Är inte en bordcirkelsåg ett bättre alternativ till TS?
 
SBH skrev:
sen är det inte bara maskinen eller klingan som är viktig. är det skit bakom spakarna, så blir det ju ändå inte bra
Jag är helt övertygad om att Peter med en bra och lämplig maskin efter en kort instruktion kommer att få ett lika bra eller bättre resultat än du får med handcirkel och elhyvel efter dina 150 års erfarenhet som snickare. Har man rätt grejor och gör rätt så blir det bra. Konstigare än så är det inte. Snickeri är inte voodoo på något sätt, och speciellt invecklat är det inte heller.
 
Tror att en bordcirkelsåg skulle göra jobbet enklast. Men, det blir för stort och otympligt att äga. Så en sänksåg är nog bäst. Får då en såg som inte har gräns för hur långa stycken man kan såga. Men också hjälp att få det rakt med hjälp av styrskenan. Gersåg hade gjort det enklare att få det rakt, men den har ju sina begränsningar i hur långt man kan såga.

Så, kanske denna Scheppach:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...er/sagar/elektriska-sanksagar/sanksag-020189/
med denna 30-tandade klinga:
http://www.jula.se/catalog/verktyg-...or-och-tillbehor/sagklingor/sagklinga-028403/
Totalt: 1739 kr
 
Redigerat:
S
mattiasp skrev:
Jag är helt övertygad om att Peter med en bra och lämplig maskin efter en kort instruktion kommer att få ett lika bra eller bättre resultat än du får med handcirkel och elhyvel efter dina 150 års erfarenhet som snickare. Har man rätt grejor och gör rätt så blir det bra. Konstigare än så är det inte. Snickeri är inte voodoo på något sätt, och speciellt invecklat är det inte heller.
har jag inte skrivet heller. finns människor som köper dyraste och bästa men kan sedan inte ens hantera maskinen
 
Jag skall försöka att inte bidra till den dåliga stämningen i den här tråden. Frågeställningen är intressant, så det är dumt att förstöra den med en massa tjafs. Det finns alltid folk som köper dyra saker och inte lär sig att använda dem. Det gäller även bilar, cuklar, båtar -you name it. Peterwesterlund verkar ju vara intresserad av att hitta rätt maskin, lära sig att använda den och uppnå bra resultat. Det kan vi hjälpa till med.

Mitt förslag är följande:

1) Skaffa Scheppachsågen och modifiera skenan enligt följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=vqqcmC5UY5E

2) Skippa den billiga 30-taggaren och beställ en kvalitetsklinga från Festool, nummer 491952 för extremt hög snittkvalitet eller 496302 för hög snittkvalitet. Själv märker jag inte speciellt stor skillnad på resultatet mellan de två klingorna. Jag använder mest 496302. De finns billigt här:
http://www.aw-tools.de/Zubehoer_14
Notera den något märkliga prissättningen.

3) Lär dig hur man ritsar när det skall sågas skivor med känslig yta, ex melaminbelagd spånskiva. Det går till så att man lägger ut skenan, ställer sågen så att den tar ca 1 mm skärdjup, och sågar baklänges, dvs man börjar längst bort och drar sågen mot sig. Därefter ställer man om sågdjupet så att klingan går någon mm djupare än skivan, och sågar framlänges. Det kommer att ge en snittyta som är bättre än den fabrikssågade, helt utan urslag.

Generellt är det så att bordssågar är mycket farligare än sänksågar. Det är mycket mer att komma ihåg för att hålla riskerna för att skada sig låga. En bordssåg är inte det första man skall lära sig att jobba med. Det är klart att man kan göra sig illa på sänksågar också, men riskerna är avsevärt lägre.
 
  • Gilla
Agorazo och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
mattiasp skrev:
3) Lär dig hur man ritsar när det skall sågas skivor med känslig yta, ex melaminbelagd spånskiva. Det går till så att man lägger ut skenan, ställer sågen så att den tar ca 1 mm skärdjup, och sågar baklänges, dvs man börjar längst bort och drar sågen mot sig. Därefter ställer man om sågdjupet så att klingan går någon mm djupare än skivan, och sågar framlänges. Det kommer att ge en snittyta som är bättre än den fabrikssågade, helt utan urslag.
Och notera att skenan måste ligga absolut still mellan ritsen och att man sågar genom + att man ska ställa in glidgejdrarna för minsta möjliga glapp.
Helst håller man fast skenan med lämpliga tvingar under operationen.

Jag har ibland kört "på frihand" dvs utan tvingar, men är det en dyr skiva eller det finns en enda chans annars kört, så chansar jag inte utan tvingar.
 
Jag vill härmed be Herr End om ursäkt för de ord som varit mindre väl valda. Jag vill också be alla andra om ursäkt för den dåliga stämning som jag varit med om att skapa.

För att återgå till ämnet:
Jag uppfattade först att TS sökte en bra/billig såg att såga raka snitt med i alla möjliga lägen. Men för de hyllplan som han nu vill såga, passar en sänksåg bäst. Särskilt om man enbart är glad hobbysnickare. Dock tycker jag att det är onödigt att lägga så mycket pengar på en såg som i stort sett enbart ska användas en gång. En vanlig enkel cirkelsåg med laser tycker jag då är mer allsidig än en sänksåg. Men i detta fall tycker jag att TS ska hyra sig en sänksåg.
 
