Nissens
F frasen_36 skrev:
Som sagt, den hade tydligen funkat normalt innan laddningen. Det var brandförsvaret/polis som meddelat att det berodde på elbilsladdning.
Det kanske hände vid en elbilladdning, men knappast på grund av den..
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det kanske hände vid en elbilladdning, men knappast på grund av den..
Jag vet inte, jag var inte där..;)
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Jag vet inte, jag var inte där..;)
Det behöver man inte vara. Men en elanläggning kan inte brinna på det viset om den är rätt gjord och i skick.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
@
Magnus Filip skrev:
Det intressanta är om 5-20 år hur många %? Mkt intressant att få ett proffsigt svar.
Men det behövs nog oberoende experter som testar av det. För jag tror att få svenskar som själva privat äger el-bil är riktigt ärliga, handen på hjärtat. I Sverige är det en sport att inte vara ärlig med sina fina dåliga bilar har jag märkt. De talar inte om sin lön eller privatekonomi heller. En del av kulturen?
Hur många rullar runt i bilen efter 20 år? Tror inte att den beräknade livstiden på en modern bil (oavsett drivmedel) är 20 år :crysmile:

Min kompis har nu haft sin Ioniq i 4-5 år och han har inte märkt av någon försämrad batterikapacitet. Han laddar den dessutom varje dag.

Vi tog och köpte vår elbil. Är inte orolig för att batteriernas livstid ska vara ett problem....

En elmotor slits sannolikhet betydligt mindre än en bensin- eller dieselmotor.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det behöver man inte vara. Men en elanläggning kan inte brinna på det viset om den är rätt gjord och i skick.
Ingen aning, bara hörde och läste om det på nyheterna. Ingen brand överhuvudtaget ska väl egentligen kunna ske, ändå sker det tyvärr.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Det kanske hände vid en elbilladdning, men knappast på grund av den..
Det hade nog knappast hänt om ingen anslutit elbillsaddare.
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
Elfel är den i särklass vanligaste brandorsaken, så att det kan ske vid elbilsladdning är inget konstigt i sig. Ändå finns det väl bara något enstaka exempel, och det enda jag känner till hade någon extra adapter inblandad.

Så att elbilsladdning är en riskverksamhet är klart överdrivet.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 3 till
  • Laddar…
Men kom igen, det känns som en ganska löjlig nivå på många argument i hela tråden.
Vi pratar ändå om familj, att bjuda in familjemedlemmar kostar pengar och drar med sig en del ändringar mot snittdagen, punkt.
Ingen skulle drömma om (annat än rena psykfall) att kräva att gästerna tar med sig elverk för att värma sin egen mat eller husvagnstoalett för att kunna gå på muggen.
Om det finns tekniska hinder är en sak, men kom igen.
Kostnaden är ju inte ens en diskussion, han har erbjudit sig att betala och är det så att det drar upp dom fasta kostnaderna är det just bara det, en kostnad som TS har erbjudit sig att betala.
Har ett exempel med min bror, bor på Blidö och jag ute i skogen, ska han behöva lägga 200k mer på en elbil som klarar längre sträcka bara för att kunna hälsa på oss, alla andra resor funkar. Sist dom var här laddade han bilen för 5-10:- och barnen åt kakor och drack dricka för 100:-, varför är det sånt fokus på just elbilen? Om jag inte tycker att han är berättigad att ladda bilen är det inte bilen som är problemet, det är något annat.
Samma efter Alfrida när dom hade strömavbrott i typ 7 dagar men inte vi, självklart lånade jag ut elverket, eller är dom inte värda det eftersom dom har bosatt sig på ett ställe där det kan bli strömavbrott.
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 4 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Hur många rullar runt i bilen efter 20 år? Tror inte att den beräknade livstiden på en modern bil (oavsett drivmedel) är 20 år :crysmile:

Min kompis har nu haft sin Ioniq i 4-5 år och han har inte märkt av någon försämrad batterikapacitet. Han laddar den dessutom varje dag.

Vi tog och köpte vår elbil. Är inte orolig för att batteriernas livstid ska vara ett problem....

