på max och 8A lägst, men det går att sänka effekten ytterligare. De minsta min bil går på är till 500w och då är det lägre effekt än de flesta motorvärmarna. Det enda nackdelen är bara då att det tar ca 15h ladda fullt.

Men generellt gäller väl regeln att går motorvärmare köra så kan du ladda med 10A. Men börjar man belasta ett uttag som är bakom andra saker t ex strömbrytare, timer, skymningsrelä etc får man vara försiktig.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Det är väl halvsanning. Ni båda har sätt o vis rätt.
Jag har 12A på max och 8A lägst, men det går att säka effekten ytterligare. De minsta min bil går på är till 500w och då är det lägre effekt än de flesta motorvärmarna.

Men generellt gäller väl regeln att går motorvärmare köra så kan du ladda med 10A. Men börjar man belasta ett uttag som är bakom andra saker t ex strömbrytare, timer, skymningsrelä etc får man vara försiktig.
I mitt jobb vet jag man ska inte ska köra nära max amp på uttag länge. De tål inte det, talar om lång tid i sträck flera dagar i rad. Vet inte hur de e nu men tror det rör sig om 50 % max. rekomendasion kontinuerlig drift.
Ska de va nära 100 % få de bytas ut till kraftigare klass. Eller bäst mer mm2 på ledningen och högre amp säkring
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Det är väl halvsanning. Ni båda har sätt o vis rätt.
Jag har 12A på max och 8A lägst, men det går att sänka effekten ytterligare. De minsta min bil går på är till 500w och då är det lägre effekt än de flesta motorvärmarna. Det enda nackdelen är bara då att det tar ca 15h ladda fullt.

Men generellt gäller väl regeln att går motorvärmare köra så kan du ladda med 10A. Men börjar man belasta ett uttag som är bakom andra saker t ex strömbrytare, timer, skymningsrelä etc får man vara försiktig.
Nej, man behöver inte vara försiktig om anläggningen är byggd enligt de regler som finns och att den är i skick.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F Fredrik-1980 skrev:
I mitt jobb vet jag man ska inte ska köra nära max amp på uttag länge. De tål inte det, talar om lång tid i sträck flera dagar i rad. Vet inte hur de e nu men tror det rör sig om 50 % max. rekomendasion kontinuerlig drift.
Ska de va nära 100 % få de bytas ut till kraftigare klass. Eller bäst mer mm2 på ledningen och högre amp säkring
Helt rätt, men en vanlig shuko är dimensionerad för 16A, nu pratar vi om en last på 10A, vilket inte är något problem. Kablar och annat i anläggningen skall inte vara något problem om den inte är felbyggd.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Elfel är den i särklass vanligaste brandorsaken, så att det kan ske vid elbilsladdning är inget konstigt i sig. Ändå finns det väl bara något enstaka exempel, och det enda jag känner till hade någon extra adapter inblandad.

Så att elbilsladdning är en riskverksamhet är klart överdrivet.
Ett brandförsäkringsbolags VD lär ha haft en inramad rapport från en brandingenjör på väggen i sitt kontor, som förklarade att "då byggnaden saknade elektrisk installation - kunde inte brandorsaken fastställas".
 
  • Haha
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad menar du? Hur definieras det ansvaret?
Ungefär som att det fortfarande är lite nytt med elbilar som har lite begränsad räckvidd och de flesta kan förstå ångesten och själva tänka sig in i hur det skulle kännas ifall deras egen bil blev stående på väg hem pga man inte riktigt haft koll.
Då tänker man inte i samma banor som om det gällde en dunk bensin.
 
K karlmb skrev:
Ungefär som att det fortfarande är lite nytt med elbilar som har lite begränsad räckvidd och de flesta kan förstå ångesten och själva tänka sig in i hur det skulle kännas ifall deras egen bil blev stående på väg hem pga man inte riktigt haft koll.
Då tänker man inte i samma banor som om det gällde en dunk bensin.
Som tydligen någon fiffig hade sammanfattat till
Gata med rader av snötäckta bilar och en tecknad sol med tummen upp, texten "Elbilen är här för att stanna".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Som tydligen någon fiffig hade sammanfattat till
[bild]
Jaja, men vardagen är svårare för folk med elbil.
 