  • Gilla
Agorazo och 7 till
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Här är bilder på vad som ska sågas och vart det ska sättas. I hålrummet dit dom ska placeras har jag redan högst upp satt en bit till "tak". Den sågade jag med sticksåg och har när man kollar nära fula kanter. Den skulle jag vilja göra om med en finare kant. Men på håll ser det ok ut ja.

Har kommit fram till att jag kan låna en kompis gersåg som man kan såga upp till 30 cm med. Dock har den bara 24 tänder på klingan, så jag funderar på att köpa en 48 tandad själv till den. Får jag fina snitt då? Eller?

[bild][bild]
Om det är melaminbelagd spånskiva som du vill såga så antar jag att själva spånkanten inte syns. Det är urslag på "hörnet" som stör. I så fall så kan du kanske såga från undersidan och sedan stryka kanten med ett fint sandpapper. Har man inte med sig arsenalen av sänksågar mm så duger det. Tar kanske lite längre tid. Generell tolerans för snickeriarbeten är 0,5 mm och det klarar man även med primitiva verktyg (läs sticksåg).

Läs tidigare inlägg om sticksågsblad och kolla om det går att montera något slags splitterskydd på din sticksåg. Splitterskyddet ger mycket bättre styrning av bladet vilket i sin tur gör att snittet blir rakare.

Ett alternativ som jag inte sett i tråden är en Japansåg. Sågar rakt och snyggt innan man fastnat så att sågen blivit krokig :p. En juste fogsvans är inte heller illa. Har på en montering sett en äldre snickare ge sig på en barfront med något som såg ut som en timmersvans med enastående resultat. Baren skulle kortas, så han sågade ut en remsa mitt i en fyllning och skarvade ihop den utan att det syntes efteråt.

En sänksåg med skena verkar överdrivet när du nu redan har en sticksåg och troligen inte kommer att snickra särskilt mycket senare. Har jag fel här så är det förstås bara att slå till :).

Appropå ingenting. Råden om extremt fintande klingor till sänk/cirkelsågar kan du ta med en nypa salt. De flesta håller inte på och byter sågklinga varje gång de skall såga ett annat material eller i en annan riktning. En grovtandad klinga med bra kvalitet är mer universal. Är det extra noga så är det bara att ritsa på det sätt som beskrivs i tidigare inlägg så blir det tillräckligt bra.

mvh Findus
 
  • Gilla
peterwesterlund
  • Laddar…
AG A skrev:
Jag vill härmed be Herr End om ursäkt för de ord som varit mindre väl valda. Jag vill också be alla andra om ursäkt för den dåliga stämning som jag varit med om att skapa.

För att återgå till ämnet:
Jag uppfattade först att TS sökte en bra/billig såg att såga raka snitt med i alla möjliga lägen. Men för de hyllplan som han nu vill såga, passar en sänksåg bäst. Särskilt om man enbart är glad hobbysnickare. Dock tycker jag att det är onödigt att lägga så mycket pengar på en såg som i stort sett enbart ska användas en gång. En vanlig enkel cirkelsåg med laser tycker jag då är mer allsidig än en sänksåg. Men i detta fall tycker jag att TS ska hyra sig en sänksåg.
Ber också om ursäkt för tonen tidigare i tråden!

Vill bara säga att laser är inget vidare, inte ens på dyra maskiner brukar lasern vara något att förlita sig på.
Det fina med sänksåg är ju att man inte har klingan i vägen när man ställer in djupet. Så när det är absolut kritisk mått där jag inte ens litar på skenans splitterskydd brukar jag köra fram sågen till ritslinjen och sedan sänka sågen utan att sätta igång motorn. På så sätt ser jag exakt var klingan hamnar längs hela tilltänkta sågsnittet.

En annan bra fördel med sänksåg är att det är enkelt att skala bort en bit, och då menar jag 10-dels millimeter.

T.ex. idag skulle jag fixa not och spont liknande sammanfogningsteknik där två avlånga bitar skulle passa ihop och bilda L-form. Det bästa är givetvis att köra med fräs men nu hade jag inte fräs på plats och tiden att åka och hämta fräsen och sedan köpa stål i rätt storlek kändes inte motiverat för en liten bit så jag använde sänksågen. Ställde in djupet till halva materialtjockleken. Körde in i ena biten och sedan den andra. Skalade bort bit för bit genom att flytta på skenan någon 10 dels millimeter tills de två gick in i varandra med tight passform.

