D
Hur ska analysverktyget kunna skilja på om objektet är en människa eller om det är en människa som går inne i en pappkartong? Det är därför man använder IR/MW i kombination med vanliga kameror för bekräftelse.
Om man nu vill att ett larm ska ta upp varje objekt som förflyttar sig så får man väl koppla sina kameror till larmet. De flesta vill dock minimera falsklarm och använder därför teknik avsedd för ändamålet.
 
  • Gilla
FLR
  • Laddar…
Alla tekniker har förstås begränsningar, men om du, som du gör nu, ensidigt avfärdar hela IVA-området som humbug utan tillämpning i övervakningssammanhang, då föreslår jag att du är på fel spår.
 
D
Vad har IVA-övervakning med hemmalarm att göra? Har du några miljoner över så driftsätt vad du vill med operatörer.
Det är inte mitt problem att ni försöker ta det helt offtopic. Vill man ha sin nätverkskamera till larmet så varsegod.
 
RilleRock
Italiese skrev:
Hittills har ni varit betydligt bättre en Hikvision support som är helt obefintlig. Jag har kontaktat dem när jag fick kameran och de bara sa att de ger support bara om man köper deras kameror via en av deras auktoriserade distributörer :thumbdown:

Kameramodell är DS-2DE2202I-DE3/W. Men jag tror det spelar inget roll vad är det för modell eftersom jag har sett att många Hikvision kameror har bara 3 plintar för larmet exakt som min.

Jag vet inte vad jag ska säga, det känns att vi är på ruta 1 igen :( Jag försöker googla fram lite mer info med det verka som ingen har aldrig kopplat nåt liknande. Säg att vi hade inte sett manualen, hur skulle ni ha kopplat input? Som i RilleRocks första skiss?
Yes normalt sätt så kopplar man som min första skiss.

Du har väl användt OP3 som är potfri till utesirenen redan?
Annars använd den.

Och säger som Peter, lycka till :D
 
Vilken spännande och intressant inlägg blev det nu. Var borta en dag och när jag kom tillbaka var det massa nya inlägg. Otroligt hur ett litet inlägg om hur kopplar man en kamera till larmet kan förvandlas till en Mission Impossible scenario :cool:.

Tråkigt bara när folk bråka om vad som ska vara bästa lösningen. Jag har iaf bestämt att inte koppla output i den kameran som inte har PIR till larmet eftersom det blev en del falsklarm när jag testade. Kanske går det att minska dem om man leker med inställningar, men jag är inte så insatt i det och just nu har jag inte heller ork och vilja för att sätt mig i det. Fixa input problemet har högsta prio.

Peter2400 skrev:
Om du har kameran tillgänglig så kan du väl prova om det går att trigga kameran genom att lägga ihop gul/röd och gul/svart kabel, konfigurera kameran för NO för testets skull, jag skulle bli förvånad om det inte fungerar.
Ska testa det snart.
RilleRock skrev:
Yes normalt sätt så kopplar man som min första skiss.

Du har väl användt OP3 som är potfri till utesirenen redan?
Annars använd den.

Och säger som Peter, lycka till :D
Jag antar att du menade OP4 eller? Nope har inte använt det. OP4, 5 och 6 fortfarande lediga. Men finns det risk att kameran förstörs?
 
R
MathiasS skrev:
Tycker du tänker lite kort. I princip kan man ju tänka sig att man känner igen ett ansikte och bara larmar när det kommer folk man inte känner igen. Sådant är svårt att göra med en PIR..... men jag har som sagt inte riktigt klart för mig om dessa system nått "konsumentledet" ännu...
Det finns gratisprogram med öppen källkod för att göra detta, många kameror kör ju någon Linuxvariant så teoretiskt är det en smal sak att implementera även om det knappast finns någon efterfrågan.

Första steget är ju att känna igen att det över huvud taget är ett ansikte. Det har som bekant varit standard i digitalkameror och mobiltelefoner i åtminstone 10 år nu och kräver varken dyr hårdvara eller komplicerad beräkningskapacitet. Hårdvaran i mobilen för detta ändamål kostar väl i runda slängar 30 spänn att tillverka. Kanske 35 spänn för modernare varianter som även kan detektera leenden och skilja det ena ansiktet från det andra mm. Att säga att en kamera inte kan skilja snöflingor från ansikten bara för att det är baserat på bildanalys får väl därmed ses som ett ganska oinitierat uttalande.
 
Redigerat:
R
FLR skrev:
Och innan du kommer med att jag inte vet vad jag snackar om så kan jag nämna att jag idag kör ett Axis system för ca 100K.
Var det här verkligen till din fördel? Du skryter över att du lagt 100k på ett system som går bananas så fort det börjar regna eller snöa? Hoppas du har kvittot kvar, för jag kan tipsa om att Jula har utmärkta nederbördsmätare för ungefär en femtiolapp.
 
