Min Hq308 funkar bra. Kanske lite högljudd, men det är inget som stör mej. Jag uppskattar guidekabeln.
 
Då vill jag tipsa om Gardena R70. I stort sett samma som HQ 308 men något billigare. Har en själv och är mycket nöjd.
 
jaka001 skrev:
Börjar på att få lite småpanik nu, vilken modell ska man slå till på.
Landroid eller Hq308, har avskrivit alla andra nu.
Om man nu ser på dessa två, vilka problem/nackdelar brukar Ni uppleva med Era maskiner.
Kanske lite lättare att ta ett beslut om man kan få höra från Er som har eller haft nån av dessa modeller.
/J
Tjongar in en snabbis här med om prislappen, där jem o fix prisgaranti för dagen ger dig en Landroid för 6191kr, om det nu är med och styr. :)
 
Om du läser på Worx Landroid 2.0 tråden märker du att det är ganska få problem med de robotarna. det som de flesta tar upp i år är egentligen kosmetika fel, dvs. nästan petetesser som att de klonkar när de vänder. Det ljudet är inte särskilt högt utan hörs nästan inte alls om man inte står alldeles intill. De alra flesta på den tråden är tvärtom mycket nöjda kan man läsa sig till. Själv har jag den större LD 1.0 och en LD M och är väldigt nöjd med båda men då M roboten är ny för i år och av senaste version är jag allra mest nöjd med hur fint den klipper och hur smidigt den arbetar.
 
Jag valde mellan 305 och Landroid och valde 305. Om jag skulle valt mellan 308 och Landroid hade jag nog valt Landroid, för stor prisskillnad i det fallet för att motivera HQ. Dock gillar jag verkligen min guidekabel...
 
Guidekabel är ett måste om man har en komplex trädgård!

Komplex innefattar:
- smala passager (jag har tre stycken, snart fyra, mellan olika delar på tomten)
- branta sluttningar längs begränsningen (har det på två ställen, här klarar inte klipparen av att följa kantbegränsningen)
- begränsning på naket berg (nedskuren med diamantklinga, har det på två ställen på tomten, på ytterligare ett ställe fick jag ned begränsningen i en befintlig spricka)
- en gräsmatta som slutar mot en sluttning (gräsmattan är plan, men det sluttar utanför kanten). Här får man sättningar som gör att klipparen inte kan följa slingan, oavsett vad man gör nästan (sprängsten verkar vara det enda som skyddar, men bara delvis). Jag fyller ut kanterna på delar av min tomt med ny jord varje år. Lerjord rör på sig även när den har stora mängder sprängsten i sig.

Hur många av dessa man behöver för att behöva en guide varierar ju från fall till fall, men jag hade inte klarat mig utan guide på min suterrängtomt. Inte ens med hälften av den komplexitet som jag har så skulle man klara sig utan guide. Jag borde kanske någon gång ladda upp en karta över min tomt, den är extrem... ;-)

Min AM220 har nu hanterat klippningen i snart tre säsonger och även om man har problem till och från så är jag mycket nöjd. Jag har planerat om ganska mycket bara för att anpassa för klipparen, ex.vis grävt upp stenar, spräckt stenar, gjort gräskullar över stenar, fyllt ut där vatten samlas vid regn, dränerat, gjort passager mellan terrasserna på tomten, kopplat ihop olika mindre gräsmattor till större sammanhängande delar, skurit ned begränsningskabeln i berget osv. Det blir inte mindre arbete med en robot, men roligare arbete...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.