Vilken Polygrip tror du är bäst?

  • Antal röster
    431
  • Omröstningen stängd .
H Hallerudsbo skrev:
Använder polygrip en hel del faktist.
Mothåll till hydraulik slang när man ska dra till och dom inte ska vrida sig.
För vrider som sig lite vill dom alltid vrida tillbaka sig och då skruvar slangen upp sig.
Ofta när man drar till slang så brukar jag sätta slangen i spänn åt vänster lite så den alltid vill försöka dra åt sig.
Då sitter slangen hårdare.
Då är polynypen kanon.
Så det blir använd flera gånger om dagen.
Som en liten notering på det men du förkortar livslängden på hydraulslangen något kopiöst genom att montera den "i spänn". Att hålla emot slangen när du drar åt kopplingen är bra, men det är för att den inte ska hamna i spänn. 5 graders vridning kan förkorta slangens livslängd med 70% och 7 grader med 90%. Hur mycket är då 5 respektive 7 grader? En minut på klockan motsvarar 6 grader, så sluta montera slangarna i spänn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tycker denna omröstning missat sitt mål helt då alla svarar på vilket märke det ska vara på ev polygrip och inte på vilken typ det ska vara.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
 
  • Gilla
  • Haha
fusion och 1 till
  • Laddar…
R rasssta skrev:
Instämmer! Jag har en sån här rackare som har ersatt polygripen för mig i de flesta situationer där polygripen tidigare fick agera universalverktyg.

[bild]
Det där är väl ingen polygrip?
 
  • Gilla
  • Haha
fusion och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]
Knipex
 
Rickard.
snuttjulle snuttjulle skrev:
Tycker denna omröstning missat sitt mål helt då alla svarar på vilket märke det ska vara på ev polygrip och inte på vilken typ det ska vara.
Den har framförallt missat sitt mål då den inte har med den (troligtvis) populäraste typen. Knipex cobran är originalet med den lösningen och är klart populärast men jag bifogade inte bilden för märkets skull utan för typen precis som ts gjorde.

Knipex säljer polygriper av alla ts modeller så märket bör vara ovesäntligt och egentligen skulle man kanske ha gjort om omröstningen med bara knipextänger för att ta bort "märkesfaktorn" helt.

Bahcon är lite av ett undantag då knipex variant fungerar likadant men ser annars ut.
 
Redigerat:
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
H
Litenskit Litenskit skrev:
Som en liten notering på det men du förkortar livslängden på hydraulslangen något kopiöst genom att montera den "i spänn". Att hålla emot slangen när du drar åt kopplingen är bra, men det är för att den inte ska hamna i spänn. 5 graders vridning kan förkorta slangens livslängd med 70% och 7 grader med 90%. Hur mycket är då 5 respektive 7 grader? En minut på klockan motsvarar 6 grader, så sluta montera slangarna i spänn.
vad länge förkortar du livslängden då?
När man borrar i berg så blir vibrationerna så att kopplingarna skruvar upp sig.
Så maskin leverantören säger vi ska montera dom i spänn för att det ska motverka vibrationerna.

sen byter vi dessa slangar kanske 1 gång i veckan som sitter på hammaren.
Vi har än så länge nästan aldrig haft problem med att koppling hylsa går sönder utan det är slangen som är skrot.

tar vi en underhålls rep på en rigg så byter vi cirka 8-900 meter slang.
1-2 gånger i året.

än så länge har jag inte sett problem med att montera i spänn.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cheesen
H Hallerudsbo skrev:
vad länge förkortar du livslängden då?
När man borrar i berg så blir vibrationerna så att kopplingarna skruvar upp sig.
Så maskin leverantören säger vi ska montera dom i spänn för att det ska motverka vibrationerna.

sen byter vi dessa slangar kanske 1 gång i veckan som sitter på hammaren.
Vi har än så länge nästan aldrig haft problem med att koppling hylsa går sönder utan det är slangen som är skrot.

tar vi en underhålls rep på en rigg så byter vi cirka 8-900 meter slang.
1-2 gånger i året.

