A
Nissens Nissens skrev:
Om det händer så är elen feldragen i huset, det kan inte hända om det är gjort enligt reglerna.

Det trodde jag de flesta förstod. ;)
inte jag isåfall, men jag är inte behörig elinstallatör heller..
 
Nissens
Maskintok skrev:
inte jag isåfall, men jag är inte behörig elinstallatör heller..
Det är därför det finns behöriga elinstallatörer. Allt är draget så det inte skall bli för varmt, och säkringarna löser ut vid överlast.

Blir något överhettat så är det garanterat något fel på installationen alternativt något som är i dåligt skick.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Serafim dahl inlägg #445
Aha... Det är ett ovanligt dumt uttryck...
Är man klimatförnekare så förnekar man ju klimatet...
Annars hade man skrivit klimatförändringsförnekare... Men då hade väl någon tröttnat på det långa ordet...
kff måste bli bättre.. :thinking:

efter att ha läst TS inlägg som beskriver hans svärfar blir jag lite frågande..
ena stunden är han kff..
andra har han en klimat oro med predikan.. :thinking:

För att sedan vara syndare med bil;)
 
Redigerat:
F
Nissens Nissens skrev:
Om det händer så är elen feldragen i huset, det kan inte hända om det är gjort enligt reglerna.

Det trodde jag de flesta förstod. ;)
Den behöver nog inte vara feldragen för att det ska uppstå en risk för överhettning vid så pass långvarig hög ström som elbilsladdning
kan medföra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Det är därför det finns behöriga elinstallatörer. Allt är draget så det inte skall bli för varmt, och säkringarna löser ut vid överlast.

Blir något överhettat så är det garanterat något fel på installationen alternativt något som är i dåligt skick.
nåjo men det var ju inte detta som artiklarna handlade om som jag läst.. Utan att kablarna blivit varma av att fått jobba under väldigt lång tid och att säkringarna inte löser ut för att det inte blir tillräckligt överbelastat...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
Maskintok skrev:
nåjo men det var ju inte detta som artiklarna handlade om som jag läst.. Utan att kablarna blivit varma av att fått jobba under väldigt lång tid och att säkringarna inte löser ut för att det inte blir tillräckligt överbelastat...
Och som sagt, är elanläggningen korrekt gjord så kan det inte bli för varmt. Är det inte ”tillräckligt överbelastat” så blir det inte heller för varmt. Blir det överbelastat så löser säkringen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Den behöver nog inte vara feldragen för att det ska uppstå en risk för överhettning vid så pass långvarig hög ström som elbilsladdning
kan medföra.
Jo, det behöver den.
Det är väldigt reglerat med avseende på detta.
Och elbilladdning på 230 är endast 10A max. Kontaktdonen är dimensionerade för 16A… och elkablarna och deras dragning skall klara säkringens maxström utan att bli överhettade. Gör de inte det så är elanläggningen felaktig.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Det är därför det finns behöriga elinstallatörer. Allt är draget så det inte skall bli för varmt, och säkringarna löser ut vid överlast.

Blir något överhettat så är det garanterat något fel på installationen alternativt något som är i dåligt skick.
Detta är redan besvarat tidigare i denna tråden med en länk till Vattenfall.
Vattenfall AVRÅDER pga just risken för överhettning från laddning via vanligt 230-uttag utan råder istället att installera särskilt uttag för detta.
Även om en installation ÄR rätt gjord så kan den åldras och därmed utgöra risk
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
A
Nissens Nissens skrev:
Och som sagt, är elanläggningen korrekt gjord så kan det inte bli för varmt. Är det inte ”tillräckligt överbelastat” så blir det inte heller för varmt. Blir det överbelastat så löser säkringen.
kör på det... Jag har inte så mycket att säga emot då el är utanför dels mitt intresse men också kunnande.

Jag kan bara hänvisa till vad jag läst.. sant eller ej..
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Tullen127 skrev:
Detta är redan besvarat tidigare i denna tråden med en länk till Vattenfall.
Vattenfall AVRÅDER pga just risken för överhettning från laddning via vanligt 230-uttag utan råder istället att installera särskilt uttag för detta.
Även om en installation ÄR rätt gjord så kan den åldras och därmed utgöra risk
Klarar inte anläggningen en ström på 10A när den är byggd för det, så bör man omgående se över hela anläggningen…
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Jo, det behöver den.
Det är väldigt reglerat med avseende på detta.
Och elbilladdning på 230 är endast 10A max. Kontaktdonen är dimensionerade för 16A… och elkablarna och deras dragning skall klara säkringens maxström utan att bli överhettade. Gör de inte det så är elanläggningen felaktig.
Se #488
 
F Fredrik-1980 skrev:
Det är för det ställer till problems för mej. För mej är det ett världs-problem nu. Och behöver lösa det. Behöver komma hem i hyfsad tid.
Skulle du tänkt på innan du valde bil!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Klarar inte anläggningen en ström på 10A när den är byggd för det, så bör man omgående se över hela anläggningen…
Det är väl därför Vattenfall avråder från det. Det har ju bevisligen hänt att hus brunnit ner i smaband med elbilsladdning.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
T
K karlmb skrev:
Det är hans ansvar som värd.
TRAMS!!
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det är därför det finns behöriga elinstallatörer. Allt är draget så det inte skall bli för varmt, och säkringarna löser ut vid överlast.

Blir något överhettat så är det garanterat något fel på installationen alternativt något som är i dåligt skick.
Exakt! Även om allt är installerat enligt alla regler så kan det mycket väl uppstå att "något är "eller har blivit) i dåligt skick.
T.ex. ett 230-uttag som kopplats i/ur under belastning i åratal kan mycket väl fått högre övergångsresistans pga t.ex brända /oxiderade kontaktytor än när det var nytt.
Det innebär direkt risk för värmeutveckling vid hög ström särskilt under längre tid. Dessutom ökar resistansen ytterligare vid förhöjd temp som ytterligare påskyndar värmeutveckling. Inget att nonchalera.
Alla godkända installationer är inte nygjorda!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.