7 169 läst · 51 svar
7k läst
51 svar
Vilken, och hur många elkablar?
För att förtydliga något. Kameran försörjs alltså normalt sett via PoE, MEN med 12VDC eller 24VAC som backup (och enligt generalagenten för extremfallen när det är "svinkallt" ute)...
Så PoE-switchen inne i huset kopplas ju naturligtvis till UPS:n och får alltså sin "backup" via denna, men sedan kanske man alltså OCKSÅ behöver ha batteribackup för dom här andra strömkällorna också? Men det kanske är lite väl mycket hängslen och livrem?
Manual för kameran: http://www.knightwatch.net/professional_service/manuals/VideoIQ/iCVR/iCVR%20User%20Guide.pdf
Så PoE-switchen inne i huset kopplas ju naturligtvis till UPS:n och får alltså sin "backup" via denna, men sedan kanske man alltså OCKSÅ behöver ha batteribackup för dom här andra strömkällorna också? Men det kanske är lite väl mycket hängslen och livrem?
Manual för kameran: http://www.knightwatch.net/professional_service/manuals/VideoIQ/iCVR/iCVR%20User%20Guide.pdf
Jag googlade fram ett datablad på kameran, det är tyvärr lite luddigt när det gäller matning med 12 eller 24V.
databladlänk
Samtidigt specar man en exakt standard om man vill köra power over ethernet. Lite motstridigt.
Nåväl, man får väl dra slutsatsen att kameran inte är extremt känslig för variationer. För UPS endast för kameran så kan då helt enkelt ett 12V-batteri ihop med lämplig kombinerad laddare och nätaggregat (som ger ca 13,8V) vara en smidig lösning.
Med 10W max så kommer den dra ca 0,83A vid 12V DC och 0,42A vid 24V AC. Jag skulle tro att du kan ta "vad som helst" i kabelväg, antingen paralellkoppla alla paren i en TP-kabel eller använda valfri annan kabel, t.ex. EKK 3G1,5 (i teorin 2*1,5 men om man ens hittar sådan så lär den vara dyrare) eller "högtalarkabel" som inte är alldeles för tokigt klen. Fördelen med TP-kabel är väl att det blir två likadana kablar till kameran = snyggare installation. Snyggast blir förstås att bara använda en TP-kabel och köra power over ethernet.
databladlänk
Samtidigt specar man en exakt standard om man vill köra power over ethernet. Lite motstridigt.
Nåväl, man får väl dra slutsatsen att kameran inte är extremt känslig för variationer. För UPS endast för kameran så kan då helt enkelt ett 12V-batteri ihop med lämplig kombinerad laddare och nätaggregat (som ger ca 13,8V) vara en smidig lösning.
Med 10W max så kommer den dra ca 0,83A vid 12V DC och 0,42A vid 24V AC. Jag skulle tro att du kan ta "vad som helst" i kabelväg, antingen paralellkoppla alla paren i en TP-kabel eller använda valfri annan kabel, t.ex. EKK 3G1,5 (i teorin 2*1,5 men om man ens hittar sådan så lär den vara dyrare) eller "högtalarkabel" som inte är alldeles för tokigt klen. Fördelen med TP-kabel är väl att det blir två likadana kablar till kameran = snyggare installation. Snyggast blir förstås att bara använda en TP-kabel och köra power over ethernet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Du behöver ingen speciell UPS för detta ändamål vad jag kan se. Du kopplar bara in strömförsörjningen till kameran efter denna UPS, tillsammans med datorerna.BORNER skrev:Den har ju en egen, inbyggd hårddisk, men som kontinuerligt säkerhetskopieras över till en NAS inne i huset. Eftersom denna NAS är tänkt att förses med en UPS av någon form, så kunde det ju, som GK100 påpekar, kanske vara en bra idé att i så fall hitta en UPS som kanske BÅDE kan hantera strömtillförseln till kameran OCH NAS och switch??? Frågan är då om det finns någon dylik "multi-UPS", eller om det kanske är bättre att ha en separat för kameran?
När vi ändå har frågan om UPS uppe, så är det alltså två NAS:ar, en switch och en mindre PC som sammanlagt drar ca max 300W tillsammans. Vilken storlek på UPS är i så fall rimligt att välja? Att försöka täcka upp för större elavbrott som drabbar hela kvarter under flera timmar/dygn, är ju knappast meningsfullt? Men hur brukar Ni resonera där?
En viss överdimensionering är alltid bra, speciellt om det handlar om en stationär PC som är ganska elak mot nätet. En bra broschyr finns t.ex hos Metric Power.
Skulle det handla om större UPSer kommer man även in på frågan om avsäkring och jordning etc. Det har skrivits en hel del om det på forumet
http://www.byggahus.se/forum/el/148928-lagga-ups-grupp-i-anlaggning.html
http://www.byggahus.se/forum/el/162109-ups-avbrottsfri-kraft-bredbandstelefoni.html
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Men nu var det kablar vi pratade om som du återgett en god definition på.Nähädu skrev:
Vad menar du? Det finns ingenting i denna tråd som ligger i någon gråzon, utan det är helt och fullt enligt reglerna.Nähädu skrev:
Nähädu skrev:
Bo.Siltberg skrev:
Att samförlägga kabel som inte är isolerade för samma högsta spänning är definitivt i gråzonen för reglerna. Tror du inte mig så föreslår jag att du tar kontakt med SEK eller elsäkerhetsverket.
Kablar innehåller ledare och är definierade i elinstallationsreglerna. I och med det så är kap 521.6 tillämpbar. Det är inte jag som påstår det utan TK 64 och ytterst elsäkerhetsverket själva. Det finns även ett svar på den frågan på Elsäkerhetsverkets hemsida.
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/...ignalkabel-och-starkstrom-i-samma-kabelkanal/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Du behöver skilja på ledare och kabel och dess isolering, och låt dig inte förvirras av begreppet ledning som är ett samlingsnamn. Texten i elinstallationsreglerna menar helt olika saker. Jämför t.ex 521.6 och 521.7 !
Att förlägga en ensam kabel (eller ledare) som i sig inte är isolerad för sin egen spänning är inte tillåtet.
En ledare har grundisolering (basskydd) enligt 41A.
En kabel är dubbelisolerad enligt kapitel 412 (412.2.4.1).
Att förlägga en ensam kabel (eller ledare) som i sig inte är isolerad för sin egen spänning är inte tillåtet.
En ledare har grundisolering (basskydd) enligt 41A.
En kabel är dubbelisolerad enligt kapitel 412 (412.2.4.1).
Liknande trådar
-
I vilken ordning ska allt kopplas? Grävd brunn, jetpump, hydrofor, järn/manganfilter osv
Vatten & Avlopp -
Till vilken nytta har jag så många "skorstenar" ?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken elinkoppling av spis är bäst (om man har många alternativ på spisen)
Vitvaror -
Spotlights i hall - hur många och vilken typ?
Belysning -
Vilken trafo till många 12V-spottar?
Belysning