71 467 läst · 428 svar
71k läst
428 svar
Vilken kamera?
Hej
Skulle vilja sätta upp några kameror på uthusen till föräldrarnas gård, då det tyvärr är en hel del inbrott i området.
Tyvärr så finns det ingen nätverkskabel framdragen till uthusen, och jag vill helst slippa gräva ner något. För då kommer det nog helt enkelt inte bli av.
Så istället tänkt jag sätta upp en Ubiquiti Unifi AP Outdoor+ på boningshuset, och använda WiFi-kameror.
Så mina önskemål är alltså:
- Wifi
- Molnlagring
- Inte allt för komplicerad
Hikvision såg ju riktigt intressanta ut. Men de flesta saknar WiFi?
Så vad rekommenderar ni?
Hur ska man tänka med placering av och antal kameror? Det är längs med röda strecken som jag önskar övervakning. Och eventuellt ett par inomhus.
Tack på förhand!
Skulle vilja sätta upp några kameror på uthusen till föräldrarnas gård, då det tyvärr är en hel del inbrott i området.
Tyvärr så finns det ingen nätverkskabel framdragen till uthusen, och jag vill helst slippa gräva ner något. För då kommer det nog helt enkelt inte bli av.
Så istället tänkt jag sätta upp en Ubiquiti Unifi AP Outdoor+ på boningshuset, och använda WiFi-kameror.
Så mina önskemål är alltså:
- Wifi
- Molnlagring
- Inte allt för komplicerad
Hikvision såg ju riktigt intressanta ut. Men de flesta saknar WiFi?
Så vad rekommenderar ni?
Hur ska man tänka med placering av och antal kameror? Det är längs med röda strecken som jag önskar övervakning. Och eventuellt ett par inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 52 819 inlägg
Tänker du alltså köra 50m på wi-fi? Det tror jag blir instabilt, om det överhuvudtaget går. Det finns lösningar med riktantenner som går långt. Men det kan du nog inte få till kameran, så då skulle du troligen behöva en repeater med riktantenn nära kamerorna.
Vad gäller kameror så har jag god erfarenhet av en billig D-Link inomhus kamera monterad utomhus med enkelt skydd mot regn. Fungerar även vid minus 35 grader. Använder den för att övervaka isbildningar på utomhusdelen av värmepump vid fritidshuset.
Vad gäller kameror så har jag god erfarenhet av en billig D-Link inomhus kamera monterad utomhus med enkelt skydd mot regn. Fungerar även vid minus 35 grader. Använder den för att övervaka isbildningar på utomhusdelen av värmepump vid fritidshuset.
Köpte ett beg ( nytt ) paket idag.
Anran med 4 wi-fi. Finns på aliexpress tror jag.
Testade att koppla upp dom snabbt inne och det funkade direkt utan problem. Ska fundera på var man ska placera dom.. var lite av ett impulsköp
Har inte gett mig på att synka mobilen med enheten än.
1 TB lagring ingick så det var smidigt för en tusing.
Testade att koppla upp dom snabbt inne och det funkade direkt utan problem. Ska fundera på var man ska placera dom.. var lite av ett impulsköp
Själv är jag nöjd med WiFi på mina HiK, men det ställer lite krav. De avstånd enligt din skiss verkar inte direkt lämpligt för trådlös överföring, speciellt inte med vanlig consumer wifi. Helt fri sikt och riktantenn behövs nog för att det ska fungera bra som hempularen nämnde.
Jag är inte missnöjd med blue iris, men "servern" jag kör blue iris på låter otroligt högt och jag har inget bra ställe att placera den på.H hama65 skrev:
JAg har nu beställt en qnap ts-251, som jag borde få idag torsdag
Tips om gratis VMS från Milestone upp till 8 kameror:
https://www.milestonesys.com/solutions/platform/try-our-software/xprotect-free-download/
https://www.milestonesys.com/solutions/platform/try-our-software/xprotect-free-download/
Jag har precis den där lösningen.D09 skrev:Köpte ett beg ( nytt ) paket idag.
Enkel att komma igång med och med mina 500GB disk så har jag en historik på ca 10 dygn.
Smidig åtkomst via mobilen eller en dator med webbläsare.
Dock är det ju som tidigare nämnts WiFi med dess begränsningar.
Trådat är ju alltid stabilare och mer förutsägbart.
Jag kör ca 25 meter, sedan får jag bekymmer, så det bör man tänka på.
Men detta paket går även att köra trådat, kamerorna har nämnligen ett nätverksuttag, så jag har testat att köra en kamera via tråd, och då kommer man ju betydligt längre, körde ca 90 meter.
Kamerorna har suttit uppe en vinter i norrländsk kyla, så 30 minusgrader är har inte givit några problem, och ingen kondens har heller uppstått.
Nöjd hittills, köpte på Ebay för ca 2000kr.
Jag har mina tillfälligt utplacerade inom ca 12 meter. Samma våningsplan och det fungerar kanon med wi-fi inom de avstånden.Hannuse skrev:Jag har precis den där lösningen.
Enkel att komma igång med och med mina 500GB disk så har jag en historik på ca 10 dygn.
Smidig åtkomst via mobilen eller en dator med webbläsare.
Dock är det ju som tidigare nämnts WiFi med dess begränsningar.
Trådat är ju alltid stabilare och mer förutsägbart.
Jag kör ca 25 meter, sedan får jag bekymmer, så det bör man tänka på.
Men detta paket går även att köra trådat, kamerorna har nämnligen ett nätverksuttag, så jag har testat att köra en kamera via tråd, och då kommer man ju betydligt längre, körde ca 90 meter.
Kamerorna har suttit uppe en vinter i norrländsk kyla, så 30 minusgrader är har inte givit några problem, och ingen kondens har heller uppstått.
Nöjd hittills, köpte på Ebay för ca 2000kr.
Förvånansvärt nöjd med playback som fångar upp händelser väl utan att få med allt för mycket av buskarna och träden som rör sig i vinden.
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg
Allvetare
· Västra Götalands
· 848 inlägg