8 913 läst · 51 svar
9k läst
51 svar
Vilket är det mest effektiva solskyddet för hus?
Finns det risk att fönstret går sönder? Läste i några husppaper att man bör vara försiktig så inte glaset spricker?A Andreas Olander1 skrev:
Personligen hade jag grovt underskattat helt vanliga mellanglaspersienner fram till förra sommaren. Vår markvåning blir olidligt varm när solen ligger på, trots att vi har stora altanmarkiser som säkert täcker 70% av hela solsidan av huset.
Av någon anledning fick jag för mig att släppa ned alla persienner när det var som varmast förra sommaren, och det gjorde en enorm skillnad! Även med utfällda markiser känner man tydligt att det blir svalare när persiennerna täcker fönstren. Visst, det är inte så charmigt med neddragna persienner, varken utifrån eller inifrån...men i fallet med värme i huset på sommaren får funktion gå före form för vår del.
En bonus är att man kan gå omkring i det varma huset utan kläder utan att man stör någon närboende granne. 😃
Av någon anledning fick jag för mig att släppa ned alla persienner när det var som varmast förra sommaren, och det gjorde en enorm skillnad! Även med utfällda markiser känner man tydligt att det blir svalare när persiennerna täcker fönstren. Visst, det är inte så charmigt med neddragna persienner, varken utifrån eller inifrån...men i fallet med värme i huset på sommaren får funktion gå före form för vår del.
En bonus är att man kan gå omkring i det varma huset utan kläder utan att man stör någon närboende granne. 😃
Jodå det finns att hitta bland åf av solskydd i Sverige. Warema är ett tysk företag som tillverkar rolladen. Dem har svenska åf.E eshus skrev:Jag saknar lösningen som är så utbredd i Tyskland et al. - Rollläden! Kraftigt "rullgardin" på utsidan. Tar man det ner helt blir det tätt, annars med små ventilationshåll, eller man kan dra upp det lite mer och låta nedersta delen av fönstret vara utan gardin, om man vill ha mer luftflöde.
Jag har haft dessa i flera omgångar när jag bott i Tyskland, och de är suveräna. Men hittar ingen försäljare här.
(Detta är en mycket gammal lösning, säkert 1960 eller tidigare och mycket utbredd)
Tillverkade och satte upp fönsterluckor till mitt hus förra året, gjorde stor skillnad i huset de varmaste dagarna. Snygga på huset blev de också och anpassade till äldre hus. Enda nackdelen som jag ser är att det blir mörkt inne i vissa rum 😊O oskhe skrev:
Har kollat på solskydd till vårat hus och jag förstår inte varför det ska vara sådana hiskeliga priser på det här i landet. Ett fönster skulle gå på 10-11'+ev extra kostnader för montering.
Kollar man på liknande produkter nere i Tyskland så får man samma produkter för typ halva priset. Där bygger man även in solskyddet i väggarna så det inte syns förns man fäller ner det och då kan man välja att ha det håligt eller helt tätt. Vi ligger helt klart efter på den punkten här i landet.
Kollar man på liknande produkter nere i Tyskland så får man samma produkter för typ halva priset. Där bygger man även in solskyddet i väggarna så det inte syns förns man fäller ner det och då kan man välja att ha det håligt eller helt tätt. Vi ligger helt klart efter på den punkten här i landet.
Frågade offert hos en lokal firma. För 6 st vanliga fönster skulle de ha 20 000kr för standard markiser med snöre. Jag hade ju velat ha elstyrda och helst HA integrerat så då hamnar man säkert på 30-40k.
Redigerat: