pyro: Ok! Bra att veta, har inte mycket material kvar att testa på så sparar det till sänksågen. Men bra att veta det du säger. Det är blad som tidigare kört rätt hård i massiva ekbänkskivor så dom kan mycket väl vara slitna. Sticksågen är Julas Meec röda serien. "Handväskan".

Ett alternativ är att du fortsätter att grovsåga med sticksågen. Sen köper du en handöverfräs istället och fräser det sista mot en linjal eller motsvarande. Det blir spikrakt och bättre finish är bästa sågen. Då får du dessutom lite möjligheter att t.ex. fasa kanterna på dina hyllplan.

Har du fler projekt på gång som kommer du nog få mycket glädje av din sänksåg. Men det låter som du nog ska investera i några nya blad till sticksågen också. Boschs blad kan jag rekommendera. De har en stor uppsättning att välja från så man får rätt blad till rätt material. Det är också något som har betydelse för resultatet.

En sak att tänka på när det gäller val av blad till sticksågen är att om du skall såga rakt och vinkelrätt så skall tänderna inte vara skränkta. Skall du däremot såga kurvor eller med skena eller anhåll så måste du ha ett blad med skränkta tänder. Snävare kurvor kräver även ett smalare blad så det går att sväng runt ordentligt. Det finns en uppsjö av blad för olika ändamål så kolla förpackningen noga så det stämmer med vad du vill göra.

Ett budgetalternativ om du inte vill lägga för mycket men ändå få raka snitt är Scheppachs sänksåg som har avhandlats i olika trådar här.
Jag har sett några klipp på Youtube; ett där Mark Spagnulo (The Woodwhisperer) testar och jämför den med en Festool och hans sammanfattning var väl att den gör ett OK jobb och kan vara ett bra alternativ om budgeten är tajt.
I ett annat klipp är det en kille som pimpar en Scheppach, bl a genom att byta blad och att flytta glidremsorna på skenan så att sågen balanserar bättre. Sedan är han mycket nöjd med sin såg.
Jag har ingen egen erfarenhet av den men med en bättre klinga än den som levereras med tror jag att den kan vara ett bra val om man bara då och då behöver kapa lite skivmaterial. På Jula t ex kostar den nu 1 649 kr inkl två korta skenor som kan skarvas till 140 cm längd. Där skulle jag lagt mina pengar om pris/resultat är avgörande.

//Ronnie

Det är just den där Scheppachs på Jula jag är inne på att köpa. Men varför köpa ny klinga, och vad ska jag köpa för klinga då?

En bättre klinga är planare, bättre balanserad, har bättre tänder (vad gäller material och fastsättning och håller skärpan bättre) vilket innebär att du får bättre snitt samt att den förmodligen är lite tystare.
Den som följer med Scheppachen har väl 24 tänder, går du upp i antal ger det finare snittytan. Jag har bl a en gammal AEG som gav riktigt fula snitt med originalklingan, det blev en dramatisk skillnad i alla avseenden när jag bytte till en Dewaltklinga med 48 tänder. Tänk bara på att antalet tänder har betydelse för vad du ska såga.

Du kan förmodligen köpa valfri märkesklinga (dvs av de bättre märkena) och bli helnöjd.

Scheppach har väl också styrskenor upp till 140 cm, egentligen en bättre lösning än att koppla ihop två korta.

//Ronnie

NMEBeijer_3x3_10911_121130_131325_0869_product.jpg
Testat ett sånt blad till sticksågen?

AG A skrev:
Om du läste vad jag skrev, så menade även jag att rätt sorts såg för rätt ändamål givetvis underlättar. Inte heller jag menar att allt ska kunna sågas med en fogsvans.
Men priset, på verktyget är sällan avgörande. Det krävs exempelvis kunskap om vilken såg som passar bäst för ett visst arbete.
Jag som snickare/hantverkare har inga svårigheter att momsfritt och med skatteavdrag köpa de absolut dyraste verktygen som finns. Dock blir det ändå mina kunder som i slutändan får betala den merkostnaden. Så varför skulle jag använda dyrare verktyg, när man kan såga lika bra (om än inte lika länge) med en billigare.
Om jag var kund skulle jag inte anlita dig.

Sänksåg ÄR snabbare än cirkelsåg om man vill jobba bra. Skiter man i måttet, raka snitt o.s.v. så är cirkelsåg snabbare. Givetvis går det att uppnå samma resultat med både cirkel och sänksåg. Är det en skiva som ska kapas så kvittar det vad man har för maskin bara det roterar för då har man all tid i världen att sitta o justera. Ska det däremot kapas massa skivor.... Då är man idiot om man står där med en budgetsåg och pillar och justerar hela tiden (alternativt skiter i slutresultatet).

• Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Hur ofta klyvsågar man vid hobbybyggande?

Mitt mest använda verktyg (näst skruvdragare/borrmaskin) är absolut kap/gersågen.
Den ger oöverträffad precision när det gäller att kapa till reglar, panelbrädor, hyllplan m.m.

De få gånger man behöver klyva (sista brädan :) ) duger en enkel handcirkelsåg tycker jag.

En gersåg hade varit guld, men den har ju sin begränsning i hår långt stycke man kan såga? Som jag förstått det? Om man kunde vrida en gersåg 90 grader så det blev som en bordscirkelsåg så hade det vart guld. Det hade jag kunnat betala typ 10 000 för.

Edit: Det stora problemet som jag befarar med sänksåg är att de små hyllorna jag ska kapa blir för litet att ha under styrskenan att det blir svårt att mäta rätt och få balans. En bordscirkelsåg hade ju i detta fall varit mycket enklare, att bara skjuta in rakt fram.

Redigerat:
peterwesterlund skrev:
En gersåg hade varit guld, men den har ju sin begränsning i hår långt stycke man kan såga? Som jag förstått det? Om man kunde vrida en gersåg 90 grader så det blev som en bordscirkelsåg så hade det vart guld. Det hade jag kunnat betala typ 10 000 för.

Edit: Det stora problemet som jag befarar med sänksåg är att de små hyllorna jag ska kapa blir för litet att ha under styrskenan att det blir svårt att mäta rätt och få balans. En bordscirkelsåg hade ju i detta fall varit mycket enklare, att bara skjuta in rakt fram.
Denna gör det du efterfrågar:
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/D27107/
:)

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
peterwesterlund skrev:
Misstänkte att jag skulle få ångra det där med 10 000 kr, haha. Men grym: [länk]
En sån vill jag ha också. :)

Ja, den där Dewalten är ju käck, och det finns ju liknande av andra fabrikat. Det lustiga är att jag aldrig sett snickare använda dem, tror faktiskt att jag bara stött på montörer av butiksinredningar och glasmästare göra det. Anpassa bredden på fönsterlister och gera dem med samma maskin — smidigt. Butiksinredningar kommer "färdiga" och ska bara detaljanpassas här och var. En maskin, smidigt. Men jag skulle inte vilja ha en. Tror att en "Jack of all trades" sällan blir bra på något...

Ts tyckte ju att en sådan maskin kunde vara värd "typ 10 000", och det var ju nästan rätt. Billigast jag sett i svenska butiker är 11 495:- på Toolab. Men jag vet inte om den är värd det?

//Ronnie

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.