Maskintok skrev:
nåjo men det var ju inte detta som artiklarna handlade om som jag läst.. Utan att kablarna blivit varma av att fått jobba under väldigt lång tid och att säkringarna inte löser ut för att det inte blir tillräckligt överbelastat...
Vilka artiklar är det du läst?

/Krille
 
H Hans 52 skrev:
Det måste väl vara viktigare saker att diskutera på detta forumet än ens svärfar som säkert dem flesta tycker är milt uttryckt, korkad
Inte alls korkad tror jag tvärtom Verkar vara en klok svärfar -jag skulle inte heller släppa till elbilsladdning i ett vanligt uttag som inte är dimensionerat för högre effekt under längre tid. Den som gör det utan att förstå riskerna har faktiskt en del att lära som ju är signum för detta forum - Med en snål hybrid som laddar själv så slipper man ladda i eluttag dessutom mera ekonomisk i dessa tider med höga elpriser i södra Sverige https://wp.me/p1IAXy-8Kx
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
Man måste ju inte köra på 16A laddström. Alla bilar går det att ställa ner strömmen på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
En kaffekokare drar väl för f..n inte lika mycket effekt LIKA LÄNGE som det krävs för att ladda en batteribil. Tänk lite före inläggen!!
Kan inte minnas att jag påstått de heller.
Har hela tiden pratat om att just ställa ner laddningen till 6a. Klarar den en kaffekokare på 10a så är sannolikheten att den klarar 6a i 10h närmare en sanning än undantag.
Sen är min melodi att alltid på en ny anslutning känna på allt efter 30min laddning.
Men de är en annan diskussion.
Samma eluttag kommer säkerligen användas till våren när högtryckstvätten ska gå... den går också under längre period...
 
F frasen_36 skrev:
Åhh vilken präktighet!
Vet inte om de är så präktigt att hjälpa andra förstå hur laddning fungerar och berätta hur jag själv gör.
 
F frasen_36 skrev:
Den behöver nog inte vara feldragen för att det ska uppstå en risk för överhettning vid så pass långvarig hög ström som elbilsladdning
kan medföra.
Eftersom de är anläggningens ägare som har ansvar att den är i gott skick....
6a i ett vanligt vägguttag ska inte vara något problem alls. Nog för att en säkring kan gå om där är fler förbrukare men inte att anläggningen ska börja brinna...
Vad är skillnaden på en elbil och ett elelement eller kupefläkt med samma effekt....
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Eftersom de är anläggningens ägare som har ansvar att den är i gott skick....
6a i ett vanligt vägguttag ska inte vara något problem alls. Nog för att en säkring kan gå om där är fler förbrukare men inte att anläggningen ska börja brinna...
Vad är skillnaden på en elbil och ett elelement eller kupefläkt med samma effekt....
1. Ett elelement eller kupefläkt drar i regel inte 10 A kontinuerligt timme efter timme som en batteribilsladdare gör.
2. En äldre men fullt godkänd anläggning
kan ha slitagebrister efter många år vilket kan orsaka värmeutveckling vid hög kontinuerlig belastning. Därför AVRÅDER Vattenfall denna form av laddning utan råder berörda installera särskild laddanslutning.
3. Ja det ägarens ansvar och om då ägaren tvekar till anslutning så visar det att han tar sitt ansvar, och det har i så fall INGEN annan med att göra !!
 
A
F frasen_36 skrev:
1. Ett elelement eller kupefläkt drar i regel inte 10 A kontinuerligt timme efter timme som en batteribilsladdare gör.
2. En äldre men fullt godkänd anläggning
kan ha slitagebrister efter många år vilket kan orsaka värmeutveckling vid hög kontinuerlig belastning. Därför AVRÅDER Vattenfall denna form av laddning utan råder berörda installera särskild laddanslutning.
3. Ja det ägarens ansvar och om då ägaren tvekar till anslutning så visar det att han tar sitt ansvar, och det har i så fall INGEN annan med att göra !!
även Elsäkerhetsverket..
Så ja det finns fakta om att vara försiktig..
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Har vi samma svärfar - eller finns det många av den sorten ;-)
 
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Han kanske bor i en Kommun som använder effektavgift, tex Göteborg ?
Det innebär:
De tre timmar varje månad som du använder som mest el ligger till grund för din kostnad den månaden.
Då kan din laddning bli dyr för honom, mycket mer än den elen du laddade....

Vad består elnätsavgiften av?
Den nya prismodellen bygger på tre delar. Du betalar dels en fast avgift, dels för hur mycket el du använder (elöverföringsavgift) och dels för hur mycket el du använder på en och samma gång (effektavgift). Detta innebär att du kan påverka din elnätskostnad i högre utsträckning än tidigare.

