A Argastesnickaren skrev:
Även om du drar en ny kabel till mätarskåpet så belastar du huvudsäkringarna lika mycket som innan.
Det är sant, men jag menar mer praktiskt att jag i så fall kopplar in mig i snickeriets säkringsskåp (vägg i vägg med huvudsäkringarna) och att jag därmed undviker att belasta den gamla dragningen som helhet och eventuella varmgångar och har möjlighet att ordna med en lastbalanserande laddbox när det är dags. En balansering av husets förbrukare skulle absolut hjälpa, men det är inte först på åtgärdslistan om jag säger som så.
 
Maskintok skrev:
Kan jag ladda min bil i ett vanligt eluttag? | EVBox
[länk]

Vad händer om man laddar en elbil i vanligt uttag? - EFUEL
[länk]
Bilfrågan: Ladda från vanligt uttag?
[länk]

samt många fler men orkar inte länka alla.
Inte helt oväntat att försäljare av laddboxar rekommenderar att behöver deras produkter när man laddar bilen ;)

Finns det något exempel där man kunnat konstatera att laddning av elbil har orsakat en brand i ett hus i Sverige?

Det är dessutom mindre risk att en el eller hybrid börjar brinna än en fossildriven bil: https://www.vibilagare.se/nyheter/nya-siffror-fa-brander-i-elbilar-hogre-risk-i-fossilbilar

Med det sagt kommer jag ändå att installera en laddbox den dagen jag köper elbil. Det är trots allt en väldigt liten investering i förhållande till bilen.

/Krille
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det är dessutom mindre risk att en el eller hybrid börjar brinna än en fossildriven bil:
Normalt är det nog inte bilbrand man oroar sig för utan att belasta en "gammal och skraltig" anläggning med en hög ström under lång tid. Något som kanske aldrig sker normalt och på ett otrevligt sätt kan påvisa de brister anläggningen kan ha.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:
Vad ska jag bevisa? Jag har redan berättat för dig att vårt hus inte klarade att köra bvp och ladda elbil med 6A samtidigt när det var kallare för ett par veckor sedan.

20A säkringar, 3-fas laddare. Finns såklart lite annat som drar också, men se det som ett anekdotiskt exempel på att inte ens de som har elbil själva har 6A över att låna ut vid godtycklig tidpunkt.
Det är ingen större ide att försöka övertyga dem som tycker sig ha rätt att kunna kräva att gå ladda. De verkar bara se omvärlden som nån sorts serviceinrättning för elbilar.
 
  • Gilla
Tullen127 och 3 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Inte helt oväntat att försäljare av laddboxar rekommenderar att behöver deras produkter när man laddar bilen ;)

Finns det något exempel där man kunnat konstatera att laddning av elbil har orsakat en brand i ett hus i Sverige?

Det är dessutom mindre risk att en el eller hybrid börjar brinna än en fossildriven bil: [länk]

Med det sagt kommer jag ändå att installera en laddbox den dagen jag köper elbil. Det är trots allt en väldigt liten investering i förhållande till bilen.

/Krille
Nja tänkte mer på att elsäkerhetsverket ansåg... Men men...
 
F
Nissens Nissens skrev:
Bättre att du tar ansvar för din egna bil och bränslet till den.

Du får väl åka hemifrån tidigare och stanna och tanka el på vägen till de du skall besöka så att du har bränsle.

Jag ogillar verkligen människor som gör sina egna problem till andras.

Laddhybrid är en väldigt bra kompromiss!
Bra sammanfattat. (y)
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F Fredrik-1980 skrev:
De väl 80 / 20 regeln som annars. Allså 80 av dom e me i allas match och ser till andras behov lika väl som sina egna behov och förebygger så att andra har de bra och inte får problem även om de inte blir helt perfekt då för dom alltid de får stora kretsar av umgängen för det påköpet av sig själva. Lite obekvämt lite mer anströngning osv Man tänker på andra också. De sa de dom tom i söndagsskolan

Och 20 av dom resonerar liknande du. Det e helt okej också, inga problem allså. De e bara de 20 inte passar bra i hop med de 80.
Vet inte varifrån du får dina siffror. Men om jag skaffar en renodlad elbil så ser jag det som att det är mitt ansvar att ladda den.

Om jag frågar någon jag skall besöka om det går bra att ladda där och hen säger nej, så accepterar jag självklart det.

Jag skulle inte drömma om att gnälla över det. Den jag gästar skulle inte ens behöva motivera varför hen inte vill att jag laddar bilen där. Då hade jag planerat på något annat sätt så att jag kunde ladda någon annanstans, på vägen dit eller därifrån.

Det handlar om respekt till sina medmänniskor.
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Normalt är det nog inte bilbrand man oroar sig för utan att belasta en "gammal och skraltig" anläggning med en hög ström under lång tid. Något som kanske aldrig sker normalt och på ett otrevligt sätt kan påvisa de brister anläggningen kan ha.
Om 10A är en ”hög ström” som kan orsaka brand så är anläggningen livsfarlig. Bara att sätta på ugnen eller spisen skulle ju vara ödesdigert…
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
F
K Krille4 skrev:
Inte helt oväntat att försäljare av laddboxar rekommenderar att behöver deras produkter när man laddar bilen ;)

Finns det något exempel där man kunnat konstatera att laddning av elbil har orsakat en brand i ett hus i Sverige?

Det är dessutom mindre risk att en el eller hybrid börjar brinna än en fossildriven bil: [länk]

Med det sagt kommer jag ändå att installera en laddbox den dagen jag köper elbil. Det är trots allt en väldigt liten investering i förhållande till bilen.

/Krille
I Arvika orsakades en brand av elbilsladdning.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Nissens
VidarH VidarH skrev:
Det är sant, men jag menar mer praktiskt att jag i så fall kopplar in mig i snickeriets säkringsskåp (vägg i vägg med huvudsäkringarna) och att jag därmed undviker att belasta den gamla dragningen som helhet och eventuella varmgångar och har möjlighet att ordna med en lastbalanserande laddbox när det är dags. En balansering av husets förbrukare skulle absolut hjälpa, men det är inte först på åtgärdslistan om jag säger som så.
Har du en så skruttig elinstallation så skall du nog be någon se över den så snart som möjligt…
 
  • Haha
  • Wow
sonabr4000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
I Arvika orsakades en brand av elbilsladdning.
Inte av en undermålig anläggning då?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Om 10A är en ”hög ström” som kan orsaka brand så är anläggningen livsfarlig. Bara att sätta på ugnen eller spisen skulle ju vara ödesdigert…
Spis brukar i normala fall inte vara kopplade till samma ledningar som andra uttag utan har egna ledare och egna säkringar.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Inte av en undermålig anläggning då?
Den hade tydligen funkat innan laddningen.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Svärföräldrar är inte att leka med, bara svälj det och snabbladda, dom får väl hålla maten varm tills du kommer. Nu har ju julen varit hoppas att ni höll känslorna i styr och fick en god jul.
 
  • Gilla
pgerts
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Inte av en undermålig anläggning då?
Som sagt, den hade tydligen funkat normalt innan laddningen. Det var brandförsvaret/polis som meddelat att det berodde på elbilsladdning.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.