En elmotor slits sannolikhet betydligt mindre än en bensin- eller dieselmotor.
Skrattar bäst.......
Ta dej du en tur utan utanför storstan.......
Sökning nu såg jag snitt på livslängd är 17år för bilar. E ingen Einstein på matte med då borde många bilar va långt över 20år.
Min farbro har en 850 från 93 som han kör me var dag, nästan 30år och över 50000 mil, funkar perfa.
Många grannar här har bilar som e 20år å över, mindre ort. De har inte råd me nytt. Ingen här omkring har ny bil knappt nån har det. Jag och nåra till bara. De flesta kör med 10-15 år gamal bil här. Så de behöver funka i 20års livs längd.

Jag är mekaniker fast inte för bilar men kan bil-mek, det blir så för meksystem e rätt så lika.
Bilmotor slits ? Det sista som pajar å går sönder på en bil är just motorn. Nästan allt annat pajar långt innan och blir för dyrt å fixa. Men motorn håller längst. Kolla me vilken mek som helst.
Undantag finns alltid men rent generelt.
 
Redigerat:
Nissens
F frasen_36 skrev:
Det hade nog knappast hänt om ingen anslutit elbillsaddare.
Det hade aldrig någonsin hänt oavsett vad man anslutit om anläggningen varit i skick.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
@
F Fredrik-1980 skrev:
Skrattar bäst.......
Ta dej du en tur utan utanför storstan.......
Sökning nu såg jag snitt på livslängd är 17år för bilar. E ingen Einstein på matte med då borde många bilar va långt över 20år.
Min farbro har en 850 från 93 som han kör me var dag, nästan 30år och över 50000 mil, funkar perfa.
Många grannar här har bilar som e 20år å över, mindre ort. De har inte råd me nytt. Ingen här omkring har ny bil knappt nån har det. Jag och nåra till bara. De flesta kör med 10-15 år gamal bil här. Så de behöver funka i 20års livs längd.

Jag är mekaniker fast inte för bilar men kan bil-mek, det blir så för meksystem e rätt så lika.
Bilmotor slits ? Det sista som pajar å går sönder på en bil är just motorn. Nästan allt annat pajar långt innan och blir för dyrt å fixa. Men motorn håller längst. Kolla me vilken mek som helst.
Undantag finns alltid men rent generelt.
Körde 40 mil förra helgen i västerbottens inland.... Det var då mellan - 20 och -24c..
 
@ @ndreas skrev:
Körde 40 mil förra helgen i västerbottens inland.... Det var då mellan - 20 och -24c..
Och du va inte inne i nån by och bostads område?
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det hade aldrig någonsin hänt oavsett vad man anslutit om anläggningen varit i skick.
Det vet varken jag eller du. Föreslår att vi släpper detta nu. Vi kommer ej längre. ;)
 
Nissens
F frasen_36 skrev:
Det vet varken jag eller du. Föreslår att vi släpper detta nu. Vi kommer ej längre. ;)
Jo, jag vet det. Detta är noga reglerat i de normer Elektriker sätter upp anläggningarna efter. De är noga beräknade och dimensionerar oc specificerar allt så att det skall fungera.

Så om du tror något annat så påstår du att det är fel i dessa dokument, men den sannolikheten är väldigt liten.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jo, jag vet det. Detta är noga reglerat i de normer Elektriker sätter upp anläggningarna efter. De är noga beräknade och dimensionerar oc specificerar allt så att det skall fungera.

Så om du tror något annat så påstår du att det är fel i dessa dokument, men den sannolikheten är väldigt liten.
Men du förstår eller vill inte förstå vad jag skriver. Allt tjat om regler och normer vet jag också. Det är inget nytt. Jag har aldrig påstått och kommer aldrig att påstå att det är fel på normerna. Försök förstå det!!
Jag säger bara att en godkänt utförd anläggning kan mycket väl åldras under åren och därmed bli farlig vid högre belastning än den tidigare varit utsatt för.
Hur svårt kan det va' ??
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.