Hej
Är i tankarna på att uppgradera till FTX i huset. Fått en offert (ska ta in fler) från ett företag som räknat på 60 mm isolering på ventilationsrören som går på kallvind. Dom menar att det räcker och att tjockare isolering, som även kostar mer, inte gör nämnvärd skillnad i värmeförlusten.
Jag tänkte minst 100 mm isolering men detta kostar 9000 kr extra.
Så, vilken tjocklek på isolering är "rekommenderad" eller "tillräcklig" för ventilationsrör som går på en kallvind för FTX?
Är i tankarna på att uppgradera till FTX i huset. Fått en offert (ska ta in fler) från ett företag som räknat på 60 mm isolering på ventilationsrören som går på kallvind. Dom menar att det räcker och att tjockare isolering, som även kostar mer, inte gör nämnvärd skillnad i värmeförlusten.
Jag tänkte minst 100 mm isolering men detta kostar 9000 kr extra.
Så, vilken tjocklek på isolering är "rekommenderad" eller "tillräcklig" för ventilationsrör som går på en kallvind för FTX?
120mm brukar vara ganska standard på kallvind i villor men jag har sett både mer eller mindre, dock aldrig så lite som 60mm om installationen är gjord de senaste 30-40 åren....
På ex https://www.paroc.com/sv-se/designer-page-technical-insulation finns en liten dimensioneringsguide, finns säkert hos fler tillverkare
På ex https://www.paroc.com/sv-se/designer-page-technical-insulation finns en liten dimensioneringsguide, finns säkert hos fler tillverkare
Tack för svar, såg även att det fanns en beräkningsmall på deras hemsida. Satte in lite värden i den. Måste säga att jag inte är superinsatt i allt som har med ventilation att göra men jag lär mig lite hela tiden.
160 mm rör kommer vara på kallvinden och avstick 100 mm från denna ner till respektive tilluftsdon.
4 personer i hushållet
Vrum - 23 m2 - 20 L/s
Matrum - 15 m2 - 12 L/s
Sov1 - 10 m2 - 8 L/s (gästrum, två personer)
Sov2 - 7.5 m2 - 4 L/s (1 barn)
Sov3 - 7.5 m2 - 4 L/s (1 barn)
Sov 4 - 15 m2 - 8 L/s (2 vuxna)
Allrum - 20 m2 - 16 L/s
Totalt ca 70 L/s som går i ventrören på kallvinden
18 C mediatemperatur.
15 m stålrör med tjocklek 1 mm och diameter 160 mm på kallvinden.
Bifogat beräkningarna för 100 mm och 60 mm isolering med PAROC Vent Mat Comfort
Förstår jag rätt att med 100 mm isolering minskar temperaturen på luften i rören med 1.4C och med 60 mm så minskar den med 1.9C? Så om det flödar 18C luft genom 15 m rör på vinden så får jag ut 16.6C respektive 16.1C beroende på isoleringstjocklek?
160 mm rör kommer vara på kallvinden och avstick 100 mm från denna ner till respektive tilluftsdon.
4 personer i hushållet
Vrum - 23 m2 - 20 L/s
Matrum - 15 m2 - 12 L/s
Sov1 - 10 m2 - 8 L/s (gästrum, två personer)
Sov2 - 7.5 m2 - 4 L/s (1 barn)
Sov3 - 7.5 m2 - 4 L/s (1 barn)
Sov 4 - 15 m2 - 8 L/s (2 vuxna)
Allrum - 20 m2 - 16 L/s
Totalt ca 70 L/s som går i ventrören på kallvinden
18 C mediatemperatur.
15 m stålrör med tjocklek 1 mm och diameter 160 mm på kallvinden.
Bifogat beräkningarna för 100 mm och 60 mm isolering med PAROC Vent Mat Comfort
Förstår jag rätt att med 100 mm isolering minskar temperaturen på luften i rören med 1.4C och med 60 mm så minskar den med 1.9C? Så om det flödar 18C luft genom 15 m rör på vinden så får jag ut 16.6C respektive 16.1C beroende på isoleringstjocklek?
Om jag nu förstått det rätt:
Det som händer är att FTXen har lite mer energi att kunna återvinna med tjockare isolering.
och en FTX ligger på ca 80% verkningsgrad
och kollar man på siffrorna från det du nyss postade så
sparar du (140-103)*0.8= ca 30W
dvs du sparar 30W * 24h = 0.7kWh per dygn då det är så kallt.
så en vintermånad med dygnssnitt temperatur på -5C blir sparandet i storleksordningen 20-25kWh.
Men så lite på beroende på var du bor så skulle jag oftast säga att det inte är värt det
Det som händer är att FTXen har lite mer energi att kunna återvinna med tjockare isolering.
så en vintermånad med dygnssnitt temperatur på -5C blir sparandet i storleksordningen 20-25kWh.
Men så lite på beroende på var du bor så skulle jag oftast säga att det inte är värt det
Tack, är som sagt osäker på om jag knappat in "korrekt" värden och tänkt rätt generellt med flöden etc.M MrDizzy skrev:Om jag nu förstått det rätt:
Är enbart tilluften på vinden som ska dit, finns redan frånluft sen huset byggdes och denna är lagt på takbjälkarna med isoleringsmatta ovanför. Dvs kanalerna som ska isoleras är för luft som redan har varmts upp av FTX och ska ut i villan.
Bor utanför uppsala, hade som kallast -11C på vinden i januari (har en templogger där), så säg att det blir som kallast -15C på kallvinden om det är -20C utomhus.
100 mm isolering - 146 W värmeförlust
60 mm isolering - 195 W värmeförlust
Värmeförlust skillnad är 46 W, dvs per dygn 1.2 kWh
Men som du skrev så verkar det skilja sig ca 30 kWh en vanlig vintermånad.
Kanske inte är värt 10 kkr extra i kostnad för 100 mm isolering jämfört med 60 mm? Men ska träffa några fler ventfirmor och se vad dom säger.
Det är samma här, mina frånluftsrör går i bjälklaget mellan våningsplanen och där är det ju varmt året om.
Om du drar tilluften ovanför befintlig isolering kan du lägga på lite isolering uppe på rörens isolering, det kostar kanske en tusenlapp extra.
Om du drar tilluften ovanför befintlig isolering kan du lägga på lite isolering uppe på rörens isolering, det kostar kanske en tusenlapp extra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken tjocklek på isolering behövs för att bona ett förråd?
Isolering -
Vilken isoleringstjocklek ska väljas till ca 110 mm takstolar?
Isolering -
Bygga lägenhet ovanför garage, vilken tjocklek på isolering?
Isolering -
Vilken isoleringstjocklek i nybyggd villa?
Isolering -
Isolera snedtak, vilken tjocklek på isolering? (luftspalt ej helt jämn)
Isolering