8 619 läst · 54 svar
9k läst
54 svar
Vilket märke på diskmaskin
Garanti är bra att ha för Asko, har haft diverse elektriska problem så det har fått bytas kort och kretsar. Ibland räcker det med att man drar ut sladden för att nollställa ”datorn”.
Hade en Siemens av modellen Lady (bara en sån sak), den stod i huset och livslängden var nästan 20 år.. sån skulle jag vilja ha igen.
Hade en Siemens av modellen Lady (bara en sån sak), den stod i huset och livslängden var nästan 20 år.. sån skulle jag vilja ha igen.
Köpte en Cylinda 2001, 2012 började magnetventilen läcka, ringde Cylinda: -Ja efter 11 år kanske ni skulle tänka på att köpa en ny. Insisterade och fick hem en ventil för 380 spänn. Locket på insidan gick så vi la kuddar direkt i bestick korgen. Funkade men hämtade (för 3 månaders sedan) en Electrolux "bara" för att efter 24 år kanske man borde ha en i reserv. Monterade den igår och känns som vi svikit den gamla Cylindan. Dessa satans plastkorgar och stora rutnät på nya maskiner, där mkt ramlar ur.
Så får leta upp något annat.
C007
Så får leta upp något annat.
C007
Personligen brukar jag numera medvetet undvika alla toppmodeller när det gäller vitvaror.B Byggmarodören skrev:
Man betalar för massa extra lull-lull som man kanske använder någon gång om året. Däremot blir det klart högre risk för haverier på dom maskinerna, därmed mera reparationer. Så dom modellerna utgår numera i vårat hushåll.
Givetvis, behoven är olika, men det är min personliga erfarenhet under 30 år med tvätt och diskmaskiner ;-)
Och jag hoppas jag har fel. Men om man kan sälja en maskin för ”halva” priset… då har den spontant varit överprisad från början.SnickSdcafl skrev:
TACK alla för svar. Nu har jag gjort en beställning av en Asko maskin. Fanns ett kanonerbjudande på deras lite bättre maskin. Betalade 9900 istf 17900, behöver eg inte allt lull lull som det var på den men kände att jag kostar på mig 2000kr extra i detta fall (den billiga kostade 7900)
ASKO DBI5444IJA.S
Miele har haft den sedan 2007 och kanske rensat silen 2 gånger funkar och ser ut som ny fortfarande.
Har erfarenhet av Elektrolux, Zanussi, Siemens, Miele, AEG och Bosch inom familj och släkt.
Numera har det kokat ner till Miele, Siemens och Bosch. Miele för att vissa i släkten tycker att det är så bra att det finns reservdelar och att de går att laga 😉. Siemens och Bosch för att de håller. Länge. Mycket länge. De äldsta är en Bosch på över 30år, en ca 25årig Siemens och (kom jag på nu) en ca 20årig AEG-toppmodell som aldrig krånglat och funkar lika bra som när de var nya.
Vad man skall köpa nytt idag är jättesvårt att veta. Men att en 20år gammal beg Bosch antagligen slår det allra mesta nya är i alla fall min tro...
Numera har det kokat ner till Miele, Siemens och Bosch. Miele för att vissa i släkten tycker att det är så bra att det finns reservdelar och att de går att laga 😉. Siemens och Bosch för att de håller. Länge. Mycket länge. De äldsta är en Bosch på över 30år, en ca 25årig Siemens och (kom jag på nu) en ca 20årig AEG-toppmodell som aldrig krånglat och funkar lika bra som när de var nya.
Vad man skall köpa nytt idag är jättesvårt att veta. Men att en 20år gammal beg Bosch antagligen slår det allra mesta nya är i alla fall min tro...
👍Dr Benz skrev:
Dessutom kan man aldrig köpa riktiga kvalitetsprodukter för "halva priset". Om de är värda fullt pris säljs de oxo för fullt pris. Till kunder som inser att de får valuta för pengarna.
Rent generellt behöver produkter med mycket hög kvalitet inte prissänkas. De säljs ändå.
Asko har bytt och flyttat ett antal gånger. Asko ägs nu av kinesiska Hisense och tillverkas i Slovenien.L LHA skrev:
Wikipedia:
Akso uppges nu vara en del av Kinas (Kinas Kommunistiska Parti) kampanj för att skaffa sig inflytande över Europa
"China uses state-owned Hisense’s purchase of appliance giant Gorenje to exert influence in Slovenia"
Efter att ha kollat upp och läst detta tycker jag det är väldigt enkelt att välja Siemens framför Akso. Ja, faktiskt att helt välja bort Akso.
..och gorenje.. att dom märkena var likställda med Volvo Cars visste jag inte.O skrev:
Asko har bytt och flyttat ett antal gånger. Asko ägs nu av kinesiska Hisense och tillverkas i Slovenien.
Wikipedia:
Akso uppges nu vara en del av Kinas (Kinas Kommunistiska Parti) kampanj för att skaffa sig inflytande över Europa
"China uses state-owned Hisense’s purchase of appliance giant Gorenje to exert influence in Slovenia"
Efter att ha kollat upp och läst detta tycker jag det är väldigt enkelt att välja Siemens framför Akso. Ja, faktiskt att helt välja bort Akso.
Bosch alla dagar i veckan, går tyst hörs knappt. Electrolux ingen dag i veckan dom är bedrövliga på garantiärenden, får du ngt fel räkna inte med ngn åtgärd, tyvärr.SnickSdcafl skrev:
Tjänster
Populärt i forumet
Senaste från startsidan
-
Familjen Karlsson: Så byggde de till huset med ett torn
-
Miljövänligt virke från Organowood ruttnade – byts ut i flera kommuner
-
Analys spår jämnare elpriser mellan elområdena
-
Forum: Elektriker installerade ojordade kontakter?
-
Projekt: Villa Ferlaux - utbygge och stor renovering av villa i Kristianstad