8 304 läst · 50 svar
8k läst
50 svar
Vilken modell är tystast
Detta stämmer inte riktigt. HQ har släppt en uppdatering i år just för att undvika spårbildning. Finns denna till alla HQ klippare? De säger att den går lite som en full anka med den nya uppdateringen.Gimbal skrev:
Att HQ:s klippare varierar avståndet till guideslingan är inget nytt för i år, det har funnits länge.peternicklas skrev:
Den nya uppdateringen vet jag inget om, men en kamrat fick en av de små HQ'na "proffsinstallerad" förra sommaren. Och klantarna fräser ner guidekabeln tätt intill ett träd (helt i onödan) vilket göra att korridorbredden måste ställas till ett minimum för att roboten ska kunna klämma sig förbi, med spårbildning längs kabeln som följd.
Guidekabeln fick läggas om så att korridorbredden (dvs den bredd roboten tillåts åka på längs guidekabeln) kunde utökas varpå spåren försvann.
Med andra ord, det är inte en ny funktion för i år. Det är imho HQ största försäljningsargument.
Guidekabeln fick läggas om så att korridorbredden (dvs den bredd roboten tillåts åka på längs guidekabeln) kunde utökas varpå spåren försvann.
Med andra ord, det är inte en ny funktion för i år. Det är imho HQ största försäljningsargument.
Jag har inte lusläst varenda manual, men om man tittar på den allra enklaste varianten, dvs Gardena R40Li så har man begränsat funktion till att ha en fast korridorbredd på 50cm. Med de dyrare modellerna så kan man välja bredd i flera steg.
Håller inte med här. En granne på gatan har en HQ 305/308. Vet inte exakt vilken av dom.Gimbal skrev:
Denna klippare gör de fulste spår jag sett än så länge av en robotgräsklippare.
Då har kanske den ägaren valt att roboten ska följa begränsningskabeln hem vid varje laddning? Eller var det inte vid begränsningskabeln som spåren var?depalma skrev:
Jag har min 330X inställd på att följa guiden hem vid laddning och jag har inga spår alls i gräsmattan efter roboten.
Grannens 220 följer guiden hem, spår efter klipparen finns klart och tydligt.matte75 skrev:
Min R40 går inte alltid i samma spår hem eller ut. Varierar på några 10cm... Sen om det beror på något annat än programmeringen låter jag vara osagt. Å vill du ha en tyst klippare. Köp inte 305/308. Låter för mkt från hjulen.
Det måste varit något fel på den du har hört isåfall. Har haft min 308 i två veckor nu, den är så gott som ljudlös. Det enda som hörs är när den klipper av gräset.davidgp skrev:
Spåren är utmed guidekabeln, inte begränsningslingan. Ska se om jag kan smygfota vid bra tillfälle.matte75 skrev:
Grannens 308 hör jag bättre än min R40, när jag står bredvid min klippare och grannens är längst bort i dennes trädgård. En annan granne har en 305, den låter lika illa.odbro skrev:
Ljud är väldigt subjektivt... Ingen robot låter högt i jämförelse m en vanlig klippare t.ex. Förutom möjligen en Indego...
Underligt då din R40 och 305'an i princip är samma maskin, möjligen skulle 305'ans något högre hastighet ge så mycket mer ljud då men det verkar ju ganska osannolikt. Men som du skriver ljudupplevelser är subjektiva.davidgp skrev: