Har putslagat ett rum med kalkbruk, det går att lära sig för en lekman, men för mig tog det några kvällar att få in snitsen hyfsat - dock tror jag att OM det är kalkputs innan så bör man fortsätta med detta. Väggar är ganska lätt. Tak är betydligt svårare. Jag kastade in handduken och fuskade med gipsputs på det putsade hålkälet, jämfört med kalkbruk är gipsbruket barnsligt lätt att putsa med (och bygga upp hålkäl med en tillklippt plåtbit) - när jag skulle dra min "profil" mot taket med kalkbruk rasade hälften ned, med gips så gick det nästan inte att misslyckas. Dock kommer jag fortsätta laga andra väggar i huset (om behov uppstår) med kalkputs, då det är det innan och jag tror att köra samma är bäst. Framförallt ska man nog inte påföra nåt "hårdare" puts på kalkputsade väggar, då sägs det kunna bli problem...

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
C
Gipsputs har egentligen inte mycket gemensamt med "vanlig" puts när det gäller arbetstekniken. Gipsputsen fungerar mer som spackel, medan vanligt kalk- eller cementbaserat putsbruk kräver en helt annan teknik. Så gipsputsen är enklare att hantera för t.ex. ilagningar. Den skall fungera utmärkt ihop med såväl kalk- som cementputs. Dock skall man som @JohanLun skriver undvika att laga kalkputs med cementbaserad dito, eller vice versa. Kalkputsen har inte så bra vidhäftning och skjuvas lätt loss från underlaget om det ligger kant-i-kant med ett material som inte är lika elastiskt.

Om man skall göra hålkäl med vanlig puts använder man med fördel en för ändamålet avsedd hålkälskanitz. Med gipsputsen är det inte lika knussligt, där kan man använda diverse tekniker.

Summa summarum skulle jag personligen köra på gipsputs i detta fall. Även för hålet i golvet.

• Träslev för putsarbete med böjd handtag och slät basyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
eko_linoleum skrev:
Logic, är inte Ardex proteinbaserat? OT kanske, men men. Har hört talas om husfix, men nu lutar det åt gipsputsen. Tack ändå för ditt svar!
Jag var av uppfattning att ardex var gipsbaserat men jag kan ha fel.

Jag är i en liknande situation som dig och har i helgen roat mig med att fylla ut ca 10 kg husfix i dels hål efter nedtagna väggar, samt efter infräst el. Ikväll blir det slipning och bredspackling.

Jag tror att alla alternativen som kommer upp här är likvärdiga, men om jag skulle ge ett råd baserat på tid så är det att välja ett alternativ som inte tar alltför lång tid på sig att torka.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
JohanLun, tack för att jag får ta del av dina erfarenheter! Har också förstått att man inte får använda ett hårdare bruk än det som redan finns där. Värdefull info för övrigt!

@ cpalm, detsamma till dig, mycket värdefull info. Har googlat hålkäl, och blev inte så mkt klokare efter att ha läst på wikipedia. Menar du listprofilen eller övergången mellan vägg och "sulan" i en källare? Så det ska funka med gipsputs även till golvet alltså. Men bör det inte lagas med betong ändå?

Skärmdump av PDF-dokument med en lista över olika avjämningsmassor och spackelprodukter och deras egenskaper.
Skapa konto

@logic, såg nu att det jag menade med Ardex var avjämningsmassa, eller flytspackel. Dom har ju säkerligen fler produkter än det. Men skulle inte vilja använda deras flytspackel. Även om dom kanske inte använder kasein som proteintillsats (skandalerna med flytspackel på tidigt 90-tal), så skulle jag personligen undvika sådant (flyt)spackel.

Det är ju väldigt olika från person till person utifrån vilka kriterier man gör val. Jag gör främst mina val utifrån byggnadsvårdstekniska kriterier, samt vilka produkter som är bäst utifrån ett miljö- och hälsomässigt perspektiv. Det andra är mindre viktigt för mig. Lycka till med renoveringen!

C
eko_linoleum skrev:
@ cpalm, detsamma till dig, mycket värdefull info. Har googlat hålkäl, och blev inte så mkt klokare efter att ha läst på wikipedia.
Hålkäl är en avrundad övergång, normalt mellan tak och vägg. I rent dekorativt syfte, istället för taklist.

Så det ska funka med gipsputs även till golvet alltså. Men bör det inte lagas med betong ändå?
Om du behöver ha någon särskild bärighet är det väl inte så lämpligt, men om det bara handlar om att proppa igen ett hål funkar det alldeles utmärkt.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
S
eko_linoleum skrev:
@ cpalm, detsamma till dig, mycket värdefull info. Har googlat hålkäl, och blev inte så mkt klokare efter att ha läst på wikipedia. Menar du listprofilen eller övergången mellan vägg och "sulan" i en källare? Så det ska funka med gipsputs även till golvet alltså. Men bör det inte lagas med betong ändå?
du använder golv produkter till golv och väggprodukter till vägg. är det oklart läs om produkten (y)

Hur bra är gipsputs på ställen där "fukt" förekommer? Tänker typiskt källargolv och källarväggar? Gipsskivans starka sida är väl inte fuktiga miljöer? Men de kanske är olika varandra i denna aspekt?

S
JohanLun skrev:
Hur bra är gipsputs på ställen där "fukt" förekommer? Tänker typiskt källargolv och källarväggar? Gipsskivans starka sida är väl inte fuktiga miljöer? Men de kanske är olika varandra i denna aspekt?
gipsskivan svaga punkt är pappret

Hej,
Har tagit bort lister från väggen och från varje ställe där spiken satt fast, drogs en bit av väggen med.
Finns det något som är färdig blandat, som spackel på burk?

Tack på förhand

S
evoline skrev:
Hej,
Har tagit bort lister från väggen och från varje ställe där spiken satt fast, drogs en bit av väggen med.
Finns det något som är färdig blandat, som spackel på burk?

Tack på förhand
nej

Nu kan jag glatt meddela vilka produkter det blev👍 Utvalda för att vara så miljö- samt hälsovänliga som möjligt. Norska Hey'di enda företaget som har Svanenmärkta betongprodukter.

Gipsputs till vägg och tak
Weber Gypsum Naturgips

Säck med Weber Gypsum Naturgips för byggprojekt, miljövänligt gipsputs.
Skapa konto

Laga hålet i golvet
HEY'DI Express Byggspackel +
HEY'DI Specialprimer (Svanenmärkt!)

HEY'DI byggprodukter på fönsterbräda med Express Byggspackel säck och Specialprimer flaska.
Skapa konto

Flytspackel
HEY'DI Bäst Flyt 20 kg säck +
HEY'DI Specialprimer enligt ovan

Säck med HEY'DI Bäst Flyt flytspackel, 20 kg, Svanenmärkt, för byggprojekt.
Skapa konto

Aldrig jobbat med hey'di, hur står det sig kostnadsmässigt?

Bäst Flyt 320 kr/säck men då är det hyfsat snabbhärdande, dvs tar ej en vecka på sig, samt att det går att lägga från 0-15 mm. De flesta andra flytspackel kan läggas från 5 mm vad jag har läst mig till? Primern 169 kr. Byggspacklet 5 kg säck 159 kr. Dom har även ett annat flytspackel (lite grövre) som kostade 269 kr per säck. Så skulle vilja påstå att dom ej är dyrare än andra märken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.