F
@ @ndreas skrev:
Jag undrar om det hade varit lika "hett" att diskutera elbilar om de KOSTADE lika mycket (eller mindre) än bensin- eller dieselbilar att köpa.

:p
De skulle väl fortfarande ha samma amputerade räckvidd..?
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då får du nog säkra upp och bygga ut din elanläggning. :crysmile:

Hur mycket beror ju på hur många vänner du har, en 20A huvudsäkring rävcker inte ens till två vänner…
Den delen som laddarna drivs av är nedsäkrad till 50A... Hushållselen ligger på eget 16A abonnemang, så laddning är inget problem, och jag bryr mig inte om hack i förbrukningskurvorna. Jag må vara en nörd, men så störd är jag inte.
 
Nissens
F frasen_36 skrev:
Fortfarande är elinstallationer i särklass den vanligaste brandorsaken i Sverige. Fortfarande åldras en installation trots att den är utförd efter all konstens "konstruktionsregler".
Fortfarande är det så att anläggningen är inte säker bara för att det står "si eller så" i några "konstruktionsregler" utan det beror slutligen på utförande elektrikers nogrannhet, vilket varierar. (Det finns det ett antal exempel på bara i trådarna i detta forum.)
Det har också t.ex. rapporterats om att ett tidigare åsknedslag långt senare orsakat kortslutningar och brand.
Så det som radas upp i "konstruktionsregler" medför INTE att det alltid ÄR så i verkligheten!
Precis, är anläggningen felaktig eller i dåligt skick så är den farlig, inte annars.
 
  • Haha
Tullen127
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Synd att så många går på den myten:

[länk]

[länk]

/Krille
Nja, myt och myt. De här rapporterna berättade att "Det är värt att notera att det tar lång tid innan en brand når till batteriet. Ofta hinner räddningstjänsten släcka en elbilsbrand innan vätefluorid börjar läcka ut. För släckningen krävs speciella metoder".
Här pratade man om - vad jag förstår - om elbilar etc. som började brinna av ANDRA ORSAKER ÄN TERMISK RUSNING I BATTERIET - och att elbilar då har färre bränder än fossilbilar.
Men det var ju inte det som var frågan - frågan var hur man släcker en elbilsbrand där branden BÖRJAR med termisk rusning i batteriet? Där anger man bara att "För släckningen krävs speciella metoder".
Att elbilar kan börja brinna - i likhet med alla bilar - av ANDRA orsaker än termisk rusning, och i det fallet är möjliga att släcka med konventionella metoder, ifrågasätter inte jag i varje fall. De här rapporterna var enligt min uppfattning vinklade att "titta inte här - titta här i stället". DÅ är elbilar inte värre än andra bilar att släcka - kanske till och med enklare - och då anses elbilsbränder som svårare, vara en myt. Sorry, jag köper inte det. Jag skulle vilja se en rapport som visar en metod att släcka ett
 
B Boggi skrev:
Nja, myt och myt. De här rapporterna berättade att "Det är värt att notera att det tar lång tid innan en brand når till batteriet. Ofta hinner räddningstjänsten släcka en elbilsbrand innan vätefluorid börjar läcka ut. För släckningen krävs speciella metoder".
Här pratade man om - vad jag förstår - om elbilar etc. som började brinna av ANDRA ORSAKER ÄN TERMISK RUSNING I BATTERIET - och att elbilar då har färre bränder än fossilbilar.
Men det var ju inte det som var frågan - frågan var hur man släcker en elbilsbrand där branden BÖRJAR med termisk rusning i batteriet? Där anger man bara att "För släckningen krävs speciella metoder".
Att elbilar kan börja brinna - i likhet med alla bilar - av ANDRA orsaker än termisk rusning, och i det fallet är möjliga att släcka med konventionella metoder, ifrågasätter inte jag i varje fall. De här rapporterna var enligt min uppfattning vinklade att "titta inte här - titta här i stället". DÅ är elbilar inte värre än andra bilar att släcka - kanske till och med enklare - och då anses elbilsbränder som svårare, vara en myt. Sorry, jag köper inte det. Jag skulle vilja se en rapport som visar en metod att släcka ett
Sorry, min dator bestämde sig för att nu är det färdigsnackat och drog iväg inlägget innan jag var färdig. Men jag tror i varje fall att andemeningen var klar.
 
