249 läst · 5 svar
249 läst
5 svar
Vilken kvalitet på bärläkt?
Vi ska lägga om en del av taket och jag läser om kvaliteten på bärläkten. Men jag blir inte klok på träguiderna.
Vi har Monier betongpannor, 27 graders taklutning, bor i snözon 2. Huset är byggt runt -90. Bärläkt 45x70.
Tänkte köra samma, eller borde jag köra 45x95?
Vilken kvalitet? G4-2 eller bättre (G4-1 eller G4-0 som jag förstår det?)
Behöver man ta hänsyn till C-tal också, C14-35?
Återbruk av befintlig oskadd bärläkt: Är det vanskligt med tanke på ålder även om det ser fint ut?
Vi har Monier betongpannor, 27 graders taklutning, bor i snözon 2. Huset är byggt runt -90. Bärläkt 45x70.
Tänkte köra samma, eller borde jag köra 45x95?
Vilken kvalitet? G4-2 eller bättre (G4-1 eller G4-0 som jag förstår det?)
Behöver man ta hänsyn till C-tal också, C14-35?
Återbruk av befintlig oskadd bärläkt: Är det vanskligt med tanke på ålder även om det ser fint ut?
45x70 blir bra, G eller C klassning är lite olika saker men det är inte särskilt viktigt för ditt tak men enkelt förklarat är gx-x en sortering och Cxx är hållfastheten.
C14 är vad jag vet det bästa(enda?) som brädgårdarna brukar ha hemma på just 45x70 och det duger för tak.
Återbruk är bra om du ids och känner dig säker på att göra bedömningen men det ställer lite högre krav på demonteringen och återmontaget, åldern ser jag inte som något problem men t ex så spricker torra brädor lättare än nya som bara är torr-isch.
C14 är vad jag vet det bästa(enda?) som brädgårdarna brukar ha hemma på just 45x70 och det duger för tak.
Återbruk är bra om du ids och känner dig säker på att göra bedömningen men det ställer lite högre krav på demonteringen och återmontaget, åldern ser jag inte som något problem men t ex så spricker torra brädor lättare än nya som bara är torr-isch.
Tack för svar!Rickard. skrev:
45x70 blir bra, G eller C klassning är lite olika saker men det är inte särskilt viktigt för ditt tak men enkelt förklarat är gx-x en sortering och Cxx är hållfastheten.
När jag har googlat har jag hittat 45x70 med lite högre C-tal, men då fanns ingen info om G-klassningen. Vad jag förstod av träguiderna är det vanskligt med material med kvisthål och sprickbildning när det gäller bärläkt.
Du skriver att klassningen inte spelar någon särskild roll för mitt tak, det klassas som ett ”lätt” tak trots att pannorna väger bly, eller?
Med 45x70 är det en mycket mindre problem med sprickor/kvistar än med tunn bärläkt, konstruktionsvirke (C-klassat) är sorterat efter hållfasthet och det är det viktiga så du behöver inte bry dig om det andra.
Nej något lätt tak tror jag inte det klassas som men oavsett så är snö ändå det tunga men med pannor blir det så rackarns många av dom så det håller ändå. Ett plåttak kan ha hälften så många reglar på taket och då kan man behöva gå upp i dimension och/eller c-klass.
Nej något lätt tak tror jag inte det klassas som men oavsett så är snö ändå det tunga men med pannor blir det så rackarns många av dom så det håller ändå. Ett plåttak kan ha hälften så många reglar på taket och då kan man behöva gå upp i dimension och/eller c-klass.
45x70 är väldigt starkt som bärläkt så du behöver inte tänka på C-klassning utan ta vad som finns och är billigast.
Jag vet inte vad som är "normalt" nuförtiden men när jag jobbade som hantverkare på stenåldern (läs: 80- och 90-talet) så användes 25x38 som bärläkt för pannor och det har jag aldrig hört skulle ha varit något problem. Där var det lite mer noggrannt att ha koll på större kvistar och det hände ibland när man gick runt på taket innan pannorna kom på plats att det knäcktes en läkt och man fick såga bort en bit och spika fast en ny.
Jag vet inte vad som är "normalt" nuförtiden men när jag jobbade som hantverkare på stenåldern (läs: 80- och 90-talet) så användes 25x38 som bärläkt för pannor och det har jag aldrig hört skulle ha varit något problem. Där var det lite mer noggrannt att ha koll på större kvistar och det hände ibland när man gick runt på taket innan pannorna kom på plats att det knäcktes en läkt och man fick såga bort en bit och spika fast en ny.
Toppen, tack för svar!T Testarn skrev:45x70 är väldigt starkt som bärläkt så du behöver inte tänka på C-klassning utan ta vad som finns och är billigast.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Japanspackel - vilken stålkvalitet?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Gips kvalitet, vilken ska man köpa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken bordssåg med bra kvalitet rekommenderar ni?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ytterpanel av furu. Kärnved vs splintved. Vilken kvalitet är tillräcklig?
Fasad -
Vilken betongkvalitet till enklare stall?
Grund & Markarbeten
Populärt i forumet
-
Tips på tunn brandvägg/skydd bakom kamin.
Snett golv. 12mm golvspån på golvärme innan vinylgolv?
Hur laga hål efter spårning i tegelvägg?
Vad för sorts betong ska man använda och hur länge måste det härda?
Hur grova reglar till Pergola med hänggstol?
Byggmaterial & Byggteknik