S
End skrev:
Okej, vad menar du nu? Att vi ska rekommendera fogsvans till TS bara för att man använde det på1800 talet med gott resultat och mycket fritid? Eller ska vi rekommendera det mest lämpliga som finns att tillgå idag?
lämpligt är väl fogsvans eller cirkel/sänksåg med stöd
 
Och all heder till din far.
Något rakt som anhåll. Eller den här som jag pratade om:

https://www.festool.hu/About-us/PublishingImages/History/1964-76-Maschinen-Historie.jpg

1964 var det. Anhåll och skena är inte samma sak. Med skena pressar du maskinen neråt. Med anhåll pressar du maskinen ner och sidleds mot anhållet. I praktiken innebär det risk för välvd klyvning. För att inte tala om tiden det tar att fixera anhållet. I praktiken är tidsvinsten med skena så enorm att jag aldrig skulle rekommendera anhåll.
 
Men med skena måste du ju istället fixera materialet? Vad du än väljer så måste ju något fixeras.
 
S
End skrev:
Och all heder till din far.
Något rakt som anhåll. Eller den här som jag pratade om:

[länk]

1964 var det. Anhåll och skena är inte samma sak. Med skena pressar du maskinen neråt. Med anhåll pressar du maskinen ner och sidleds mot anhållet. I praktiken innebär det risk för välvd klyvning. För att inte tala om tiden det tar att fixera anhållet. I praktiken är tidsvinsten med skena så enorm att jag aldrig skulle rekommendera anhåll.
så minimal risk. med välvd klyning. om man gör på rätt sätt.
jag har börjat gilla sänksåg och skena. men många gånnger kan jag göra samma jobb med en vanlig cirkelsåg
 
End skrev:
Om jag var kund skulle jag inte anlita dig.

Sänksåg ÄR snabbare än cirkelsåg om man vill jobba bra. Skiter man i måttet, raka snitt o.s.v. så är cirkelsåg snabbare. Givetvis går det att uppnå samma resultat med både cirkel och sänksåg. Är det en skiva som ska kapas så kvittar det vad man har för maskin bara det roterar för då har man all tid i världen att sitta o justera. Ska det däremot kapas massa skivor.... Då är man idiot om man står där med en budgetsåg och pillar och justerar hela tiden (alternativt skiter i slutresultatet).
Du är ju bara skrattretande.

Tror du att jag skiter i mått, bara för att jag inte använder de dyraste verktygen? Du får anlita vem du vill. Men du kan ju inte vara frisk om du enbart tittar på hur dyra verktyg hantverkaren använder. Ett tips kan vara att titta till hans resultat och priser istället.
Men som sagt, det är helt upp till dig.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Edit: Det stora problemet som jag befarar med sänksåg är att de små hyllorna jag ska kapa blir för litet att ha under styrskenan att det blir svårt att mäta rätt och få balans. En bordscirkelsåg hade ju i detta fall varit mycket enklare, att bara skjuta in rakt fram.
Det är inga problem att kapa remsor som är smalare än skenan, om man bara har en extra bit skiva med samma tjocklek att lägga bredvid, så att skenan ligger både på den skiva som man ska kapa och på extraskivan..
 
S
Polyene skrev:
Det är inga problem att kapa remsor som är smalare än skenan, om man bara har en extra bit skiva med samma tjocklek att lägga bredvid, så att skenan ligger både på den skiva som man ska kapa och på extraskivan..
typ mera cd skive hyllor?
då skulle en klyvsåg vara bättre. speciellt om du gör många.
 
Finns det inget ihopfällbart bord med inbyggd styrskena? Där bordet alltså inte har sågen inbyggd på sig, men en styrskena. Så det är lätt att fälla ihop och bära ner till källaren.

Edit: Nu tänkte jag fel kanske. Skenan ska vara ovanför det man sågar i ja...
 
Redigerat:
S
peterwesterlund skrev:
Finns det inget ihopfällbart bord med inbyggd styrskena? Där bordet alltså inte har sågen inbyggd på sig, men en styrskena. Så det är lätt att fälla ihop och bära ner till källaren.
PRECISIO CS 50 perfekt liten maskin eller en DW745 dock något tyngre
 
Allt är antingen för dyrt eller för otympligt...suck
 
peterwesterlund skrev:
Finns det inget ihopfällbart bord med inbyggd styrskena? Där bordet alltså inte har sågen inbyggd på sig, men en styrskena. Så det är lätt att fälla ihop och bära ner till källaren.

Edit: Nu tänkte jag fel kanske. Skenan ska vara ovanför det man sågar i ja...
Jo, det finns precis en sådan manick. Festool MFT, men nu pratar vi om en helt annan budget
 
AG A skrev:
Du är ju bara skrattretande.

Tror du att jag skiter i mått, bara för att jag inte använder de dyraste verktygen? Du får anlita vem du vill. Men du kan ju inte vara frisk om du enbart tittar på hur dyra verktyg hantverkaren använder. Ett tips kan vara att titta till hans resultat och priser istället.
Men som sagt, det är helt upp till dig.
Det räcker med att titta på din kalkyl, du säger att kunden får betala i slutändan. Säg att du köper sänksåg för 5000 kr och det räcker för 100 kunder innan den är dags att ersättas. Dvs 50 kr per kund i direkta kostnader. Den dolda kostnaden är när du slipper råka såga fel och kassera materialet och det viktigaste: tiden du sparar. Jag är säker på att dina kunder får betala mer i timlön i slutändan än de där 50 spänn vid samma slutresultat om du använder cirkelsåg plus den extra tiden det tar att städa efter sig, sänksåg ger minimalt med damm jämfört med cirkelsåg. Så vem är skrattretande? Dumsnål var ordet.
 
End skrev:
Det räcker med att titta på din kalkyl, du säger att kunden får betala i slutändan. Säg att du köper sänksåg för 5000 kr och det räcker för 100 kunder innan den är dags att ersättas. Dvs 50 kr per kund i direkta kostnader. Den dolda kostnaden är när du slipper råka såga fel och kassera materialet och det viktigaste: tiden du sparar. Jag är säker på att dina kunder får betala mer i timlön i slutändan än de där 50 spänn vid samma slutresultat om du använder cirkelsåg plus den extra tiden det tar att städa efter sig, sänksåg ger minimalt med damm jämfört med cirkelsåg. Så vem är skrattretande? Dumsnål var ordet.
Glöm inte heller den extra timkostnaden för att varje bit som sågats ska hyvlas till med elhyvel för att bli rak. Sen ska det till tid för att åka till Biltema och byta sågen och hyvelns med jämna mellanrum. För att inte tala om det slöseri med jordens resurser det innebär att köpa billigt skit som slits ut alldeles för fort och måste ersättas med ny skit. För även om man kanske kan köpa tio skitsågar för samma pris som en bra har man fortfarande förbrukat i runda slängar tio gånger mer material och energi.
 
P
mattiasp skrev:
Jo, det finns precis en sådan manick. Festool MFT, men nu pratar vi om en helt annan budget
Wolfcraft har ju ett fint bord som är ett budget MFT men ja vet inte alls hur kvaliten är.. har avhandlats om denna tidigare här på forat

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/verktyg/arbetsbord/arbetsbord-pid6088

kostar i summa "ungefär" hälften av vad ett MFT kostar .. kan man tillomed montera sticksåg eller överhandsfräs upponer i den :) kanske kan vara något för TS?
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.