Jag drar om inkommande vatten och har tänkt sätta en fördelare efter mätaren för att tidigt splitta upp rören i huset.
Till platsen kommer 3x22mm pex och då har jag tänkt att man skulle vilja ha en fördelare med 1xG25 in och 3xG20 ut, typ LK uni-25, så jag kan dra feta rör till separata förbrukargrupper i huset.
Jag har letat och ser att den fördelaren knappt finns till salu någonstans och nu undrar jag om jag är fel ute. Gör man inte såhär? Är det någon annan lösning jag borde ha sett?
Till platsen kommer 3x22mm pex och då har jag tänkt att man skulle vilja ha en fördelare med 1xG25 in och 3xG20 ut, typ LK uni-25, så jag kan dra feta rör till separata förbrukargrupper i huset.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har letat och ser att den fördelaren knappt finns till salu någonstans och nu undrar jag om jag är fel ute. Gör man inte såhär? Är det någon annan lösning jag borde ha sett?
inte funderat på att splitta innan mätaren?....J jhall skrev:Jag drar om inkommande vatten och har tänkt sätta en fördelare efter mätaren för att tidigt splitta upp rören i huset.
[bild]
Vi har en sådan lösning på landet - det funkar bra för oss.J jhall skrev:Jag drar om inkommande vatten och har tänkt sätta en fördelare efter mätaren för att tidigt splitta upp rören i huset.
[bild]
Den finns lagerlagd hos grossist.J jhall skrev:
Så valfri röris kan ta hem den med leverans "dagen efter".
Ahlsells lagerstatus just nu:
71st 2-rörs.
49st 3-rörs.
Men jag undrar hur din installation ser ut för att krävas en fördelare efter vattenmätaren... 🤔🤔
Vattnet kommer in på "fel sida" av huset. Alla förbrukare är på andra sidan. I dagsläget förverkligas det med ett grovt lindat rör i källartaket på sämsta stället.Krilleman skrev:
Jag har tänkt gjuta om golvet och då går rören ner där och i samband med det tänkte jag förbättra ledningsvägarna lite så istället för ett fett kopparrör i taket har man 3 mindre PEX i golvet. Varje rör går sen mer eller mindre rakt mot förbrukargruppen istället för att nysta sig genom hela huset.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken köksfläkt rekommenderar ni vid låg takhöjd?
Kök -
Vilken betong skall man använda vid pågjutning?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken Led driver ska jag ha vid utbyte av 12V halogen spottar?
El -
Reparera mur vid krypgrund och göra mer vattenfast. Vilken puts/cement?
Grund & Markarbeten -
Vilken isolering vid reglar med udda dimension?
Isolering
Populärt i forumet
-
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Välja tvättställsblandare som är lätt och billig att laga i framtiden
Vatten & Avlopp -
Laga kopparrör
Vatten & Avlopp