149 867 läst · 3 063 svar
150k läst
3,1k svar
Vilken elbil skall man satsa på 2025?
Vad är egentligen den stora fördelen utom att den är något tystare?JanneJanne123 skrev:Hur det rent fysikaliskt fungerar att ladda ett batteri i är inget som någon överstepräst har hittat på utan det är hårda fakta.
Gällande grupptryck är jag för egen del allmänt teknikintresserad och tycker det är väldigt behagligt och tyst att köra på el. Speciellt hemma i stan är det oslagbart. Det är lite krångligare på långresor, men det var jag medveten om när vi köpte bilen. De gånger om året vi kör långt planerar vi lite i förväg och ser till att tajma matpauser med laddning om möjligt. Har små barn, så vi kan ändå väldigt sällan streckköra.
Alla gör som man vill med vilket bränsle man väljer till sitt fordon, men jag tycker det är synd att folk ratar elbilen för att man inte har förstått hur det fungerar.
Jag älskar ny teknik. Men adopterar den först den är bättre än den gamla.
En cd-spelare var bättre än kassett.
En mp3 spelare bättre än cd-spelare.
En smartphone bättre än en old school telefon.
Internet var bättre än att ringa en bbs
Alla ovan saker adopterade jag innan 99% sv övriga Sverige
En elbil är ju inte bättre än en fossilbil utom i vissa situationer
Redigerat:
jag är nöjd med min frihet, behöver inte sitta i bojor, behöver heller inte hör alla baterbilsägares ursäkter och undanflykter.JanneJanne123 skrev:
Batteribilar fungerar i fjollträsk men Sverige och världen utanför är betydligt större än 99orna där tycks tro
Det sjuka blir ju att de enorma skattepengar som plöjs ned i att subventionera elbilar blir en subvention enkom för storstadsbor som kör korta sträckor. Lantisarna för betala skatt för att elbilsägarna ska köra på el.returen skrev:
Ingen hade ju köpt en elbil utan subventionerna. Jag som har tjänstebil får ju halva förmånsvärdet subventionerat. Många laddar ju också bilen med sina skattesponsrade solceller. Det blir HELT avgörande
Alla tester visar att elbilar tappar 20-40% av räckvidden på vintern samt att man tappar 30-40% av räckvidden bara genom att öka hastigheten från 90-100 till 130-140 km/h (oavsett vinter eller sommar)Kentvirulent skrev:
Så drygt 200 km känns för mig rätt rimligt med de förutsättningar du anger.
/Krille
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jag gillar framförallt att nu på vintern blir den varm på typ 30 sekunder. Hade dieselvärmare på gamla bilen, men den fick man ju sätta på i god tid innan man skulle iväg. Har inte skrapat rutan sedan vi bytte.Kentvirulent skrev:Vad är egentligen den stora fördelen utom att den är något tystare?
Jag älskar ny teknik. Men adopterar den först den är bättre än den gamla.
En cd-spelare var bättre än kassett.
En mp3 spelare bättre än cd-spelare.
En smartphone bättre än en old school telefon.
Internet var bättre än att ringa en bbs
En elbil är ju inte bättre än en fossilbil utom i vissa situationer
Hemma är det skönt att alltid ha ”tankad” bil och jag gillar också hela körupplevelsen med elbil, one-pedal-drive osv. Tycker det är skoj med accelerationen, men som småbarnsfar är det något jag sällan har nytta av. Nu kommer någon börja prata om koboltgruvor och barnarbete, men jag intalar mig också att man gör någon form av miljönytta med elbilen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Ja nu bor ju jag i Stockholm och som jag skrev så fungerar elbilen bra för mig. Förstår dock inte helt varför det skulle funka bättre här, det är ju på landet man har den stora nyttan av att inte behöva åka flera mil till macken för att tanka och istället kunna njuta av tankad bil varje morgon. Man snabbladdar ju inte där man bor, då laddar man ju hemma.returen skrev:
Jag köpte elbil utan subventioner. Har heller inga solceller. 5,5 mil enkel resa till jobbet. Kan inte ladda på jobbet. Funkar perfekt för mig. Men elbil har blivit så jävla infekterat så man måste antingen va för eller emot. Man köper väl den bilen som fungerar bäst för en själv sett till förutsättningar.Kentvirulent skrev:Det sjuka blir ju att de enorma skattepengar som plöjs ned i att subventionera elbilar blir en subvention enkom för storstadsbor som kör korta sträckor. Lantisarna för betala skatt för att elbilsägarna ska köra på el.
Ingen hade ju köpt en elbil utan subventionerna. Jag som har tjänstebil får ju halva förmånsvärdet subventionerat. Många laddar ju också bilen med sina skattesponsrade solceller. Det blir HELT avgörande
du är inte ensam men det tillhör 99-orna i fjollträsk att inte fatta...JanneJanne123 skrev:Ja nu bor ju jag i Stockholm och som jag skrev så fungerar elbilen bra för mig. Förstår dock inte helt varför det skulle funka bättre här, det är ju på landet man har den stora nyttan av att inte behöva åka flera mil till macken för att tanka och istället kunna njuta av tankad bil varje morgon. Man snabbladdar ju inte där man bor, då laddar man ju hemma.
Precis så är det!E erik_83 skrev:Jag köpte elbil utan subventioner. Har heller inga solceller. 5,5 mil enkel resa till jobbet. Kan inte ladda på jobbet. Funkar perfekt för mig. Men elbil har blivit så jävla infekterat så man måste antingen va för eller emot. Man köper väl den bilen som fungerar bäst för en själv sett till förutsättningar.
Men det fattar inte de som låst in sig.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Om du med 99-or avser min ålder är du ca 20 år fel ute och det är inte uppåt..returen skrev:
Som de flesta andra stockholmare är jag inflyttad och är uppvuxen i mindre stad och min frus föräldrar driver lantbruk, så jag tycker ändå att jag har grundläggande kunskaper om livet utanför Stockholm. Du verkar ju inte ens förmögen att presentera några argument för din åsikt utan börjar istället veva med någon slags förminskande personangrepp. Som sagt, för mig är det här med elbil inte på något sätt heligt, men vad gör dig så uppeldad i frågan? Ingen tvingar dig att köpa en.
Nu är det inte jag som är uppspelt av oss tvåJanneJanne123 skrev:Om du med 99-or avser min ålder är du ca 20 år fel ute och det är inte uppåt..
Som de flesta andra stockholmare är jag inflyttad och är uppvuxen i mindre stad och min frus föräldrar driver lantbruk, så jag tycker ändå att jag har grundläggande kunskaper om livet utanför Stockholm. Du verkar ju inte ens förmögen att presentera några argument för din åsikt utan börjar istället veva med någon slags förminskande personangrepp. Som sagt, för mig är det här med elbil inte på något sätt heligt, men vad gör dig så uppeldad i frågan? Ingen tvingar dig att köpa en.
Är du säker på att du inte är en stockholmare ty bara dessa som inte vet att 99-or är de som inte är 100!
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Och varför funkar det inte på landet, jag är genuint nyfiken? Bor du i Norrlands inland och har 35 mil enkel resa till jobbet utan möjlighet att ladda på jobbet fattar jag, men annars?returen skrev: