Vilken glykol rekommenderar ni till några slingor i ett uterum? LK skriver att det funkar både med propylen- eller etylenglykol.

Ska man köpa en anpassad typ Glytherm eller bara köpa glykol på Biltema? 🫢

Antar att allt funkar och kan köras genom värmefördelaren m.m.

B
Etylenglykol är billigare (typ 40kr/liter) och har något lägre viskositet jämfört med propylenglykol, så det är lättare att pumpa. Standardvalet skulle jag säga.

Propylenglykol är miljövänligare (typ 55kr/liter) Det är inte lika giftig. Har du en vattenbrunn i närheten eller något djur (katt?) som teoretisk kan tänkas dricka ifrån ev eventuell läcka så är ju propylen säkrare.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
R
R rikardsvensson skrev:
Vilken glykol rekommenderar ni till några slingor i ett uterum? LK skriver att det funkar både med propylen- eller etylenglykol.

Ska man köpa en anpassad typ Glytherm eller bara köpa glykol på Biltema? 🫢

Antar att allt funkar och kan köras genom värmefördelaren m.m.
Absolut ingen vanlig glykol, Glytherm brukar våra Rörisar använda..

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Propylenglykol är miljövänligare
Miljövänligare på vilket sätt. Den miljödskada jag ha sett nämnas är att den konsumerar syre. Dvs samma skada som om du släpper ut socker.

R Rejäl skrev:
Jag utgår ifrån att du inte kan motivera varför man absolut inte ska det.

• Gilla
Mulvaden
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
För att? Tänker att LK bör informerat om att absolut ingen vanlig glykol får användas.

R Rejäl skrev:
Absolut ingen vanlig glykol,
Endast ovanlig glykol. Helst från en dyr grossist.

• Haha
  • Wow
Nissens och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Etylenglykol är billigare (typ 40kr/liter) och har något lägre viskositet jämfört med propylenglykol, så det är lättare att pumpa. Standardvalet skulle jag säga.

Propylenglykol är miljövänligare (typ 55kr/liter) Det är inte lika giftig. Har du en vattenbrunn i närheten eller något djur (katt?) som teoretisk kan tänkas dricka ifrån ev eventuell läcka så är ju propylen säkrare.
Så typ denna?

https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/glykol-for-bat/glykol-12-kg

Eller

https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-longlife-koncentrerad-12-kg

R
R rikardsvensson skrev:
För att? Tänker att LK bör informerat om att absolut ingen vanlig glykol får användas.
Du får kolla med din tillverkare av värmepump och slingor vad som rekommenderas för att garantier ska gälla..

R Rejäl skrev:
Du får kolla med din tillverkare av värmepump och slingor vad som rekommenderas för att garantier ska gälla..
Slingorna ska snurra i en värmeväxlare från LK. Även golvvärmeslangen är från LK.

R
R rikardsvensson skrev:
Slingorna ska snurra i en värmeväxlare från LK. Även golvvärmeslangen är från LK.
Finns även koncentrerat:

Är en nitrit-, silikat- och fosfatfri monopropylenglykol,
Avsedd för i första hand värmeöverföring samt som köldbärare inom VVS-applikationer;
  • värmepumpsanläggningar
  • solvärmeanläggningar
  • som frysskydd i alla typer av värme-/ kylsystem
Lämplig för livsmedelskylning
Den klara vätskan innehåller nödvändiga tillsatser för att förhindra korrosion, skumning samt algtillväxt

• Kanna med Glytherm 20, 30 Vol %, 26 kg, från Swed Handling. Artnr: 623054, pris: 508 kr/stk, visas på webbplatsen WSbutiken.nu.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
useless useless skrev:
Endast ovanlig glykol. Helst från en dyr grossist.
Som vanligt sitter du och fabulerar och gör dig lustig!
Har du en tillverkare av golvvärme produkter eller värmepumpar som godkänner att man använder Biltemas glykol till slingorna?

Redigerat:
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Som vanligt sitter du och fabulerar och gör dig lustig!
Har du en tillverkare av golvvärme produkter eller värmepumpar som godkänner att man använder Biltemas glykol till slingorna?
Nu har ju LK inte sagt att det är förbjudet med glykol från Biltema heller. Men förklara gärna skillnaden på deras och den andra och vad som är skadligt i Biltemas glykol?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
R rikardsvensson skrev:
Nu har ju LK inte sagt att det är förbjudet med glykol från Biltema heller. Men förklara gärna skillnaden på deras och den andra och vad som är skadligt i Biltemas glykol?
Du får gärna fråga LK!
Läs säkerhetsdatabladen på dina produkter ifrån Biltema och på Glythermen så ser du en ganska stor och väsentlig skillnad..
Ganska enkelt att vanlig glykol är inte avsedd att användas i bostäder vare sig miljömässigt eller hälsomässigt och sedan är dom inte heller testade i låga temperaturer vad gäller algbildning mm..
Och sedan kan du läsa om hållbarheten på Biltemas ena glykol som rekommenderas att bytas efter 5år så dom uppfyller inte heller långtids hållbarhet vad jag kan läsa mig till på Biltemas produkter..

Det låter inte som att du har någon fakta bakom din starka avrådan.

R
D Daniel 109 skrev:
Det låter inte som att du har någon fakta bakom din starka avrådan.
Faktan är att inga tillverkare tillåter/tar ansvar för att dessa produkter då dom inte är testade på lågtempererade system..
Men jag är mottaglig ifall det visar sig vara fel men ingen av er har tagit fram någon fakta om att det ens är lämpligt att använda i våra bostäder..
Så tills att det läggs fram fakta och inte era lekmanna bedömningar så litar jag i alla fall på dom som tillverkar produkterna när det kommer till vad dessa ska användas till😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.