69 009 läst · 63 svar
69k läst
63 svar
Vilket lim till underlimmad diskho?
Renoverare
· Skåne
· 8 524 inlägg
Han pratade om att det fanns någon som hette dp370 också men var ganska säker på det var 410 det skulle vara...
Det hade tydligen med öppentiden att göra...
Det hade tydligen med öppentiden att göra...
På sid 13/17 skriver dom här att Pegon AB använder DP460 för underlimning.
http://multimedia.3m.com/mws/mediaw...Vs6EVs6E666666--&fn=3M_Scotch-Weld_Limmer.pdf
Längre fram i broschyren så visar det sig att Dp460 är som DP410 fast med längre öppentid.
I vilket fall så är det tydligen en gummimodifierad epoxi. Låter OK, först undrade jag lite hur man tänkte att epoxi skulle klara den tätande funktionen.
http://multimedia.3m.com/mws/mediaw...Vs6EVs6E666666--&fn=3M_Scotch-Weld_Limmer.pdf
Längre fram i broschyren så visar det sig att Dp460 är som DP410 fast med längre öppentid.
I vilket fall så är det tydligen en gummimodifierad epoxi. Låter OK, först undrade jag lite hur man tänkte att epoxi skulle klara den tätande funktionen.
Renoverare
· Skåne
· 8 524 inlägg
Ok... Men då hoppas jag det löser sig för dig...
det enda han extra poängterade var att du ser till att ha bra mothåll på laminatsidan när du pressar samman för annars spricker det ganska lätt... ...och det vore ju väldigt tråkigt...
det enda han extra poängterade var att du ser till att ha bra mothåll på laminatsidan när du pressar samman för annars spricker det ganska lätt... ...och det vore ju väldigt tråkigt...
Det är nog inte så svårt att hitta.Paul-Staffanstorp skrev:
Det där enkomponents TEC7 som vi nämner tidigare i tråden har en styrka på 260N/cm2, vilket ger att hela min ho kommer klara 7 ton.
En riktig studentlye-diskning mao ...
Redigerat:
Renoverare
· Skåne
· 8 524 inlägg
När det sen härdat brukadevde använda ett smalt vasst stämjärn att skrapa bort överflödet med på laminatsidan...
Var själva laminatkanten färdigformad innan limningen, eller fixades den också till med stämjärnet?
Mitt laminat sticker just nu in ca 1 cm extra, med tanken att jag ska trimma bort det sen efter limningen, genom att följa diskho-kanten.
Men nu inser jag att laminatet är starkt, hårt och sprött, så jag börjar tveka om det är rätt taktik.
Mitt laminat sticker just nu in ca 1 cm extra, med tanken att jag ska trimma bort det sen efter limningen, genom att följa diskho-kanten.
Men nu inser jag att laminatet är starkt, hårt och sprött, så jag börjar tveka om det är rätt taktik.
Redigerat:
Känns lite lågt? Kommer det verkligen hålla? Tänker på om du någonsin ska tvätta ett svart hål eller så. Kanske brister då.Mikael_L skrev:
Laminatkanten bör vara trimmad innan limning. Låt plåten synas några millimeter innanför laminatet.
Kanten blir då mer stryktålig mot slag och nötning.
Om du inte får tag i Novatech TEC7 går det bra med något annat fabrikat.
Sök på MS-polymer.
Vänta ett dygn innan du tar bort överflödigt lim på insidan.
Kanten blir då mer stryktålig mot slag och nötning.
Om du inte får tag i Novatech TEC7 går det bra med något annat fabrikat.
Sök på MS-polymer.
Vänta ett dygn innan du tar bort överflödigt lim på insidan.
Renoverare
· Skåne
· 8 524 inlägg
Precis som föregående skribent så ska den vara färdigformad. Sen skrapar man av lite av det vassa på laminatet med stämjärnet men bara ytligt...
Här är jag fast just nu ...
Jag har en laminatkant som sticker ut för långt, och måste kapas ner.
Men skärningen ska ju bli rak, snygg, med rätt radie i hörnen.
Och passa perfekt mot denna (på förra bilden dolda) kant på hon.
Hur tusan gör jag detta enklast och snyggast?
Jag har tillgång till en massa olika verktyg, dock inga rena snickeriverkstadsmaskiner eller nc-styrda trevligheter ..
Jag har en laminatkant som sticker ut för långt, och måste kapas ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men skärningen ska ju bli rak, snygg, med rätt radie i hörnen.
Och passa perfekt mot denna (på förra bilden dolda) kant på hon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur tusan gör jag detta enklast och snyggast?
Jag har tillgång till en massa olika verktyg, dock inga rena snickeriverkstadsmaskiner eller nc-styrda trevligheter ..
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 900 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 900 inlägg
Nu är jag verkligen ingen expert på underlimning (och som vanligt såväl imponeras som förundras jag din vilja att göra allt själv Mikael) men min spontana tanke var att undersöka (du har väl den bortsågade mittenbiten kvar) hur bra en laminatkant svarar på ett frässtål, och om det går bra använda en kantfräs (givet att man hittar en med tillräckligt liten radie och lågt styrhjul, svårt att få uppfattning av måtten på din skiva). Egentligen bör man klara sig men man ska nog ha med i kalkylen att frässtålet tar lite stryk av att ev. nudda plåten, men det borde vara minimalt och ev. skador på plåten borde kunna poleras bort.
Då skulle man kunna fundera på att, trots inlägg ovan, först limma och sen trimma, annars får man väl spänna fast hon noggrant i skivan och bara fräsa laminatet.
Som sagt, jag har aldrig gjort detta men skulle jag vara lika vågad som du och ge mig in på det, är detta metoden jag skulle välja.
Jag är väldigt intresserad av resultatet så posta gärna det, oavsett hur det går (det kommer säkert gå utmärkt)
/U
Då skulle man kunna fundera på att, trots inlägg ovan, först limma och sen trimma, annars får man väl spänna fast hon noggrant i skivan och bara fräsa laminatet.
Som sagt, jag har aldrig gjort detta men skulle jag vara lika vågad som du och ge mig in på det, är detta metoden jag skulle välja.
Jag är väldigt intresserad av resultatet så posta gärna det, oavsett hur det går (det kommer säkert gå utmärkt)
/U
Kolla i slutet på den här videon. http://www.thisoldhouse.com/toh/video/0,,1639675,00.html
Dom skär med en handöverfräs och ett litet stål.
Dom skär med en handöverfräs och ett litet stål.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 900 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 900 inlägg