jag har dom senaste åren köpt alla maskiner på rusta. funkar hur bra som hels. cirkelsåg. borrmasnki. vinkelsip. slipmaskin mm mm. den ende som har pajat e borrmaskinen. detta pga att jag tappade i golvet från 3m. dessa maskiner har jag hafft när jag renoerat hela övervåningen o dom har fått gott hårt.. visst en som jobbar med med o bygga hus mm. ska nog köpa dyrare men för en sketen hemma pulare duger dom ju. o skulle dom paja så kostar dom ju bara 1-150 kr

Jag håller med om att det konceptet kan fungera bra. Rent ekonomiskt är det säkert det bästa för en vanlig hemmapulare.

Men jag vill ha ut lite mer av mitt hemmapulande. För mig är det ett stort intresse och inte bara nå't som "måste" göras.

Jag tycker att allt blir mycket roligare att bygga med bra verktyg. När vinkelkapen brakade ihop mitt i hemmapulandet ruttnade jag helt. Jag är trött på att springa å köpa nya skräp-prylar vartefter de går sönder - men det är jag det..

visst ska man om man vill o ha råd köpa lite dyrare märken. speciellt sån som används mycke. dok har jag klarat mig ifrån rasande maskiner(ännu) o hur kul e det inte o packa upp en ny leksak ;D ;D ;D

Svar: Otroligt kul !

Kul-faktor per krona är alltså mycket större på Rusta och Bauhaus, mfl. En mycket stor del av kul-faktorn ligger faktiskt i själva inköpet (men säg inget till min fru :)

Jag tycker att man behöver ha en stor vinkelslip med 230mm skiva till dom grövre arbetena och en liten smidig med 125 mm skiva. I rörvärlden så kallas vinkelslip för flex i sverige. Men det är väl av samma anledning som lättklinker kallas för leca.
När jag arbetade som smed och med industrivvs så körde vi mkt Metabo och dom höll bra. Även om hilti eller flex känns mkt bättre när man använder dom.

BobTheBuilder skrev:
Jag har inte varit här så länge, men en sak har jag förstått. Om man vill veta om en blå Bosch är bra så ska man snacka med MathiasS. Å svaret blir "JA" :)

Äsch....

Dessutom är det nog Johan som är ordförande i Blådårarnas Riksförbund, han har en makalös samling maskineri rätt kulör....:)

Jag köpte med stor tvekan Biltemas stora vinkelslip(ca350kr), peppar peppar så har den gått som tåget.
Har kapat minst 50m tegel o ett antal meter stål och den är fortfarande kry. Redan när den var ny så låt den som en tröska men det har inte blivit sämre iallafall.

Mitt råd angående stor vinkelslip : Biltema

Men när det gäller den lilla Ø125 så kan man kosta på sig en bättre

Jag håller på och lägger ölandssten, cirka 50 kvm. Förra helgen gav växelhuset på min 125mm 1000W B&D upp med resulterande rökmoln från motorn. En vecka efter att garantin gått ut >:(

Efter lite dividerande med mig själv köpte jag två maskiner, en Bosch GWS-10 125C och en Power Craft 230mm. Med baktanken att i det långa loppet kommer den stora maskinen komer användas väldigt lite och den lilla betydligt mer.

Först krävdes det lite bändande i splitterskyddet till Power Craften för att det inte skulle ta i skivan och sedan efter några minuters effektiv användning ramlade det en skruv från den... Locket på växelhuset var inte ordentligt fastdraget, alla skruvarna satt löst. Sensmoral, kolla att lågprismaskinen är hopskruvad innan du använder den.

Jag föredrar naturligtvis min Bosch GWS-10 125C men det är tungt och tidsödande att hålla på och vända på ölandsstenen för att den lilla skivan inte når igenom.

Till stenkapning är en blå Bosch eller en DeWalt med 230mm diamantklinga är ett bra köp, med vettigt pris som håller för det mesta och en hemmapulare sliter aldrig ut den. Det finns klart många andra maskiner som är i samma klass men är klart dyrare. Till de små jobben är en 125mm maskin på 12-1400 watt i dessa fabrikat att rekommendera.

Nästa kapitel om Power Craften:

Jag blev tvungen att byta ena kolet, inte för att det var utslitet utan för att fjädern blivit så varm att den blivit anlöpt och upphört vara fjäder. Efter ytterligare en stunds användning gick knappen till spindellåset sönder. Det var plastknappen som smälte och lossnade så att spindeln låstes. Nur är det dags för garantibyte. Den "klarade sig" sju arbetstimmar med stenläggning och gick då 5-10 min/tim. Det är faktiskt för dåligt även för hobbyarbete. Jag har inte tid att först reparera maskinen två gånger och sedan ändå bli tvungen att byta den efter mindre än en arbetsdag. Vi får se hur länge nästa ex håller.

Jag slog ihop alla era rekommendationer och köpte två blå Bosch, en 125:a och en 230:a.

230:an har bygelhandtag som är vridbart. Jag har inte kapat sten med den ännu, men vridfunktionen känns klart användbar för detta ändamål.

/Micke

Låter bra!
Jag känner ingen som har ångrat att han har köpt för hög kvalitet!

-Det där lät ju bra! jag lägger till det i min signatur!

Det blev ingen ny Power Craft, jag fick pengarna tillbaka och köpte mig en blå Bosch istället.

Köpte en 125mm Makita för nästan ett år sen. Vilket urverk och kraftpaket. 1400W, konstantelektronik och variabel hastighet borgar för brett användningsområde och lång livslängd.

En 230mm kan man hyra om den skulle behövas. Har inte sett behov ännu.

Johan Gunverth skrev:
Bosch GWS 10-125C

[bild]

Klassisk enhandsslip och den Bosch säljer mest av.
I min Bosch GWS 10-125C har det uppstått kortslutning i kondensatorn. Är det skadligt att "amputera" och köra utan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.