Vilken Polygrip tror du är bäst?

  • Antal röster
    431
  • Omröstningen stängd .
M
Eskil products, svensk kvalitet :D
Någon som vet åldern på Bachon?
Två tänger och en uppsättning sexkantnycklar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Modell A ute i schakten och nån finare modell hemma. Jag uppfattar en polygrip som ett verktyg man använder i andra hand. När prk-nyckeln är borta, muttertången är paj och människan lat.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
En kompis renoverade sin bil med polygrip och skruvmejsel. Den blev aldrig klar.
 
  • Haha
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Stämmer in i kören, det finns inget annat är Cobran.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Knipex Cobra. Saknas i omröstningen. Är ju som att utelämna morakniv i omröstning om bästa kniv för hantverkare.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
En kompis renoverade sin bil med polygrip och skruvmejsel. Den blev aldrig klar.
Det berodde nog ändå inte på verktygen bara... ;)

//Ronnie
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
Använder polygrip en hel del faktist.
Mothåll till hydraulik slang när man ska dra till och dom inte ska vrida sig.
För vrider som sig lite vill dom alltid vrida tillbaka sig och då skruvar slangen upp sig.
Ofta när man drar till slang så brukar jag sätta slangen i spänn åt vänster lite så den alltid vill försöka dra åt sig.
Då sitter slangen hårdare.
Då är polynypen kanon.
Så det blir använd flera gånger om dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Ja jag har ju sneglat på en sånhär länge....
[bild]
[länk]
väntar på att den ska komma på en bra kampanj.. men det verkar vara långt bort. den var inte med på förra knipexkampanjen.
Har två st liknande från Knipex. En stor och en liten. Mycket bättre än skiftnycklar till diverse sexkant hantering. Till runt gillar jag svetstänger bättre än polygriper.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Har två st liknande från Knipex. En stor och en liten. Mycket bättre än skiftnycklar till diverse sexkant hantering. Till runt gillar jag svetstänger bättre än polygriper.
Instämmer! Jag har en sån här rackare som har ersatt polygripen för mig i de flesta situationer där polygripen tidigare fick agera universalverktyg.

71B219uf94L._AC_SL1500_.jpg
 
  • Gilla
Rayner och 1 till
  • Laddar…
Dracula Dracula skrev:
Kanske det är få personer som testat alla typer av polygriper, men har du någon som du föredrar eller tror sig fungera bättre? Du kan välja flera favoriter.
Knipex Cobra
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har som aldrig förstått grejen med polygrpen, den är för klen när det är runt... Och när man tar i en skruv så griper det för dåligt så man riskerar bara att det blir runt.
Det är egentligen bara på järnverket som jag sett ett bra användningsområde, när man behöver plocka upp ett järnprov som är 950 grader varmt.
Men om jag nu skulle behöva välja så väljer jag polygrip efter stämpeln som står på den. Inte utformningen, så det blir en knipex, bacho eller Wera. I nödfall kan jag tänka mig en geodore. Att käftarna är lämpligt härdade är det viktigaste.
Dom är nog inte gjorda för små jobb. Jag använder dom vid olika biljobb rätt mycket. Vrida stora axlar, hålla i något. Eller som nu senast så skruvade jag ur kolvarna ur bak oken när jag renoverade dom. Kan även användas på löst sittande bultar.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Denna omröstning blir rätt värdelös då alla är i princip eniga om att Knipex är helt överlägsen de andra mer eller mindre värdelösa tängerna som man kan rösta på , lägg därför in en knipex Cobra så blir det rättvist utfall för de som funderar på att köpa en polygrip
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kör själv med knipex och gärna tångnyckel för att den håller fast stycket eller muttern i 90grader. Skadar inte ytbehandling lika lätt.Den följer även med i skotern bla för att den har inga fördomar mot tum eller mm mått. Föredrar Bahco och Knipex av dom avbildade polygriperna i början.Knipex Cobra är mycket bra.Använder självlåsande rörtång av amerikanskt fabrikat vid rör av större dimension.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som flera säger, polygripen är för mig ett nödredskap, lite som en schweizisk armékniv. Har mest använt typ b, duger bra de ca 5-10 minuter per år jag behöver den. För rörarbeten föredrar jag för det mesta en rörtång, ger mer kraft.
 
  • Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.