B Boggi skrev:
Jag vet inte antalet men uppenbarligen har det hänt - och det räcker för mig - för att ställa frågor.
Det är sunt att ställa frågor och vara försiktig men att som du skriver inte på 10 år vilja ha en elbil i garaget eller ens på någon avlägsen parkering kändes lite överdrivet även om alla är fria att göra sina val.

"Själv vill jag inte än på 10 år ställa en elbil inne i garaget - knappast inte ens på garageuppfarten. Och ha den stående på någon distant parkerings/laddplats är heller ingen höjdare. Så jag ligger lite lågt tills vidare."

/Krille
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
skoge skoge skrev:
Vänd på det...ska nån som inte har elbil renovera sin anläggning för att andra ska ladda?
Nä, det är orimligt. Som jag sagt tidigare kan husägaren ha sina skäl att säga nej, men ett nej är ett nej och behöver förstås inte motiveras.

Lite roligt när folk i tråden säger att de låter alla sina vänner ladda sina bilar hos dem. Det är ju helt uppenbart inte sant. De flesta hushåll har inte större huvudsäkring än 20A. Det räcker inte ens åt två gäster samtidigt om hushållet skall ha ström också..
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Fast nu är inte verkligheten så svartvit att en anläggning antingen har toppskick eller är farlig och måste åtgärdas. Jag skulle tro att det finns hundratusentals ursprungliga anläggningar i äldre villor som fungerar felfritt, utan synbara brister och enbart används till relativt lite hushållsel.

Hur många innehavare av sådana anläggningar tror du i praktiken med säkerhet vet att skicket på anläggningen är sådant att det är problemfritt att ladda en elbil under lång tid? Ett sätt att ta ansvar är också att inte belasta sin anläggning på ett onormalt sätt.

Vad vill du ha sagt med det? Att det är möjligt att laga mat längre tid än att ladda elbil? Ja det är det absolut!
Bra inlägg. Ansvar är att undvika risker.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Precis, är anläggningen felaktig eller i dåligt skick så är den farlig, inte annars.
Den behöver inte vara farlig om man undviker att ansluta högre last än förut.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Precis, är anläggningen felaktig eller i dåligt skick så är den farlig, inte annars.
Det är inte alltid möjligt om en anläggning är i mindre bra skick. Godkänd installation och normer är ingen garanti.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
A
F frasen_36 skrev:
Det är inte alltid möjligt om en anläggning är i mindre bra skick. Godkänd installation och normer är ingen garanti.
Jo för en teoretiker... Då kan inget hända.. För det finns inte...
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Det är inte alltid möjligt om en anläggning är i mindre bra skick. Godkänd installation och normer är ingen garanti.
Självklart, det är därför jag hela tiden skrivit att skicket är viktigt. Som allt annat skall även elinstallationen underhållas.
 
  • Wow
Tullen127
  • Laddar…
R
F frasen_36 skrev:
Det hade nog knappast hänt om ingen anslutit elbillsaddare.
Om någon anslutit exempelvis en värmefläkt så hade det varit lugnt? Eller berodde det på en livsfarlig anläggning som tog eld innan säkringar löste ut?
 
K Krille4 skrev:
Det är sunt att ställa frågor och vara försiktig men att som du skriver inte på 10 år vilja ha en elbil i garaget eller ens på någon avlägsen parkering kändes lite överdrivet även om alla är fria att göra sina val.

"Själv vill jag inte än på 10 år ställa en elbil inne i garaget - knappast inte ens på garageuppfarten. Och ha den stående på någon distant parkerings/laddplats är heller ingen höjdare. Så jag ligger lite lågt tills vidare."

/Krille
Du har rätt - det ställningstagandet bör förklaras.
Som gammal elkraftingenjör och efter att i hela livet jobbat i den branschen - står naturligtvis en eldriven bil högst upp på önskelistan. Eltekniken är överlägsen alla andra former av energi ur effektivitetssynpunkt - anser jag.
Men elbilen hänger sedan på batteriet - och där tror jag det tar 10 år att bli av med alla "barnsjukdomar" i den här helt nya tekniken - och att få upp kapaciteten till rimliga 100 mil på en laddning sommartid. Då finns det tillräcklig kapacitet även att hålla värmen i bilen vintertid.
Därav mitt ställningstagande. Jag tillhör heller inte dom som behöver ha en Tessla stående på garageuppfarten för att bräcka grannarna.
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Nej, man behöver inte vara försiktig om anläggningen är byggd enligt de regler som finns och att den är i skick.
Men var väl ett evinnerligt tjat om "skick".
Hur många tror du vet med 100% säkerhet om anläggningen är i samma skick som ny??
 
  • Gilla
Tullen127 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Men var väl ett evinnerligt tjat om "skick".
Hur många tror du vet med 100% säkerhet om anläggningen är i samma skick som ny??
Det har jag ingen aning om, och har inte heller nämnt något om det. Jag bara konstaterar om en elanläggning är rätt konstruerad och i skick så är det ingen risk för brand.

När någon säger att en brand uppstod på grund av laddning av elbil så är det med oerhört stor sannolikhet så att det var fel på elanläggningen på ett eller annat sätt.

Eftersom jag är tekniskt intresserad så har jag koll på min egen anläggning och underhåller den, byter tex utvändiga shuko uttag typ vart tionde år. Det är en billig investering för att undvika problem.
 
R
skoge skoge skrev:
Vänd på det...ska nån som inte har elbil renovera sin anläggning för att andra ska ladda?
Jag tycker inte att du behöver blanda in elbilsladdning i frågan. Du som är innehavare av en elanläggning har också ansvar för att den är säker. I det ingår att det inte ska kunna uppstå en brand för att en förbrukare kopplas in i ett uttag. Om vi byter ut elbil mot värmefläkt, tycker du fortfarande det är rimligt att det ska kunna ta eld i väggarna för att man anslutit den?

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/kontrollera-din-elanlaggning/
 
Kempa_swe
F Fredrik-1980 skrev:
På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.

Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.

Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.

Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?


Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Är hans hus och hans el abonnemang så det är upp till honom. Eller gör som vissa med elbil, skaffa ett litet bensindrivet elverk och ha det med dig i bagaget.
 
  • Gilla
Boggi
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
L

Jag håller faktiskt med svärfar. Har man valt att åka elbil så får man lösa sina laddningar utan att besvära andra tycker jag.

Det är ju inte praxis att man frågar efter lite oktan 98 när man står hos någon annan, då ska man inte ladda sin elbil heller.
Jag har ett så inni bänken ett så helt helt annat tänk.
Som mina föräldrar lärde mej

Du och jag är från olika planeter. Hur fasen e de att bo på Mars?
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
V
F Fredrik-1980 skrev:
Jag har ett så inni bänken ett så helt helt annat tänk.

Du och jag är från olika planeter. Hur fasen e de att bo på Mars?
Rullar på (y);) själv på andra halvan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.