68 769 läst · 63 svar
69k läst
63 svar
Vilket lim till underlimmad diskho?
Nu har jag kontaktat både Franke och Intra, utan att få någon klarhet i frågan eller tips på lim.Kattvovven skrev:
Dom hänvisar till bänkskivetillverkaren.
Vilket jag egentligen tycker är lite märkligt. Vad det gäller påkänningar på limningen map temperaturrörelser i hon osv så tycker jag diskhon måste vara mer avgörande än vilken laminatskiva den sitter i. Och därmed borde det vara ho-tillverkaren som bäst borde förstå kravet på limning.
Om du skulle få ett råd från Franke eller Intra har de per automatik tagit ett ansvar över resultatet och hålls lite ansvariga om det skulle hända något i framtiden. Likaså om du får ett råd från bänktillverare....
De vill nog knappast sticka ut näsan och ge ett råd som de skall stå till svars för framöver.
Konstruktionslim är ett bra alternativ men det är givetvis så att du själv får ta ansvaret för resultatet.
Utöver limmet bör du ha klämmor som fysiskt håller vasken på plats.
Faktablad hittar du här: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...lUoyRdsXknr0wYvHg&sig2=EqT-_6CG3xFhZZZLfMfdWw
Det finns alternativa fabrikat....
De vill nog knappast sticka ut näsan och ge ett råd som de skall stå till svars för framöver.
Konstruktionslim är ett bra alternativ men det är givetvis så att du själv får ta ansvaret för resultatet.
Utöver limmet bör du ha klämmor som fysiskt håller vasken på plats.
Faktablad hittar du här: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...lUoyRdsXknr0wYvHg&sig2=EqT-_6CG3xFhZZZLfMfdWw
Det finns alternativa fabrikat....
Trodde aldrig dom inte skulle veta eller vilja berätta. Man kunde ju tro att en tillverkare har en spec. för hur sina egna produkt bör monteras.
Som jag nämnde i mitt förra inlägg = konstruktionslim. Det använder "proffsen" när de underlimmar.
Se pdf-filen http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...lUoyRdsXknr0wYvHg&sig2=EqT-_6CG3xFhZZZLfMfdWw
Se pdf-filen http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...lUoyRdsXknr0wYvHg&sig2=EqT-_6CG3xFhZZZLfMfdWw
Det ser intressant ut. Och skulle det vara det som brukar användas till underlimning bör det ju vara perfekt.Wide Glide skrev:
Jag kollade lite på deras övriga sortiment, och undrar om inte denna är lika bra... eller bättre?
Starkare limning iaf, 27kg/cm2.
http://www.novatech.nu/Default.aspx?ID=367&ProductID=PROD501
http://www.novatech.nu/Admin/Public...es/Filer/TekniskNovatech/tec7_info_se_web.pdf
Där kan jag få svart fog också, vilket torde vara lite bättre för mig. Svart bänkskiva.
Den transparenta färgas av intilliggande material men den svarta är ett självklart alternativ om bänkskivan är svart.
Försök att få dit några klämmor som stärker bärigheten. Vasken hänger annars endast i limmet och om inte annat kan det kännas säkrare med ett "riktigt" fäste.
Lycka till
Försök att få dit några klämmor som stärker bärigheten. Vasken hänger annars endast i limmet och om inte annat kan det kännas säkrare med ett "riktigt" fäste.
Lycka till
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Jag har inte själv hållt på med detta moment men på firman där jag jobbade innan jag startade eget för 8 år sedan så använde de någon form av tvåkomponentslim som fanns i en s.k dubbeltub med munstycke som blandade de två ingredienserna när de tryckte ut det...
De la bänkskivan upp och ner och sen la de en rejäl sträng av detta lim på den laminatkanten som fanns kvar när spånet var bortfräst inför underlimningen och sen la de dit själva vasken.
MEN, sen la de ju in allting i en pressmaskin för att få detta att pressas samman medan limmet härdar och frågan är om man kan klara att hantera detta moment hemma så att det blir tillfredsställande... Hhmm...
De la bänkskivan upp och ner och sen la de en rejäl sträng av detta lim på den laminatkanten som fanns kvar när spånet var bortfräst inför underlimningen och sen la de dit själva vasken.
MEN, sen la de ju in allting i en pressmaskin för att få detta att pressas samman medan limmet härdar och frågan är om man kan klara att hantera detta moment hemma så att det blir tillfredsställande... Hhmm...
