johnsilver johnsilver skrev:
Har du kollat Tesla pumpen har beställt en fick bra pris på en
ser inte ut att vara så bra scop på den och är nog inget för kallare klimat och är ju inte billigare än tex Hero som är testad ner till -35 men bor man i Skåne kan det väl vara något
 
J
M MrsForest skrev:
Vi beställde en IVT i september. Leverans förväntades vid årsskiftet. Nu är beräknad leverans framflyttad till februari. Vi får väl hoppas den kommer innan våren...
Tråkigt!
Beställde min förra veckan och den ska installeras i mitten av janouari (Pananonic).
 
useless useless skrev:
Det har ytterst marginell påverkan. Utedelen suger i sig 1000-1500 kubikmeter luft i timmen, så det tar bara några sekunder innan den solvärmda luften vid väggen är förbrukad.
Men om solen skiner så skapas det mervärde på luften så det gör nog lite till hjälp
 
johnsilver johnsilver skrev:
Men om solen skiner så skapas det mervärde på luften så det gör nog lite till hjälp
Håller med för även nu när det varit så kallt så såg jag häromdagen när solen var framme att det blev några grader varmare i solen. Min pump sitter i sydost läge men man kan ju inte ha i läge med risk för takras heller så min grannes sitter mer mot öster. I allfall här kommer kallvindar mest från väst och nord så det är direkt olämpliga lägen
 
S Skyflakes skrev:
Avisningen fungerar bra på Hero. Den kraftiga fläkten blåser bort alt och det blir ingen is under.
Jag köpte också en billig pump (Qlima). Utedelen har en kraftig fläkt som blåser rejält med kalluft nu när den värmer. Avisar lika bra som Mitsubishi gör den med. Den sitter i norrläge så får stå ut med ”Nordan”.
 
S SirTomThompson skrev:
Jag köpte också en billig pump (Qlima). Utedelen har en kraftig fläkt som blåser rejält med kalluft nu när den värmer. Avisar lika bra som Mitsubishi gör den med. Den sitter i norrläge så får stå ut med ”Nordan”.
Jag har oxå en qlima som jag köpte för 3000kr extrapris för 4 år sen installation 2000kr kör den bara ibland har den i rummet där jag eldar
 
S SirTomThompson skrev:
Jag köpte också en billig pump (Qlima). Utedelen har en kraftig fläkt som blåser rejält med kalluft nu när den värmer. Avisar lika bra som Mitsubishi gör den med. Den sitter i norrläge så får stå ut med ”Nordan”.
Installation mellan 3000-5000kr om det är en kyltekniker som gör jobbet
 
Attitudeswe
M Förstagångsköparen skrev:
Vilken luftvärmepump är "bäst"?

Huset är 150 kvm. 1,5-plans utan källare. Det sitter en luftluft ovanför trappen på nedervåningen. Jag ska placera en på ovanvåningen. Det är ett jättestort rum på ovanvåningen och två sovrum mitt emot.

Har hört att de nya luftvärmepumparna är riktigt bra. Men det finns så många. Vilken är värstingvarianten? Är det Mitsubishi hero 2.0 ln35 kanske?

Och en fråga till. Vad burkar det kosta att ta in en hantverkare som installerar den?
Och är luftvärmepumpar väntetid på nu?

Frågan om du behöver två pumpar. Vi klarar 200kvadrat i 1.5 plan i Göteborg på en pump som ger 5kW vid -7. Under -7 får vi stödja med el, men ner dit går det med bara pumpen. 18 grader längst bort i huset och 22 nära pumpen iofs... Har FTX med blockerad värmare.

Max fläkt är ett måste för att det skall gå när temp är under 0an
 
S SirTomThompson skrev:
Jag köpte också en billig pump (Qlima). Utedelen har en kraftig fläkt som blåser rejält med kalluft nu när den värmer. Avisar lika bra som Mitsubishi gör den med. Den sitter i norrläge så får stå ut med ”Nordan”.

Jag tror isbildningen även är beroende på hur hårt kompressorn får jobba. Jag har LLVP bara som tillskott och den går på låg effekt. Min mammas Hero går som primär värmekälla och där blir lite is på marken under.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Vet du hur mycket kwh per år pumpen drar?
Den frågan är nog rätt omöjlig att svara på. Det beror ju helt på temperaturer såväl ute som inne. Eftersom pumpen drar olika mkt beroende på utetemperaturen och inställ temp inne.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Frågan om du behöver två pumpar. Vi klarar 200kvadrat i 1.5 plan i Göteborg på en pump som ger 5kW vid -7. Under -7 får vi stödja med el, men ner dit går det med bara pumpen. 18 grader längst bort i huset och 22 nära pumpen iofs... Har FTX med blockerad värmare.

Max fläkt är ett måste för att det skall gå när temp är under 0an
Gött! Men måste jag sätta in ett FTX-system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.