R
FLR skrev:
trots att de är inkonfade och inställda så gott jag klarar av så får jag ca 50-100 mail om dagen från kamerorna.
Nyckeln här är nog "så gott jag klarar av"...
Det finns ingen kamera för utomhusbruk som är så dålig att den falsktriggar så mycket om man har gjort rätt. Du kanske ska leta fram inställningen för minimistorlek av detekterade objekt? Du vet "husdjursanpassning" som det så fint brukar heta. Varning: ibland kan detta kräva att man öppnar AVANCERADE inställningar! Farligt farligt, inget för nybörjare.
 
bossebyggarn skrev:
Det finns gratisprogram med öppen källkod för att göra detta, många kameror kör ju någon Linuxvariant så teoretiskt är det en smal sak att implementera även om det knappast finns någon efterfrågan.

Första steget är ju att känna igen att det över huvud taget är ett ansikte. Det har som bekant varit standard i digitalkameror och mobiltelefoner i åtminstone 10 år nu och kräver varken dyr hårdvara eller komplicerad beräkningskapacitet. Hårdvaran i mobilen för detta ändamål kostar väl i runda slängar 30 spänn att tillverka. Att säga att en kamera inte kan skilja snöflingor från ansikten bara för att det är baserat på bildanalys får väl därmed ses som ett ganska oinitierat uttalande.
Tycker IVA området är intressant och återkommer när jag har fått svar på min prisförfrågan. Vet inte säkert men jag tror inte det handlar om "miljoner".
 
Du kommer endast med påstående att även dina billiga nätverkskameror inte falsklarmar men mer info än så klarar du inte av att ge.

Min kunskap om nätverkskameror lär vara betydligt större än din.

Märkligt att storföretag som lägger enorma pengar på kameraövervakning kompletterar med värmekameror och utöver det har operatörer som utvärderar vad som visas när de kunde köpt vilken billig kamera som helst och bara ställt in den rätt...

Tills du skriver ett vettigt inlägg ser jag dig som ett troll och ej värd att besvara.

Koppla du dina nätverkskameror till larmet med motion detection, lär bli kanonbra 😄
 
RilleRock
Italiese skrev:
Jag antar att du menade OP4 eller? Nope har inte använt det. OP4, 5 och 6 fortfarande lediga. Men finns det risk att kameran förstörs?
Nej menade OP3.
OP1-2 samt 4-6 är inte potfria.

Inte om du testar precis som Peter skrev och som min första skiss.
 
RilleRock skrev:
Nej menade OP3.
OP1-2 samt 4-6 är inte potfria.

Inte om du testar precis som Peter skrev och som min första skiss.
Ok då vet jag inte vilken är OP1,2 och 3. Kan du markera dem i bilden jag bifogar Screen Shot 2016-03-07 at 08.47.58.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
RilleRock
Italiese skrev:
Ok då vet jag inte vilken är OP1,2 och 3. Kan du markera dem i bilden jag bifogar[bild]?
OP1 = External
OP2 = Internal
OP3 = 9
:)
 
RilleRock skrev:
OP1 = External
OP2 = Internal
OP3 = 9
:)
Ok då är OP3 upptagen med sirenen men jag tror sirenen använder bara NC och COM är kopplat med 0V i centralen. Kan jag koppla kameran till NO när sirenen använder NC i OP3? eller kan jag använda en annan plint för kameran? Det med att koppla OP4-6 till relä 0V som du hade i din första skiss är inte längre aktuellt antar jag?

Peter2400 skrev:
Om du har kameran tillgänglig så kan du väl prova om det går att trigga kameran genom att lägga ihop gul/röd och gul/svart kabel, konfigurera kameran för NO för testets skull, jag skulle bli förvånad om det inte fungerar.
Det funkade.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
RilleRock
Italiese skrev:
Kan jag koppla kameran till NO när sirenen använder NC i OP3? eller kan jag använda en annan plint för kameran? Det med att koppla OP4-6 till relä 0V som du hade i din första skiss är inte längre aktuellt antar jag?
GND från kameran skall in och vända i ett potfritt relä och sedan i retur till kameran för att trigga motion exakt samma sak som du nu gjorde i "luften" med trådarna.
Du kan inte göra detta med OP3 då den redan används om du inte vill skicka in främmande spänning i kameran.

Du skall mao göra som min första skiss med ett externt relä som styrs från OP4,5 el. 6.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=171767&d=1456855564
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.