Wester skrev:
Massivt kök byggt på snickeri, 3 ggr billigare än kvänums handmålade massiva kök men kanske dubbelt mot ikea men kvaliteten och passformen samt möjligheten till ett helt individuelt kök är värt det alla gånger. Skulle aldrig någonsin köpa ett kök av en av de stora kökstillverkarna och absolut inte Ikea, inte på grund av kvaliteten kanske men utseendet och att allt känns sådär medel bra inget extra någonstans bara helt ok. Vetskapen om att det finns 100 000 likadanna kök e ju inte speciellt kul heller, som att åka volvo i sverige, ingen som är nyfiken på vad det är och frågar för alla vet vad det är och e likgiltiga mot det. Köket är ett sådant ställe som det e kul att sattsa på (om man har råd vill säga) och göra något speciellt och unikt med (men säger en del det kan man även med IKEA mm med enkla medel, men nej säger jag det e fortfarande mass producerat). Nu kommer man bli kritiserad ;D men det e det värt...

Hade jag däremot byggt ett hus för att hyra ut eller dylikt hade jag valt IKEA antagligen pga pris/prestanda förhållandet samt att jag inte ska använda det själv.

Skulle lika gärna kunna vara skrivet av mig, valde oxå snickarbyggt, blev billigare än jag trott, men dom har ju inga dyra kostnader för ex. marknadsföring, utställningslokaler mm. Köket är byggt i stumt mått helt utan passbitar och helt massivt, även stommarna (det där med stommarna tycker jag gör hela köket, blir spyfärdig bara jag öppnar ett kök med folie eller vit insida) kan tillägga att merkostnaden för att få helmassiva stommar var 6000 kr.......en struntsumma i sammanhanget enl. mig, ska tillågga att materialet var björk som är ett ganska billigt träslag i allmänhet.

Ikea är nog det sista jag skulle valt jag med, då jag tycker dom suger rejält, kvaliteten som så många tycker är "helt OK" är enl. mig inget vidare, har sett några nyproducerade kök och dom har inte direkt impat på mig. Nej det luktar Low budget units lång väg, tyvärr enligt mig, och just ett kök tycker jag är en så viktig plats att där får det hellre kosta några kronor extra mot att det blir som man vill ha det.

Nu hamnar väl jag i kategorin "IKEA-hatare" och får väl sisådär 60% av sveriges befolkning emot mig, men det får jag väl ta då.

Tycker förresten att nikotin och kaffe är till för nervvrak.........sådär, nu är vi uppe i 95& ;) ;D
 
Jag och min sambo har valt Mobalpa. Vi tycker att de hade den bästa kvalitetskänslan och den absolut härligaste/snyggaste lackeringen.

Faktum är att det var ett av de mest prisvärda alternativen för oss. Vi vill inte ha folierade luckor utan lackerade, samtidigt som vi vill ha vit högglans. Mobalpa var klart billigare än de flesta andra fabrikanter om man gick efter dessa krav.

Till mobalpa ingick även all inredning i skåpen, något som de flesta andra köksfabrikanter tar bra betalt för.

OBS, vi har inte fått det levererat ännu och vet därför inte hur det är att montera eller att leva med till vardags. Men jag tror nog att det kommer att fungera hur bra som helst.
 
annann skrev:
Vi valde Kvik. Samma prisklass som IKEA men roligare design. Valde lucka Napoli och diskbänk från Franke, bänkskiva laminat "virrvarr" mönster i mörkgrått/ljusgrått. Gillar speciellt deras halvhöga skåp och 120 breda lådor. Vi har inga överskåp alls, det ger ett öppet intryck i hela köket.
Låter som vi har samma smak... Har också kök från kvik, Napoli och samma bänkskiva ;D
 
Hur länge har ni använt köket? Är ni nöja hittills? Vi har ju inte flyttat in i vårat hus ännu men det ser bra ut det som vi har monterat hittills.
 
annann skrev:
Hur länge har ni använt köket? Är ni nöja hittills? Vi har ju inte flyttat in i vårat hus ännu men det ser bra ut det som vi har monterat hittills.
Har bara använt köket i några veckor men vi är väldigt nöjda hittils :D
Har köpte till lite saker från andra tillverkare, som t.ex. barnspärr från HTH-kök, skåpdämpare från Arjas, sopkorgar från Ballingslöv... Kvik har ju inte bästa utbudet på sånt :-/

lite bilder :
http://www.familjeliv.se/krypin/cjn/gallery/php2k0ncw.jpg
http://www.familjeliv.se/krypin/cjn/gallery/phpksrrx4.jpg
 
Vi har valt att köpa vårt kök från TLV Kök, en lokal firma. Varför? För min sambo jobbar där :D Grafiska bilder finns på hemsidan, foton kommer när huset är under uppbyggnad/färdigbyggt. ;)
 
Vi skall göra om vårt kök från 30/50-tal senare i vår/sommar, och jag tror det kommer bli ett IKEA-kök.
Anledningen är att jag spenderar högst 20 min i köket varje dag, tycker det är astråkigt att laga mat, och köper hellre en snygg cab och en stor plasma-tv. ;)
 
Vi valde ett HTH kök med en gråblå laminat front och kantlist i körsbär.
Vi har Merbau parkettgolv i köket (hela nedervåningen är Merbau parkettgolv) så vi strävade efter att bygga ett kök med mycket möbelkänsla och inte så mycket köks känsla.

Vi ville inte ha några överskåp, HTH har marknadens bredaste lådor, 120cm, det var viktigt för oss.

 
  • kk1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvik har också lådor som är 120 cm breda. De slukar hur mycket som helst.
 
psamuels skrev:
Vi ville inte ha några överskåp, HTH har marknadens bredaste lådor, 120cm, det var viktigt för oss.
Vi har dämpade lådor som är 120 cm och vi har kök från Kvik! ;D :cool:
 
Ja, OK, när det begav sig, var HTH såvitt vi kunde bedöma ensamma om 120 lådor, bra att fler har det nu :)
 
Varför vill man ha en så enormt bred låda, vad är fördelen?
 
mikkat skrev:
Vi valde IKEA, och det blev Nexus EK, idag hade det väl blivit den massiva Ek-luckan som de har, men inte hade när vi valde.
Inget negativt, mer än avsaknaden eller ett fåtal i udda bredder.

Hade definitivt valt IKEA även idag, 3år sen vi bytte. En av de stora fördelarna förutom priset tycker jag är att IKEA finns överallt, vill man handla en hörnhylla eller en skiva eller ett handtag så känns det lätt tillgängligt

/M
funderar på Nexus ek, du har ingen bild på ditt kök?
 
annann skrev:
lådor som är 120 cm breda. De slukar hur mycket som helst.
Säg att man fyller en låda med attiraljer...blir det inte förbannat tungstängt då, när lådan med innehåll väger 40kg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.