Nissens Nissens skrev:
Om 10A är en ”hög ström” som kan orsaka brand så är anläggningen livsfarlig.
Har jag sagt något annat? :thinking:Jag skrev ordagrant "gammal och skraltig" och en sådan anläggning kan man säkert ofta lika gärna kalla livsfarlig. Tror du inte att det finns en del sådana i drift?

Nissens Nissens skrev:
Bara att sätta på ugnen eller spisen skulle ju vara ödesdigert…
Inte nödvändigtvis. Bland andra skillnader är det normalt avsevärt längre tidsperioder av kontinuerligt ström vi pratar om.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag frågar någon jag skall besöka om det går bra att ladda där och hen säger nej, så accepterar jag självklart det.
Jag skulle nog inte ens komma på tanken att fråga lika lite som jag frågar efter några liter ur gräsklippardunken. Detta kommer säkert att förändras när både jag och mina vänner har elbilar, "laddutrustning" och det blir naturligt att ladda hos varandra vid besök men idag skulle en sådan fråga kännas konstig.

Däremot har jag haft besök av bekanta med elbilar och då erbjudit dem att ladda. Men fråga, det har inte mina besökare gjort.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Nja, myt och myt. De här rapporterna berättade att "Det är värt att notera att det tar lång tid innan en brand når till batteriet. Ofta hinner räddningstjänsten släcka en elbilsbrand innan vätefluorid börjar läcka ut. För släckningen krävs speciella metoder".
Här pratade man om - vad jag förstår - om elbilar etc. som började brinna av ANDRA ORSAKER ÄN TERMISK RUSNING I BATTERIET - och att elbilar då har färre bränder än fossilbilar.
Men det var ju inte det som var frågan - frågan var hur man släcker en elbilsbrand där branden BÖRJAR med termisk rusning i batteriet? Där anger man bara att "För släckningen krävs speciella metoder".
Att elbilar kan börja brinna - i likhet med alla bilar - av ANDRA orsaker än termisk rusning, och i det fallet är möjliga att släcka med konventionella metoder, ifrågasätter inte jag i varje fall. De här rapporterna var enligt min uppfattning vinklade att "titta inte här - titta här i stället". DÅ är elbilar inte värre än andra bilar att släcka - kanske till och med enklare - och då anses elbilsbränder som svårare, vara en myt. Sorry, jag köper inte det. Jag skulle vilja se en rapport som visar en metod att släcka ett
Hur många elbilar har börjat brinna med termisk rusning och hur många av dess har brandkåren inte lyckats släcka?

/Krille
 
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Har jag sagt något annat? :thinking:Jag skrev ordagrant "gammal och skraltig" och en sådan anläggning kan man säkert ofta lika gärna kalla livsfarlig. Tror du inte att det finns en del sådana i drift?

Inte nödvändigtvis. Bland andra skillnader är det normalt avsevärt längre tidsperioder av kontinuerligt ström vi pratar om.
Det finns säkert undermåliga anläggningar lite överallt, men det är ju ägaren av anläggningen som ansvarar för att den är ok. Hade jag haft en sådan så hade jag definitivt fixat den. Jag vet inte hur länge dina gäster är på bedsök, men nog kan både ugn och häll vara igång i timmar ibland.
 
K Krille4 skrev:
Hur många elbilar har börjat brinna med termisk rusning och hur många av dess har brandkåren inte lyckats släcka?

/Krille
Jag vet inte antalet men uppenbarligen har det hänt - och det räcker för mig - för att ställa frågor.
 