Jag har provat de flesta märken och när det kommer till sänksåg så tycker jag inte riktigt att det duger med en billig maskin och bra klinga. Bland annat justerrattar (som styr hur lätt/hårt det ska glida på skenan) är skapligt dåliga på de billiga så att det blir hackigt körning och allmänt var det mycket mer man fick justera på billiga sågar. Så egentligen krävs det mer kunskap hos den som står bakom spaken att hantera billiga sänksåg än dyra. Då de dyra faktiskt gör jobbet nästan helt själv.
Så det är inte riktigt som med t.ex. borrhammare där man kan ta billigaste möjliga kinamaskin och sätta dit Hilti-borrar.
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Jag har även noterat priser på klingor. Går liksom inte att bortse från att klingorna kostar över 500 kr. Då måste man nästan kolla på de dyrare sågarna och se vad som ingår där. Kanske ingår en bra från början men paketet kostar 500 kr mer än det billigare paketet.

Hur vet jag vad som är en bra klinga då? Priset bara eller? En billig klinga kan inte vara bra?

Edit Oj, såg inte de tre senaste inläggen innan jag skrev detta. Vill bara påpeka att jag har hållit på att renovera min lägenhet i snart över ett år. Från något som början bara var att "riva en bit vägg" har eskalerat i alla möjliga små projekt och när projekten höll på att ta slut fick jag abstinens och behövde något nytt projekt att göra för att rensa huvudet. Så det är inte bara för detta projekt utan även kommande (och egentligen helst haft tidigare). Har många fult sågade grejer i denna lägenhet där jag önskar jag hade haft ett bättre verktyg som verkligen gjorde jobbet rakt istället. Jag äger en fogsvans och en icke elektrisk gersåg med plastlåda (sämsta köpet ever). Är så förbannat trött på att lägga så otroligt mycket tid på att göra om sågarbeten med dessa usla verktyg jag har. Har gjort om och gjort om, försökt träna in tekniken men inget hjälper. Jag har väl helt enkelt tummen mitt i hand, eller allt för dåliga verktyg. Men jaaa, det stämmer, jag har inte så mycket pengar. Jag kan inte lägga några enorma summor på sågmaskiner. Men jag kan i alla fall göra en god research och fråga på Byggahus om "dom där" har något att rekommendera mig för mina behov.

Något universalt, som kan användas till de flesta kaparbeten, som gör jobbet enklare och ger ett rakt och med rätt tillvägagångssätt snyggt snitt. Jag vet att jag är lite noggrannare än de flesta andra vanliga när det gäller raka linjer. De flesta hade nog inte brytt sig, i alla fall vad jag hör mina vänner uttrycka om när jag berättar hur jag vill ha snitten. Men jag är stolt att ligga på finsnickeri-sidan! :)

Nu ska jag läsa igen vad det står i dessa tre senaste inlägg. Det verkade intressant, har bara snabbläst en gång.
 
Redigerat:
Respekt AG A
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Varför inte kika i tråden "tips o trix" där finns tips på hemmabyggd skena till en vanlig cirkelsåg. Två masonitremsor ihoplimmade och ett snitt med en cirkelsåg sen e det klart! Hade lätt nått upp till TS förväntningar på sågsnitt.
Har själv gjort såna skenor 3000mm långa när jag sågat cembritplattor funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
En bra sticksåg med splitterskydd låter ju lockande att äga. Hittar dock inget "splitterskydd" när jag söker på det ordet på någon byggsajt.

Fan det här är som politik alltså. Man lyssnar på en partiledare och det låter vettigt, sen när man hör opinionen så låter det vettigt. Till slut hamnar det ändå hos sig själv och man ska försöka göra nån form av beslut baserat på allt man hört.

Det känns som inköpet av den där universala sågen får vänta. Jag behöver dehär hyllorna kapade nu och hoppas kunna använda min väns kap/gersåg. Julas billiga Meec med en 24 tandad klinga. Om jag sågar underifrån, då borde väl snitten på andra sidan bli helt ok iaf? Rakt blir det ju iaf med kapsåg.
 
Inte svårt alls. Du fick rätt svar i inlägg #2. :) "Allt" som du kan göra med en kap/ger-såg kan du göra med en sänksåg med skena. "Allt" du kan göra med en bordssåg kan du göra med en sänksåg med skena. Skillnaderna är att det kanske går något långsammare och repeterbarheten blir något sämre. Sågdjup kan vara något begränsat men en fördel är att du kan stå i vardagsrummet och såga om du kopplar en dammsugare till och har något under som du kan såga in i. Den tar dessutom mycket mindre plats.
Jag har själv en Makita sänksåg och har inte provat de lite billigare varianterna, men jag tror inte att en "billig" sänksåg är sämre än en "billig" kap/ger generellt sett.
 
Ge upp sticksågen nu. Den är bra till en del saker, men lämpar sig kanske som allra sämst till det du vill göra. Fina, raka snitt i melaminbelagd spånskiva. Bästa valet i detta fall är sänksåg, inget snack om saken, det tror jag alla är överens om. Vad som är bäst och mest allround (för dig) är däremot en fråga som inte är helt enkel att svara på.

En kap/ger såg fungerar i detta fallet eftersom bitarna du skall såga är så pass små. Däremot blir snittkvaliten som bäst på ovansidan när du sågar med kap/ger (tvärtemot en sticksåg). Undersidan blir också bra men inte riktigt lika bra som ovansidan. Sämst blir det "längst fram" på kanten. Med offerbitar framför och under så blir snittet ändå riktigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.