2 892 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Vilken takpapp eller takduk är bäst och mest miljövänlig?
Sida 1 av 2
Vi håller på att bygga ett hus med platt tak och ska välja takpapp eller takduk utifrån prestanda och miljömässig hållbarhet. Här finns takpapp från Derbigum (med SBS-tillsatser och APP-dito) och Matakis produkter, liksom takduk/gummiduk från t ex Tecca.
Tacksam för tips.
Tacksam för tips.
Takpapp oavsett sort och slag är gjort på bitumen vilket är en oljeprodukt som transporteras långvägar(utanför eu), även dom som påstår att dom är "gröna" är dom tyvärr rätt tveksamma om man dyker i det. Ibland är dom bara tunnare vilket då såklart förbrukar mindre olja men det är knappast bara possitivt.
Det finns papp som påstår sig rena luften vilket låter rätt magiskt men jag har ingen aning, svårt att inte vara lite skeptiskt som en dumskalle.
https://mataki.se/noxout-sida
https://bmisverige.se/produkter/yttertak/bitumentatskikt/1-lagstackning/tatskikt-mono-noxite
Förutom Takpapp gjord på olja så är PVC-duk också rätt populärt men det är knappast utan sina egna problem.
Det finns nog inget uppenbar bra väg miljömässigt men min åsikt är att det är en rimlig väg att välja svensktillverkad papp (t ex av nån av dom två jag länkade ovan), då är visserligen oljan ändå importerad men processen är enligt "svensk modell" och den ineffektiva frakten av den färdiga produkten minimeras, det är dessutom jäkligt bra papp...
Det finns papp som påstår sig rena luften vilket låter rätt magiskt men jag har ingen aning, svårt att inte vara lite skeptiskt som en dumskalle.
https://mataki.se/noxout-sida
https://bmisverige.se/produkter/yttertak/bitumentatskikt/1-lagstackning/tatskikt-mono-noxite
Förutom Takpapp gjord på olja så är PVC-duk också rätt populärt men det är knappast utan sina egna problem.
Det finns nog inget uppenbar bra väg miljömässigt men min åsikt är att det är en rimlig väg att välja svensktillverkad papp (t ex av nån av dom två jag länkade ovan), då är visserligen oljan ändå importerad men processen är enligt "svensk modell" och den ineffektiva frakten av den färdiga produkten minimeras, det är dessutom jäkligt bra papp...
Tack för ditt svar. Har förstått att all takpapp som tillverkas i Sverige innehåller SBS-tillsatser (styren-butadienstyren, källa: boken Byggekologi). Bäst ur miljösynpunkt är plastomerasfalt (APP och ECB). Takdukar av EPDM-gummi, EPR eller flexibla polyoefiner är att föredra, enligt Byggekologi.
Rekommenderas gör helt andra takmaterial (men som vi inte kan ha) som sedum, skiffer, strå och vass, tegelpannor och trä.
Byggaren har tänkt sig något helt annat, traditionellt: Isotekk 5500 SEP svetsbar, låglutande, "en svetsbar tätskiktsmatta av hög kvalitet som är baserat på SBS-modifierad bitumen".
Rekommenderas gör helt andra takmaterial (men som vi inte kan ha) som sedum, skiffer, strå och vass, tegelpannor och trä.
Byggaren har tänkt sig något helt annat, traditionellt: Isotekk 5500 SEP svetsbar, låglutande, "en svetsbar tätskiktsmatta av hög kvalitet som är baserat på SBS-modifierad bitumen".
Fast om det nu skall byggas med platt tak, så är väl utbudet av möjliga (godkända) duksorter rätt begränsat.
Är väl troligen en kostnadsfråga. EPDM tror jag är ca 5 ggr dyrare än "vanlig" duk för platta tak.
Sbs är helt enkelt bättre för svenskt klimat och svenska byggnader dom är flexiblare och tål kyla bättre, APP används primärt i varmare klimat.
BMI icopal har skrivelser om detta på några av deras internationella hemsidor då dom tillverkar båda för olika marknader, du kan nog googla dig till detta.
Jag har löst ett tiotal dåliga epdm-tak och har fått rätt dålig smak för det materialet men det är orimligt att tänka sig att det inte görs bra tak som funkar bra också.
BMI icopal har skrivelser om detta på några av deras internationella hemsidor då dom tillverkar båda för olika marknader, du kan nog googla dig till detta.
Jag har löst ett tiotal dåliga epdm-tak och har fått rätt dålig smak för det materialet men det är orimligt att tänka sig att det inte görs bra tak som funkar bra också.
Redigerat:
Tack, uppskattat!Rickard. skrev:
Sbs är helt enkelt bättre för svenskt klimat och svenska byggnader dom är flexiblare och tål kyla bättre, APP används primärt i varmare klimat.
en snabb googling så ser det ut att kosta ca 500 kr/kvm. Som ren materialkostnad för själva duken. Sedan får du väl räkna med en del för arbetet också. Vet inte om arbetet blir dyrare med EPDM, men rent lekmannamässigt misstänker jag att det är svårare att svetsa.S Sillafar skrev:
Bra misstanke, epdm är inte bara svårare utan helt omöjlig att svetsa 😉H hempularen skrev:
Jag vet inte hur det görs nu för tiden för förr så varmvulkade dom med en maskin med gasolbrännare och nått "kemiskt" medel. Känsligt är nog ett bra ord för att beskriva det. Jag vill tro att man beställer fabriksvulkade dukar och bara löser detaljerna på plats för mindre tak men det är en killgissning.