F frasen_36 skrev:
Det var ett exempel, ja.
Har någon, i så fall var har du läst att det bara hänt en gång?
Brandförsvar och polis meddelade ATT det berodde på laddning av elbil.
Aha - det är omvänd bevisbörda när det gäller elbilar - om man inte läst att det bara hänt en gång har det per automatik hänt många gånger? Utredningen visade dessutom att det berodde på uttaget eller en timer.

Det räcker med att kanske en eller två elbilar av 50 fastnar i en snöstorm för att det ska bli negativa rubriker om elbilar https://alltomelbil.se/elbilar-overgavs-i-snostormen-var-sannolikt-bara-en-elbil/

Skulle ens elbilar misstänkas för husbränder skulle media garanterat rapportera om det. Ivrigt påhejade av fossilbilskramare ;)

/Krille
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det finns säkert undermåliga anläggningar lite överallt, men det är ju ägaren av anläggningen som ansvarar för att den är ok. Hade jag haft en sådan så hade jag definitivt fixat den.
Fast nu är inte verkligheten så svartvit att en anläggning antingen har toppskick eller är farlig och måste åtgärdas. Jag skulle tro att det finns hundratusentals ursprungliga anläggningar i äldre villor som fungerar felfritt, utan synbara brister och enbart används till relativt lite hushållsel.

Hur många innehavare av sådana anläggningar tror du i praktiken med säkerhet vet att skicket på anläggningen är sådant att det är problemfritt att ladda en elbil under lång tid? Ett sätt att ta ansvar är också att inte belasta sin anläggning på ett onormalt sätt.

Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte hur länge dina gäster är på besök, men nog kan både ugn och häll vara igång i timmar ibland.
Vad vill du ha sagt med det? Att det är möjligt att laga mat längre tid än att ladda elbil? Ja det är det absolut!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
En svärfar som vill träffa barn och barnbarn och har valmöjligheten att låta svärsonen ladda elbilen medans julfirandet pågår ELLER låta barnet och barnbarnet sitta i en elbil under ca en timme på en laddstation medans bilen laddas på väg hem efteråt. När svärfar i detta läget väljer att INTE tillåta laddning av elbilen trots ersättning för kostnadsökningen ger jag inte mycket för. Speciellt inte när det inte verkar vara ekonomiska orsaker till beslutet utan ovilja för en tillfällig peek i elförbrukningsstatistiken som han inte vill ha.

Man kan bara alvarligt fundera på hur vissa är funtade i huvudet.

Skulle vänner och bekanta vilja ladda sina elbilar när de besöker, välkomna. Det finns ännu inga elbilar som kan ladda för lika mycket som en fika med bröd kostar för besökande... Ännu mindre ett julbord.
Men att inte tillåta laddning för att man inte vill störa sina förbrukningssiffror i statistiken är bortanför allt sunt förnuft.
De borde räcka att ladda 10min vid snabbladdare för att komma hem.
Sittställning Forlowt skrev:
De vi känner i Norrland erbjuder alltid motorvärmare till gäster så lite ladd borde inte vara några bekymmer för som flesta.

Oavsett elpris blir det liksom inte stora summor en kväll ändå..
Har
 
Nissens Nissens skrev:
Sannolikt menade de att det jände när de laddade en elbil.

De som vet hur det fungerar med elanläggningar och de regler som gäller kring det vet att en anläggning som är gjord efter de regler som finns och är i skick inte kan orsaka någon brand.

Påstår någon något annat så fåtr man visa vad som är fel i de konstruktionsregler som finns för elanläggningar.
Vänd på det...ska nån som inte har elbil renovera sin anläggning för att andra ska ladda?
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Vänd på det...ska nån som inte har elbil renovera sin anläggning för att andra ska ladda?
klart det..
fin ska det vara..
vänta bara.. snart kommer staten med såna krav... ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.