Justering av din effektavgift
Många har haft synpunkter på att vi baserade effektavgiften endast på den högsta effekttoppen under månaden. Detta har vi lyssnat på. Från och med den 1 februari 2022 justerar vi sättet vi beräknar din effektavgift. Istället för att mäta månadens högsta timme, tar vi ut medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn. Detta ger dig mer flexibilitet samtidigt som du fortsatt kommer kunna spara pengar genom att sprida ut din elanvändning över dygnets alla timmar.

De tre timmar varje månad som du använder som mest el ligger till grund för din kostnad den månaden. Därför tjänar du på att sprida ut din elanvändning över dygnet.
 
Har själv elbil, och bergvärme, men även med laddaren nedställd på 6a kickar effektvakten på bvp in om det är kallt ute, speciellt om vi samtidigt tex tvättar eller lagar mat.
Så att man har 6A av över för laddning är långt ifrån självklart.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
A Alexn72 skrev:
Kan inte minnas att jag påstått de heller.
Har hela tiden pratat om att just ställa ner laddningen till 6a. Klarar den en kaffekokare på 10a så är sannolikheten att den klarar 6a i 10h närmare en sanning än undantag.
Sen är min melodi att alltid på en ny anslutning känna på allt efter 30min laddning.
Men de är en annan diskussion.
Samma eluttag kommer säkerligen användas till våren när högtryckstvätten ska gå... den går också under längre period...
Ö Öckeröhus skrev:
Förstår din svärfar till fullo :cool: Tänk om du med din elbil skulle knuffa hans årsstatistik så att den precis tippar över från 9995 kWh/år till över 10 000 på tolv månader! Något sånt kan få en gubbe att älta det för resten av livet. Jag kan riktigt höra hur han gick och svor för din svärmor när ni hade köpt en elbil och oroa sig inför alla framtida besök då ni skall "tjuva" energi och förstöra hans statistik. Du skulle bara veta hur han muttrar över era långduschar men att han har lovat svärmor att inte säga något om det :rofl:
A Alexn72 skrev:
Kan inte minnas att jag påstått de heller.
Har hela tiden pratat om att just ställa ner laddningen till 6a. Klarar den en kaffekokare på 10a så är sannolikheten att den klarar 6a i 10h närmare en sanning än undantag.
Sen är min melodi att alltid på en ny anslutning känna på allt efter 30min laddning.
Men de är en annan diskussion.
Samma eluttag kommer säkerligen användas till våren när högtryckstvätten ska gå... den går också under längre period...
Din "melodi" att efter 30 min känna om det är varmt kan:
1. Efter 30 min kan redan vara för sent om det var nåt fel.
2. Du kan knappast känna om det är varmt inuti nån vägg eller på kontaktblecken inuti ett uttag eller liknande.
3. Brukar du verkligen köra din högtryckstvätt kontinuerligt utan avbrott i flera timmar.
Tvättar du i så fall nån landningsbana ?
Brukar du köra din högtryckstvätt kontinuerligt i flera timmar.
 
  • Gilla
sonabr4000
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
1. Ett elelement eller kupefläkt drar i regel inte 10 A kontinuerligt timme efter timme som en batteribilsladdare gör.
2. En äldre men fullt godkänd anläggning
kan ha slitagebrister efter många år vilket kan orsaka värmeutveckling vid hög kontinuerlig belastning. Därför AVRÅDER Vattenfall denna form av laddning utan råder berörda installera särskild laddanslutning.
3. Ja det ägarens ansvar och om då ägaren tvekar till anslutning så visar det att han tar sitt ansvar, och det har i så fall INGEN annan med att göra !!
1.om man vill värma upp uthuset, garaget, extra stugan mfl som gästen kanske ska stanna i så kan vi vara överens om att anläggningen ändå behöver vara i skick.
Klockrent tillfälle annars att testa;)
2. Min tolkning är då att ägaren till anläggningen inte har hållit denna i skick.
Jämför de med att däcken är slitna men de är okej för jag kör ändå inte så snabbt...
3. Anläggningen som diskuterades från början har inte nämnts som gammal och osäker... Men är den det så finns ju 6a... Och funkar inte de så är anläggningen inte säker..
 
A ajn82 skrev:
Har själv elbil, och bergvärme, men även med laddaren nedställd på 6a kickar effektvakten på bvp in om det är kallt ute, speciellt om vi samtidigt tex tvättar eller lagar mat.
Så att man har 6A av över för laddning är långt ifrån självklart.
.... Och då väntar man till efter maten....
Titta gärna på er förbrukning momentant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.