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Nu har jag blivit så irriterad på mig själv över mitt dåliga minne så jag ska göra vad jag kan för att under dagen ta reda på om mina f.d kollegaor minns namnet på det limmet vi använde där jag jobbade då...
Jag återkommer... ...håll ut Mikael_L
Jag återkommer... ...håll ut Mikael_L
Det är med all sannolikhet ett epoxylim. Se länk: http://www.loctitelim.se/lim/power-epoxy/instant-mix/Paul-Staffanstorp skrev:Jag har inte själv hållt på med detta moment men på firman där jag jobbade innan jag startade eget för 8 år sedan så använde de någon form av tvåkomponentslim som fanns i en s.k dubbeltub med munstycke som blandade de två ingredienserna när de tryckte ut det...
Starkt blir det om allt är som det skall men själv har jag råkat illa ut ett flertal gånger då limmet inte härdat.
Orsaken kan bero på två saker enl. Loctite. Att produkten utsatts för frost eller att den inte var färsk.
Lite svettigt är det också med tidspressen. Härdningen sker på 5-10 minuter så det gäller att allt flyter på.
Proffsen vet ju exakt vad de skall göra så där går det nog bra. Pressen de använder är troligen även uppvärmd för att få bästa resultat. Åtskilligt lugnare är det med konstruktionslimmet som behöver flera dygn för att härda.
Klämmorna håller då vasken på plats tills limmet är genomhärdat. 3 mm/dygn från varje sida sker härdningen.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
149 kr inkl moms
Läs mer
Jag håller ut .....
.... Ähhh, nu går det inte längre, nu ringer jag Beijer och frågar om dom har Tec7 hemma ...
Ja kolla gärna om det inte är alltför mycket besvär. Det är dock inte helt säkert att jag kan använda mig av det tipset, om det är ett lim som kräver hög presskraft (med tanke på pressen) så är det nog inget bra alternativ för mig.
PU-trälim som ett exempel, kräver ju hög presskraft, annars bubblar det ju bara ur och blir både svagt och otätt.
Att dom använde press kan ju också ha att göra med att dom verkligen ville få ner hon riktigt nära laminatytan för att det inte sen skulle synas en onödigt tjock limkant när man tittar ner i hon.
Är limmet det minsta "segt" så krävs det ju lite kraft för att pressa ut limfogen. På min lilla enkelho har jag räknat ut att jag har ca 280 cm2 anliggningsyta för limmet.
.... Ähhh, nu går det inte längre, nu ringer jag Beijer och frågar om dom har Tec7 hemma ...
Ja kolla gärna om det inte är alltför mycket besvär. Det är dock inte helt säkert att jag kan använda mig av det tipset, om det är ett lim som kräver hög presskraft (med tanke på pressen) så är det nog inget bra alternativ för mig.
PU-trälim som ett exempel, kräver ju hög presskraft, annars bubblar det ju bara ur och blir både svagt och otätt.
Att dom använde press kan ju också ha att göra med att dom verkligen ville få ner hon riktigt nära laminatytan för att det inte sen skulle synas en onödigt tjock limkant när man tittar ner i hon.
Är limmet det minsta "segt" så krävs det ju lite kraft för att pressa ut limfogen. På min lilla enkelho har jag räknat ut att jag har ca 280 cm2 anliggningsyta för limmet.
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Limmet de använde är från 3M och vad han mindes heter det dp410...
det finns i en stor för spruta och en liten som man använder utan spruta...
Dock ska det ju helst läggas i press en del för att sluta tätt så det sen blir snyggt på ovansidan...
tänk då bara på att du har bra mothåll på laminatsidan så det inte spricker där och på undersidan får du såga till bitar att lägga ner mellan spånet och hoarna så du kan klämma åt runt.
Lycka till...
det finns i en stor för spruta och en liten som man använder utan spruta...
Dock ska det ju helst läggas i press en del för att sluta tätt så det sen blir snyggt på ovansidan...
tänk då bara på att du har bra mothåll på laminatsidan så det inte spricker där och på undersidan får du såga till bitar att lägga ner mellan spånet och hoarna så du kan klämma åt runt.
Lycka till...
Renoverare
· Skåne
· 8 523 inlägg
Det måste ju vara ett lim som sen håller för tyngden när hoarna är fyllda också