K karlmb skrev:
Jaja, men vardagen är svårare för folk med elbil.
Det stora problemet med elbilen är att batteriet vid termisk rusning inte går att släcka med konventionella metoder. Enda sättet är tydligen att lyfta ner hela den brinnande bilen i en container fylld med vatten - och dränka den helt och hållet. Vattnet tar sedan upp hela energin - ett vatten som man sannolikt inte häller ut i avloppet. Sedan blir det också en massa otrevliga gaser etc. Så räddningstjänsten får utrusta sig litet mer.
Själv vill jag inte än på 10 år ställa en elbil inne i garaget - knappast inte ens på garageuppfarten. Och ha den stående på någon distant parkerings/laddplats är heller ingen höjdare. Så jag ligger lite lågt tills vidare.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det vet varken jag eller du. Föreslår att vi släpper detta nu. Vi kommer ej längre. ;)
Så det finns alltså bara ett exempel där utredarna inte ens är säkra på vad branden berodde på? Verkar livsfarligt att ladda elbilen om ett enda hus kanske började brinna p g a laddning av elbilen ;)

/Krille
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Det stora problemet med elbilen är att batteriet vid termisk rusning inte går att släcka med konventionella metoder. Enda sättet är tydligen att lyfta ner hela den brinnande bilen i en container fylld med vatten - och dränka den helt och hållet. Vattnet tar sedan upp hela energin - ett vatten som man sannolikt inte häller ut i avloppet. Sedan blir det också en massa otrevliga gaser etc. Så räddningstjänsten får utrusta sig litet mer.
Själv vill jag inte än på 10 år ställa en elbil inne i garaget - knappast inte ens på garageuppfarten. Och ha den stående på någon distant parkerings/laddplats är heller ingen höjdare. Så jag ligger lite lågt tills vidare.
Synd att så många går på den myten:

https://www.mestmotor.se/recharge/a...d-inte-farligare-an-dieselbilsbrand-i-tunnel/

https://www.mestmotor.se/recharge/a...fast-mindre-brandrisk-for-elbil-an-fossilbil/

/Krille
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
@
Jag undrar om det hade varit lika "hett" att diskutera elbilar om de KOSTADE lika mycket (eller mindre) än bensin- eller dieselbilar att köpa.

:p
 
F
K Krille4 skrev:
Så det finns alltså bara ett exempel där utredarna inte ens är säkra på vad branden berodde på? Verkar livsfarligt att ladda elbilen om ett enda hus kanske började brinna p g a laddning av elbilen ;)

/Krille
Det var ett exempel, ja.
Har någon, i så fall var har du läst att det bara hänt en gång?
Brandförsvar och polis meddelade ATT det berodde på laddning av elbil.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Sedan så skall man ta med hela brandförloppet i åtanke.
Om man antar att en liten elbil samt en maximal elbil skulle börja brinna i batteripaketet så kan följande mängd energi utvecklas. Liten 40kWh och Stor 100kWh lagrad energi. Övriga material i batteriet tillför inte särskilt mycket energi till en brand.
Om man jämför det med en liten bensinbil 40 liters tank eller en med stor tank på 80 liter så kommer den lilla att utveckla 364kWh och den stora 910kWh energi.

Så om man ser till riskerna så "tror" jag att det blir mera problem med 364kWh jämfört med 40kWh respektive 910kWh jämfört med 100kWh energiutveckling.

Men samtidigt så har elbilarna en nackdel, toppeffekten blir troligen högre vid ett elbilsbatteribrand än vad en normal bränslebilsbrand blir.

Däremot är risken för en elbilsbatteribrand betydligt lägre än för brand i en bränslebaserad bil.
Jag ser bränslebilsbränder eller vraken av sådana bränder någon gång i kvartalet på E4 man jag har aldrig någonsin sett en elbilsbatteribrand ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.