än så länge har jag inte sett problem med att montera i spänn.
Ja slangen blir ju till skrot när den är i spänn. du har ju hela tiden stress på den isåfall.
Prova skära i en gummiduk när den ligger ned, sedan skär du i gummiduken när du böjer den. Gissa vilken som är enklas att skära sönder
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Knipex
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Cheesen Cheesen skrev:
Ja slangen blir ju till skrot när den är i spänn. du har ju hela tiden stress på den isåfall.
Prova skära i en gummiduk när den ligger ned, sedan skär du i gummiduken när du böjer den. Gissa vilken som är enklas att skära sönder
nu är jag off topic.
Men som sagt maskin leverantören har gett oss info hur vi ska göra.
Kan lova dig att slangen inte går sönder på grund av att den är i spänn för oss.
Underjord så har du andra problem som har sönder slangen.
Vi köper slang för kanske 150000-200000 i månaden.
Väldigt sällan de går sönder av sig själva.
Skav i berg står för 99 procent av slangbrotten.
Går nog en 6-10000 liter olja i månaden med.

uppstart av ny maskin brukar vi få 10 tal slangar som lossnar inom kort tid tyvärr.

Men tillbaka till ämnet.
Knipex är det som är bäst
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Cheesen
H Hallerudsbo skrev:
nu är jag off topic.
Men som sagt maskin leverantören har gett oss info hur vi ska göra.
Kan lova dig att slangen inte går sönder på grund av att den är i spänn för oss.
Underjord så har du andra problem som har sönder slangen.
Vi köper slang för kanske 150000-200000 i månaden.
Väldigt sällan de går sönder av sig själva.
Skav i berg står för 99 procent av slangbrotten.
Går nog en 6-10000 liter olja i månaden med.

uppstart av ny maskin brukar vi få 10 tal slangar som lossnar inom kort tid tyvärr.

Men tillbaka till ämnet.
Knipex är det som är bäst
Ja jag har ju jobbat under jord också och jag har aldrig vart med om att en koppling släppt eller lossnar. Att nån slang går sönder ibland händer ju men inte ofta.
Vi brukade tala om att det sämsta man gjorde var när man lagade sönder något. D.v.s. man lagade något på fel vis så att det går sönder, alternativ att man har sönder något annat när man lagar något.
 
  • Gilla
  • Älska
Blackmore och 1 till
  • Laddar…
H
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jag har ju jobbat under jord också och jag har aldrig vart med om att en koppling släppt eller lossnar. Att nån slang går sönder ibland händer ju men inte ofta.
Vi brukade tala om att det sämsta man gjorde var när man lagade sönder något. D.v.s. man lagade något på fel vis så att det går sönder, alternativ att man har sönder något annat när man lagar något.
Jobba 5 år med att bygga riggar för Atlas.
Där fick vi service bulletin på att alla maskin slangar skulle ligga i förspänning från fabrik på grund av vibrationer.
Vi byggde nytt så.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Knipex om jag får välja.
Bahco funkar med, men är inte förstahandsvalet.
 
Som andra sagt.
Knipex Cobra i första hand.
Sen finns ju tångnyckel men knappt hållt i en så kan ej säga hur bra dom är men det blir nog ett köp av en nångångt.

Av dom fyra att välja mellan i omröstningen så blir det C med D tätt efter.
C före D då "själv justeringen" på D typen aldrig funkar och då har jag provat måååååånga.
En bra sak med D är att dom oftas har breda käftar vilket gör att dom skadar ytorna mindre, så använder dom till mer finlir.

A=98,6% oanvändbar dom håller inte nån längre tid och kan "kamma över" när dom slitits ut lite efter 2-3mån.
Och JA man har av nån anledning alltid ett finger imellan handtagen när den kammar över:mad:

B Bättre på allt än A men kan slitas ut och blir mindre bra med tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Jobba 5 år med att bygga riggar för Atlas.
Där fick vi service bulletin på att alla maskin slangar skulle ligga i förspänning från fabrik på grund av vibrationer.
Vi byggde nytt så.
Helt övertygad om att du har missförstått bulletinen. Jag har jobbat både som instruktör på atlas copcos borrriggar och som montör åt komatsu. Att slangar släpper åtgärdar du inte genom att montera dem i spänn utan genom att kontrolldra dem efter några timmar. Precis som med hjulmuttrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.