191 läst · 6 svar
191 läst
6 svar
Vilken tätningsmassa rekommenderar ni till badtunna i polyeten?
Jahopp, då läcker badtunnan 1dm, eller runt 80 liter, per dygn ungefär. Jag misstänker att det är genomföringen i botten som inte lägre är tät, men jag måste undersöka mer. Jag skall låta det rinna ur och se när läckaget slutar, men det spelar egentligen inte så stor roll då jag tänker göra om alla tätningarna när jag väl vänder tunnan.
Jag tätade med silikon enligt instruktionerna från tillverkaren, men jag var misstänksam mot den lösningen redan från början. Jag har redan fått göra om den en gång då den hade rört på sig en aning.
Förutom detta har jag hittat tunnan nästintill helt tom en gång tidigare i höstas, hittade inget uppenbart fel, provade därför att fylla på igen och då höll den vattnet hela vintern (till nu).
Till nästa gång, vilken tätningmassa skall man använda? En del säger PU-baserade (den tror jag inte på dock), en del säger silikon (jag har inte så goda erfarenheter av det heller numera), en del säger MSP-baserade (det jag just nu lutar mest mot).
...vad rekommenderar ni?
Jag tätade med silikon enligt instruktionerna från tillverkaren, men jag var misstänksam mot den lösningen redan från början. Jag har redan fått göra om den en gång då den hade rört på sig en aning.
Förutom detta har jag hittat tunnan nästintill helt tom en gång tidigare i höstas, hittade inget uppenbart fel, provade därför att fylla på igen och då höll den vattnet hela vintern (till nu).
Till nästa gång, vilken tätningmassa skall man använda? En del säger PU-baserade (den tror jag inte på dock), en del säger silikon (jag har inte så goda erfarenheter av det heller numera), en del säger MSP-baserade (det jag just nu lutar mest mot).
...vad rekommenderar ni?
Prova Soudal All Weather Sealant(AquaFix). Kan appliceras på våta/fuktiga ytor. Funkar det inte, finns det nog ingen annan tätningmassa som gör jobbet.
Den verkar riktigt bra, men är ett h-vete att få tag på. Verkar bara finnas en säljare som levererar till Sverige (den är i Sverige). Men en tub slutar på 400 kr...P Per i Hamrånge skrev:
Vet du något (nästan) lika bra alternativ?
Det finns andra liknade produkter, men har inte koll på dom. Tror iaf att de är betydligt bättre än vanligt silikon.pacman42 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken köksfläkt rekommenderar ni vid låg takhöjd?
Kök -
Vilken hygrometer rekommenderar ni?
Tak & Vind -
Spricksågning av nygjuten betong - Vilken maskin rekommenderar ni?
Altan & Uteplats -
Byta köksluckor, vilken leverantör rekommenderar ni?
Kök -
Komplettera FLVP med LLVP? - vilken modell rekommenderar du?
Frågor och svar om värme