Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kan tipsa om vanligt kammoflaugenät. En kompis såg det i Grekland och satte upp vid sitt sommarhus på Öland. Släpper igenom vind och regn men blir som ett lövverk som blockerar sol och inte håller kvar värmen under eller blåser sönder och där det bildas vattenfickor som t ex ett solsegel eller markis kan ha problem med. Finns i de flesta färger.
Kamouflagebät på Gotland, först i kö när ryssen kommer?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Fulkemisten
A ajn82 skrev:
Kamouflagebät på Gotland, först i kö när ryssen kommer?
Det finns två stora öar i Östersjön. Var rätt tydlig med vilken. Tror det här var helt beigt eller grått. Avsett och sålt som solskydd med uv-beh och så.
 
  • Haha
ajn82
  • Laddar…
Läste slarvigt tydligen :)
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Många lösningar som säkert är bra, men eftersom Solskyddsförbundet knappast är helt opartiska, så "glömde" de den förmodligen bästa lösningen sett till effekt per krona. Vanlig solskyddsfilm man sätter på glasens utsida.

Våra kostade oss några hundralappar och tar bort >80% av värmeinstrålningen och eftersom våra ögon är såpass anpassningsbara upplevs det inte som speciellt mörkt att se ut genom. Vi satte dem på övervåningens söderfönster och temperaturen sommartid gick ner från olidligt till drägligt, utan att det stör utseendet på huset.
Var köpte ni denna solskyddsfilm? Monterade ni den själv?
 
Jag minns inte vilket företag vi beställde ifrån, men det verkar vara rätt lika produkter på flera ställen. Klippte och monterade själva. Lite pilligt då vi har gamla fönster med spröjs och ojämnt kit, men själva monteringen är enkel. Tvätta, spraya med vatten med lite diskmedel och sätt fast filmen. Ibland blev det lite för mycket luftbubblor som inte gick bort med fönsterskrapa, men då är det bara att ta bort och börja om.

De har suttit på plats i fem år nu och klarat ett antal fönstertvättningar. Enda nackdelen är att fönstret ser lite dött ut utifrån, då det reflekterar annorlunda, men jämfört med andra lösningen är de osynliga.
 
Jag har klurat lite på fönsterluckor på utsidan. Det borde väl vara liknande effekt som en markis?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
F
Min fråga: Varför är solskydd helt orimligt dyrt? Innan 2021 var det ju betydligt billigare och köpa en luft/luft och kyla med AC. Nu när elen är dyrare kanske man får tänka om.
 
Redigerat:
Pellegnillot71
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vill du skydda huset mot solen på grund av värme eller ljus? Här får du tumregler och expertråd på hur du väljer rätt solskydd av Solskyddsförbundet som har utsett förra årets bästa solskydd. Och vad kostar olika solskydd för hus och trädgård?

Du kan läsa artikeln här: Vilket är det mest effektiva solskyddet för hus?
Totalt underskattat som solskydd verkar ju träd vara!
Istället gör att ta ner alla träd och låta solen gassa så använd dem för att få skugga både inomhus och utomhus. Den lösningen är ju i princip gratis!
 
  • Gilla
jocke31 och 7 till
  • Laddar…
Jag saknar lösningen som är så utbredd i Tyskland et al. - Rollläden! Kraftigt "rullgardin" på utsidan. Tar man det ner helt blir det tätt, annars med små ventilationshåll, eller man kan dra upp det lite mer och låta nedersta delen av fönstret vara utan gardin, om man vill ha mer luftflöde.
Jag har haft dessa i flera omgångar när jag bott i Tyskland, och de är suveräna. Men hittar ingen försäljare här.
(Detta är en mycket gammal lösning, säkert 1960 eller tidigare och mycket utbredd)
 
  • Vit rullgardin neddragen över fönster, reflektion av solljus, inomhusvy, del av vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dublin och 6 till
  • Laddar…
För måttbeställd solfilm kan jag rekommendera https://www.solfilm.online/. Dom finns i Baltikum och Vi beställde där till vår lägenhet och skillnaden var enorm. Jättebra kvalitet och lätt att sätta upp. Ta några millimeter mindre än fönstret så slipper man skära av om gummilister är utvägen.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det finns två stora öar i Östersjön. Var rätt tydlig med vilken. Tror det här var helt beigt eller grått. Avsett och sålt som solskydd med uv-beh och så.
Öland kommer först på tredje plats, men i alla fall...
 
Någon som har tips på en bra beprövad solfilm som funkar för att hålla värmen ute? Helst en som mörklägger så lite som möjligt. :)
 
tveksamt tveksamt skrev:
Någon som har tips på en bra beprövad solfilm som funkar för att hålla värmen ute? Helst en som mörklägger så lite som möjligt. :)
tveksamt tveksamt skrev:
Någon som har tips på en bra beprövad solfilm som funkar för att hålla värmen ute? Helst en som mörklägger så lite som möjligt. :)
Kolla
tveksamt tveksamt skrev:
Någon som har tips på en bra beprövad solfilm som funkar för att hålla värmen ute? Helst en som mörklägger så lite som möjligt. :)
kolla min kommentar två rader upp
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
A Andreas Olander1 skrev:
För måttbeställd solfilm kan jag rekommendera [länk]. Dom finns i Baltikum och Vi beställde där till vår lägenhet och skillnaden var enorm. Jättebra kvalitet och lätt att sätta upp. Ta några millimeter mindre än fönstret så slipper man skära av om gummilister är utvägen.
Kan man ha dem mellan glasen i två-glasfönster? Och vilken variant har du? (Finns flera att välja på verkar det som)
 
E eshus skrev:
Kan man ha dem mellan glasen i två-glasfönster? Och vilken variant har du? (Finns flera att välja på verkar det som)
Vet ej om det går mellan fönster men detta är den vi tog: Silver Omega 20 Ex-Outside Mirror Film. Kostade 1700kr för ganska stora delar. Man kan även beställa prover
 
  • Skärmbild av en orderbekräftelse för spegelfilm och verktygssats från solfilm.online med status 'pending'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
eshus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.