-RB- skrev:
Messerschmidt heter det väl? ;)
Jaha, ännu en sån där Eberspächer som alltid vet bäst ;)

Kärt barn har många namn :)
 
Redigerat:
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Mikael_L
mattiasp skrev:
Nu känns det som om det har blivit rundgång i den här tråden. Kan vi nå 10 sidor innan Peter har fått sina hyllplan sågade?
Absolut, inga problem.

Peters trådar är både legendariska och episka. Det finns väl en om verktygsuppsättning som inkluderade kravet på magnetiska mejslar om jag inte minns fel.
Och så var det väl en om att kapa 10 cm vid sidan av en öppning i en vägg.


Men nu ska jag inte dryga mig.
Kanske orkar jag skriva ett jätteinlägg imorgon, ...eller om någon månad ... ;), som reder ut precis allt och dödar tråden tvärt efter det. :D :cool:



edit:
Jag kollade lite snabbt, de trådarna var inte alls så långa som jag mindes. :surprised:
Men ett visst mått av rundgång lyckades vi som skrev i de ändå åstadkomma. ;)
 
Redigerat:
Hahaha, det vore ju samtidigt lite tråkigt om den dog. Jag gillar när det blir så här. Man lär sig mycket, får nya tankeställare hela tiden och en rolig diskussion :)

Det slutar dock ofta med lite som nu, att det blir så mycket att jag litegrann lägger uppdraget på hyllan. Eller funderar på om jag ska göra ett nytt försök med fogsvansen bara, men rita upp en linje neråt denna gång också att hålla mig till, även om det bara handlar om nån cm.

Haha, ja, vet, det är mitt i fredagsnatten. Jag är ständigt vid datorn :$
 
Vad har du för fogsvans? En bra fogsvans är oändligt mycket lättare att hantera än en öh... billig. Jag har själv - fram tills helt nyligen - hatat innerligt och helhjärtat att såga med manuella verktyg (exempelvis fogsvans), men har nyligen gjort en enastående upptäckt: det går att såga chockerande rakt och snyggt om man bara kan hejda sig från att välja nittonkronorssågar på ÖoB... Jag gissar att du kan hitta en riktigt fin fogsvans för trehundra kronor om du kikar hos en verktygshandlare eller en riktig bygghandel.

Tejpa undersidan av materialet och såga med vass vinkel mellan materialet och verktyg (alltså så långt från 90° du kan komma). Använd långa och bestämda drag utan att trycka speciellt hårt och var försiktig i den dragande rörelsen så inte tanden sliter med sig laminatytan. Blir dina snitt ändå inte helt perfekta svampar du dit lite vit mjukfog i skarven mellan hyllplan o väggar, så är det ingen mer än du själv som kommer se det.
 
Det är knappat att man vågar avslöja. Jula har ju inte så bra rykte här bland medlemmarna på denna sida känns det som. Jag har Julas egna Greatcut. 16", vad nu det betyder? "3 cutting edges 50% faster cutting" ;) de ni!!

Känns som jag får både slänga sticksåg och fogsvans och köpa nytt då.

Hur som helst, angående tejpa undersidan, menar du tejpa den sidan som ska synas och såga underifrån eller tejpa undersidan som faktiskt inte ska synas?
 
H
peterwesterlund skrev:
Det är knappat att man vågar avslöja. Jula har ju inte så bra rykte här bland medlemmarna på denna sida känns det som. Jag har Julas egna Greatcut. 16", vad nu det betyder? "3 cutting edges 50% faster cutting" ;) de ni!!

Känns som jag får både slänga sticksåg och fogsvans och köpa nytt då.

Hur som helst, angående tejpa undersidan, menar du tejpa den sidan som ska synas och såga underifrån eller tejpa undersidan som faktiskt inte ska synas?
Man tejpar väl runt om där man skall såga och sedan sågar man där tejpen sitter. I tejpen, så gör jag iallafall. Även när jag använder byggsågen till snickerier.
 
peterwesterlund skrev:
...Det slutar dock ofta med lite som nu, att det blir så mycket att jag litegrann lägger uppdraget på hyllan...
Ditt undermedvetna jag har talat... av alla sågmojänger som räknas upp i tråden är en (sänk)såg med skena det enda alternativet som läggs på hyllan ;)
 
Haha den göteborgan var faktiskt inte medveten! (y)
 
Precis, men den säger vad Peter egentligen vill :rolleyes:
 
peterwesterlund skrev:
Det är knappat att man vågar avslöja. Jula har ju inte så bra rykte här bland medlemmarna på denna sida känns det som. Jag har Julas egna Greatcut. 16", vad nu det betyder? "3 cutting edges 50% faster cutting" ;) de ni!!

Känns som jag får både slänga sticksåg och fogsvans och köpa nytt då.

Hur som helst, angående tejpa undersidan, menar du tejpa den sidan som ska synas och såga underifrån eller tejpa undersidan som faktiskt inte ska synas?


Den alltså? https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/sagar/fogsvansar/handsag-120076/

Då kostar den faktiskt 19 kr (om man är medlem) :D
 
Haha sjukt, har faktiskt inte minnet av vad den kostade. Bara köpte den med skönast handtag om jag minns rätt. Men då kan jag med gott samvete slänga den då. Den har ju garanterat uppfyllt sitt värde sen länge.
 
Mikael_L
peterwesterlund skrev:
Är denna:

[länk]
Den verkar lite spännande. Följer styrskena med för det priset?
Hur lång skena i så fall?
 
Av denna tråd att döma: https://www.byggahus.se/forum/verkt...-sanksag-bosch-pks-66-af-ny-billig-eller.html verkar det som att det är 2 x 35 cm skenor som medföljer. Antar att man kan bygga på hur långt som helst sen. Det där med att kunna börja såga mitt i ett stycke är inget jag känner att jag haft så stort behov av. Om det är den enda egentliga fördelen med sänksåg antar jag att en cirkelsåg går lika bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.