Ja hör ni...jag har jobbat med både små och stora rondeller dagligen i mitt tidigare yrke under många år. Har provat de flesta "proffsmärken" på marknaden (förutom DeWalt som jag bara sporadiskt använt som poleringsmaskin. Märket introducerades bland branschfolk ungefär i samma veva som jag slutade), och det jag kan säga när det gäller smårondeller är att alla går sönder till slut. Vi hade under åren många högar med trasiga maskiner av olika märken. Hur länge de håller beror väldigt mycket på hur man använder dessa. Exempelvis kapar en del väldigt tjockt material med smårondeller som är på 1200W eller mer (för det går ju bra eller hur), eftersom man inte ids plocka fram storrondellen som är mer lämpad för uppgiften ;)

Det finns dock några som har utmärkt sig som lite bättre (min definition av bättre är i det här fallet livslängd och hur väl den passar i ena handen). Blå Bosch (den smäckrare modellen oavsett watten) och Flex oavsett watt. Men som sagt tidigare - även de här märkena går sönder.

Modeller med mindre antal watt har tenderat att hålla längre för att man inte kan lägga så mycket vikt/tryck bakom kapen, och då blir det automatiskt så att man tar det lite försiktigare.

Note: När jag köpte min senaste privata lillrondell så blev det just en blå Bosch. Rätt så dyr men förhållandevis bra kvalla.

Sen finns det ju Fein med, de går knappast sönder i första taget och dessutom slipper man använda verktyg för att byta skiva på dem.

/Kent

En bild på underverket oxå...

• grodan.jpg
Här fanns ju ett bra vinkelforum...
Jag har en fråga, är det någon som har erfarenhet av att köra fiberrondeller med vinkelslip? Med stödrondell under. Inte flapdiscar alltså. Gå det bra överhuvudtaget? Kan man köra utan sprängskyddet (låter ju dumt...)?

/e

Har en blå Bosch med 125mm skiva med konstantelektronik och mjukstart, och den är helt kalas till det mesta, en sak bara köp till sds click muttern till så man inte behöver några verktyg vid slipskive byte, den kostar ju någr hundra men det är det värt.

Precis som Eld längre upp i tråden köpte jag en lågprismodell (från Jula). Efter bara några minuters användning började den låta illa från vinkelväxen. Vid kontroll visade det sig att samtliga skruvar som håller ihop vinkelhuset börjat gänga ut! De drogs åt ordentligt och sen har maskinen funkat ok. Så jag instämmer helt med den tidigare varningen - efterdra alla skruvar på billiga maskiner INNAN ni börjar använda dem. En vinkelväxel som delar på sig i 11 000 varv är livsfarligt.

Englund>Man kör bara en gång utan sprängskydd. Sen använder man det, tro mig. Ett kast med en vinkelslip är noll kul och man vill inte heller ha in småbitar av en skiva i byxorna vilket är där det oftast brukar träffa.

Behöver du en maskin med ett grymt bra sprängskydd så är det Fein som gäller, det justeras på sekunden utan verktyg.

/Kent

Här är en fin bild på 3st 1400w makita vinkelkapar från jobbet!
Dom bara går o går.

• bild23.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...vilken vacker bild... :D

Som sagt har det blivit kortis i kondensatorn i min Bosch GWS 10-125C. Är det endast någon slags avstörningskondensator, eller skyddar den på något sätt delar i vinkelslipen? Är det skadligt att köra utan tills vidare?

Vet ni något bra ställe att beställa en ny kondensator?

Småmaskinservice borde ha kondningen.

/Kent

Till Englund:
Fiberrondeller är till för att köra i vinkelslip. Funkar kalas för att slipa svetsar etc. Enda problemet är att de ibland kan bli varma, så att stödplattan smälter. På vissa maskiner går det nog att köra med sprängskyddet kvar, men ofta inte. Körde senast igår utan... :-/
Det farliga är att rondellen kan gå sönder och flyga iväg om man kommer åt en vass kant på ett olämpligt sätt. Men för det mesta går det bra. Akta fingrarna bara, gör lite småont att komma åt skivans ovansida ibland...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.