Vilken glykol rekommenderar ni till några slingor i ett uterum? LK skriver att det funkar både med propylen- eller etylenglykol.
Ska man köpa en anpassad typ Glytherm eller bara köpa glykol på Biltema? 🫢
Antar att allt funkar och kan köras genom värmefördelaren m.m.
Ska man köpa en anpassad typ Glytherm eller bara köpa glykol på Biltema? 🫢
Antar att allt funkar och kan köras genom värmefördelaren m.m.
Etylenglykol är billigare (typ 40kr/liter) och har något lägre viskositet jämfört med propylenglykol, så det är lättare att pumpa. Standardvalet skulle jag säga.
Propylenglykol är miljövänligare (typ 55kr/liter) Det är inte lika giftig. Har du en vattenbrunn i närheten eller något djur (katt?) som teoretisk kan tänkas dricka ifrån ev eventuell läcka så är ju propylen säkrare.
Propylenglykol är miljövänligare (typ 55kr/liter) Det är inte lika giftig. Har du en vattenbrunn i närheten eller något djur (katt?) som teoretisk kan tänkas dricka ifrån ev eventuell läcka så är ju propylen säkrare.
Absolut ingen vanlig glykol, Glytherm brukar våra Rörisar använda..R rikardsvensson skrev:
Miljövänligare på vilket sätt. Den miljödskada jag ha sett nämnas är att den konsumerar syre. Dvs samma skada som om du släpper ut socker.B BSOD skrev:
Jag utgår ifrån att du inte kan motivera varför man absolut inte ska det.R Rejäl skrev:
Så typ denna?B BSOD skrev:Etylenglykol är billigare (typ 40kr/liter) och har något lägre viskositet jämfört med propylenglykol, så det är lättare att pumpa. Standardvalet skulle jag säga.
https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/glykol-for-bat/glykol-12-kg
Eller
https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-longlife-koncentrerad-12-kg
Finns även koncentrerat:R rikardsvensson skrev:
Är en nitrit-, silikat- och fosfatfri monopropylenglykol,
Avsedd för i första hand värmeöverföring samt som köldbärare inom VVS-applikationer;
- värmepumpsanläggningar
- solvärmeanläggningar
- som frysskydd i alla typer av värme-/ kylsystem
Den klara vätskan innehåller nödvändiga tillsatser för att förhindra korrosion, skumning samt algtillväxt
Nu har ju LK inte sagt att det är förbjudet med glykol från Biltema heller. Men förklara gärna skillnaden på deras och den andra och vad som är skadligt i Biltemas glykol?R Rejäl skrev:
Du får gärna fråga LK!R rikardsvensson skrev:
Läs säkerhetsdatabladen på dina produkter ifrån Biltema och på Glythermen så ser du en ganska stor och väsentlig skillnad..
Ganska enkelt att vanlig glykol är inte avsedd att användas i bostäder vare sig miljömässigt eller hälsomässigt och sedan är dom inte heller testade i låga temperaturer vad gäller algbildning mm..
Och sedan kan du läsa om hållbarheten på Biltemas ena glykol som rekommenderas att bytas efter 5år så dom uppfyller inte heller långtids hållbarhet vad jag kan läsa mig till på Biltemas produkter..
Det låter inte som att du har någon fakta bakom din starka avrådan.
Faktan är att inga tillverkare tillåter/tar ansvar för att dessa produkter då dom inte är testade på lågtempererade system..D Daniel 109 skrev:
Men jag är mottaglig ifall det visar sig vara fel men ingen av er har tagit fram någon fakta om att det ens är lämpligt att använda i våra bostäder..
Så tills att det läggs fram fakta och inte era lekmanna bedömningar så litar jag i alla fall på dom som tillverkar produkterna när det kommer till vad dessa ska användas till😉