578 läst · 22 svar
578 läst
22 svar
Vilken glykol till golvvärme?
Ja, det har jag gjort. Vad jag kan se så skriver de inte något om att det måste vara typ Glytherm och inte heller att man absolut inte ska använda Biltema eller liknande.R Rejäl skrev:Du får gärna fråga LK!
Läs säkerhetsdatabladen på dina produkter ifrån Biltema och på Glythermen så ser du en ganska stor och väsentlig skillnad..
Ganska enkelt att vanlig glykol är inte avsedd att användas i bostäder vare sig miljömässigt eller hälsomässigt och sedan är dom inte heller testade i låga temperaturer vad gäller algbildning mm..
Och sedan kan du läsa om hållbarheten på Biltemas ena glykol som rekommenderas att bytas efter 5år så dom uppfyller inte heller långtids hållbarhet vad jag kan läsa mig till på Biltemas produkter..
Tänker du att det kan bli alger i systemet eftersom temperaturen aldrig överstiger 50 grader i slingorna?
Det med lågtempsystem som det knorras om att det inte skulle vara bra. Hur är det då med en bil eller annat fordon som står ute på vintern och vätskan gör sitt jobb, att inte frysa. Sen startas objektet upp och vätskan värmes, tempen åker JOJO från iskall till kokvarm. Eller kanske en bil står i varmgarage flera månader.
Va bra kör du med det, vi har haft denna frågeställning ett antal gånger igenom åren och ingen tillverkare har tagit garanti ansvar på användandet av bilprodukter i golvärmesystem i ett hem..R rikardsvensson skrev:
Sedan kan du tänka attt skulle Biltemas produkt vara godkänd att använda i systemen s skulle dom blixtsnabbt påpeka detta i sina produktblad vilket dom inte gör, och det finns anledningar bakom det då det inte är samma produkt!
Om man önskar monopropylenglykol vilket Glytherm förefaller vara torde man kunna välja tämligen fritt på marknaden. Det står även att den innehåller korrosionsinhibitor vilket även övriga konkurrenters produkter innehåller så valet är tämligen fritt.
Är man orolig för hur fryspunkten påverkats efter ngt års drift kan man förslagsvis inskaffa ett refraktometerinstrument och kontrollera status.
Är man superorolig för hälsomässiga aspekter eller om man växlar glykolkretsen mot dricksvatten någonstans ska man inte använda etylenglykol, utan välja monopropylenglykol och allra helst en livsmedelsgodkänd variant.
Mvh
Är man orolig för hur fryspunkten påverkats efter ngt års drift kan man förslagsvis inskaffa ett refraktometerinstrument och kontrollera status.
Är man superorolig för hälsomässiga aspekter eller om man växlar glykolkretsen mot dricksvatten någonstans ska man inte använda etylenglykol, utan välja monopropylenglykol och allra helst en livsmedelsgodkänd variant.
Mvh
Alger dör vid höga temperaturer, det är samma som med den miljövänliga dieseln som var att om du inte körde ofta med bilen så bildades det alger i tanken detta var speciellt känsligt bland entreprenadmaskiner som kunde stå i en månad utan användning..J jonaserik skrev:Det med lågtempsystem som det knorras om att det inte skulle vara bra. Hur är det då med en bil eller annat fordon som står ute på vintern och vätskan gör sitt jobb, att inte frysa. Sen startas objektet upp och vätskan värmes, tempen åker JOJO från iskall till kokvarm. Eller kanske en bil står i varmgarage flera månader.
Där man fick byta bränslefilter stup i kvarten samt lägga i tillsatser som höll algerna i schack..
Alger lär du inte få i tanken. Men andra typer av mikrobielltillväxt förekommer, det även om man har rent fossila produkter i tanken.
HVO lär annars vara både miljövänlig och lagringsbeständig.
HVO lär annars vara både miljövänlig och lagringsbeständig.
Bingo du satt spiken. Jepp så är det med tex diesel men inte vad jag visste om glykol i olika former. Fick spenatsoppa i dieseln på båten, den stod still i 2 månader. I en bil är det nog ovanligt, då den körs och tankas ofta.R Rejäl skrev:Alger dör vid höga temperaturer, det är samma som med den miljövänliga dieseln som var att om du inte körde ofta med bilen så bildades det alger i tanken detta var speciellt känsligt bland entreprenadmaskiner som kunde stå i en månad utan användning..
Där man fick byta bränslefilter stup i kvarten samt lägga i tillsatser som höll algerna i schack..
Man har haft vanlig glykol för bilar i tex husvagnar så länge de funnits, ett system som kanske används en vecka om året och sen står stilla.
Jag har aldrig hört eller sett nått om alger i husvagnars värmesystem.
Problem med vätskan i värmesystem är ofta relaterat till vilket vatten som används, kalk, järn, mangan mm, så det är bättre att lägga krut på det och använda destillerat vatten till glykolen.
Jag har aldrig hört eller sett nått om alger i husvagnars värmesystem.
Problem med vätskan i värmesystem är ofta relaterat till vilket vatten som används, kalk, järn, mangan mm, så det är bättre att lägga krut på det och använda destillerat vatten till glykolen.