Har köpt ett ödehus i södra skåne från 1881 med en bottenplatta på 180 kvm och en oinredd vind men som ska inredas på sikt. Huset som uppdaterats på 1920 talet samt 1930 ish. Mycket gamla fina detaljer kvar. Måste få in ett värmesystem dock där jag velar lite. Sitter en oljepanna från 60 talet idag som är kopplat till gamla gjutjärnselement som är svårt att veta om skicket är ok, speciellt rören i krypgrunden.
Min primära tanke var att installera en pelletspenna för att ta udden av elpriserna av och till. Tanken var att kolla om systemet funkar och köpa något gammal pelletspanna på typ 25 kw. Men skorstenen behövs muras upp en bit då man sänkt den precis till innertaket av nån anledning. En sotare får därmed svårt att ge nån vidare rådgivning på skicket eftersom de inte kommer upp.
Är det bara dumt att tro att man kan lösa sånt här och hellre bara skaffa en modern luft/vatten pump. Drar säkert med sig en del som nya rör till elementen. Haft firmor ute som säger, oj det var en fin panna, den konverterar du bara för 25-30000 tusen men känns väldigt riskabelt. Hur bör man tänka?
Min primära tanke var att installera en pelletspenna för att ta udden av elpriserna av och till. Tanken var att kolla om systemet funkar och köpa något gammal pelletspanna på typ 25 kw. Men skorstenen behövs muras upp en bit då man sänkt den precis till innertaket av nån anledning. En sotare får därmed svårt att ge nån vidare rådgivning på skicket eftersom de inte kommer upp.
Är det bara dumt att tro att man kan lösa sånt här och hellre bara skaffa en modern luft/vatten pump. Drar säkert med sig en del som nya rör till elementen. Haft firmor ute som säger, oj det var en fin panna, den konverterar du bara för 25-30000 tusen men känns väldigt riskabelt. Hur bör man tänka?
CTC panna är nog av stål och vid oljeeldning har den begränsad livslängd
Om du kan få ordning på skorstenen kan du elda pannan med ved ett tag för att kolla hur värmesystemet kan värma rummen.
Kolla tillståndet för öppet expansionskärl på vinden. Kolla gärna vilken framtemp du behöver för önskad rumstemp vid en viss utetemp, så låg som möjligt men kring 5 C ute räcker. Då kan du prognosera vilken framtemp du behöver vid årets kallaste dag. Bra att veta om du vill värma med värmepump.
Se upp med rörisoleringen om du river i den som kan innehålla asbest i böjar och vid T-stycken.
Om du kan få ordning på skorstenen kan du elda pannan med ved ett tag för att kolla hur värmesystemet kan värma rummen.
Kolla tillståndet för öppet expansionskärl på vinden. Kolla gärna vilken framtemp du behöver för önskad rumstemp vid en viss utetemp, så låg som möjligt men kring 5 C ute räcker. Då kan du prognosera vilken framtemp du behöver vid årets kallaste dag. Bra att veta om du vill värma med värmepump.
Se upp med rörisoleringen om du river i den som kan innehålla asbest i böjar och vid T-stycken.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilket varumärke på elverktyg ska jag välja?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilket värmesystem ska man välja till garage med gästrum?
Värme allmänt -
Vilket tätskitssystem skall jag välja?
Badrum -
Vilket undertak ska jag välja?
Tak & Vind -
Vilket slags elavtal skulle du välja idag?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Populärt i forumet
-
Forsar vatten ovanifrån vvb Nibe F-110, låter som det blåser luft
Värmepumpar -
IVT Greenlint HT C7 - Kompressor låter högre än vanligt
Värmepumpar -
Droppar från vattenberedaren,Nibe F110
Värmepumpar -
Qvantum QE frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Vad ska jag välja till villa 190 kvm -74, platta på mark?
Värmepumpar