returen returen skrev:
Varför?
Är det för att man tillhör bateribilssekten och översteprästen säger detta? har man ingen fri vilja? är grupptrycket från grannen så stort?
Nej för att man inte slår i en skruv med en hammare.
 
  • Gilla
Smuttgubben och 8 till
  • Laddar…
K
returen returen skrev:
Varför?
Är det för att man tillhör bateribilssekten och översteprästen säger detta? har man ingen fri vilja? är grupptrycket från grannen så stort?
Du undrar varför man ska göra elbilsresorna enklare istället för att göra dem så besvärliga som möjligt?

/Krille
 
  • Gilla
Smuttgubben och 8 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du behöver lära dig att optimera din elbilskörning. Laddar du upp till 100% vid varje stopp eller varför en timme varje gång? En tumregel är att det tar lika lång tid att ladda 0-80% som 80-100%. Det är alltså mer optimerat att göra flera kortare laddstopp och se till att ha låg SOC när du börjar ladda. Navigatorn i din bil kan räkna på det här åt dig, eller ABRP som tidigare har nämnts.

Långresa med elbil är krångligare än med fosilbil, men tar man sig lite tid innan resan och läser på lite kan man ju iallafall göra det bästa av situationen.
Det gör jag, och jag är medveten om laddningen. Men jag kör ju alltid 100% hemma.

Kontentan är att Enyaq känns som ett otroligt nedköp mot en Xc60 på alla plan. Utom att det blir billigare. Hade inte förväntat mig att elbilar var såhär urusla i vinter/på motorväg 2024
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
returen returen skrev:
Jag har 310km till Borås dit kör jag ToR två ggr utan att tanka.
jag pissar var jag vill och äter var jag vill
tar ut hunden var jag vill
Ingen talar om för mig när jag skall äta , skita eller pissa
Kul för dig. Då verkar vi ju bägge vara nöjda med vår respektive tillvaro.
 
JanneJanne123
returen returen skrev:
Varför?
Är det för att man tillhör bateribilssekten och översteprästen säger detta? har man ingen fri vilja? är grupptrycket från grannen så stort?
Hur det rent fysikaliskt fungerar att ladda ett batteri i är inget som någon överstepräst har hittat på utan det är hårda fakta.

Gällande grupptryck är jag för egen del allmänt teknikintresserad och tycker det är väldigt behagligt och tyst att köra på el. Speciellt hemma i stan är det oslagbart. Det är lite krångligare på långresor, men det var jag medveten om när vi köpte bilen. De gånger om året vi kör långt planerar vi lite i förväg och ser till att tajma matpauser med laddning om möjligt. Har små barn, så vi kan ändå väldigt sällan streckköra.

Alla gör som man vill med vilket bränsle man väljer till sitt fordon, men jag tycker det är synd att folk ratar elbilen för att man inte har förstått hur det fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det gör jag, och jag är medveten om laddningen. Men jag kör ju alltid 100% hemma.

Kontentan är att Enyaq känns som ett otroligt nedköp mot en Xc60 på alla plan. Utom att det blir billigare. Hade inte förväntat mig att elbilar var såhär urusla i vinter/på motorväg 2024
Ja men då har du ju gjort ett val baserat på ekonomin. Finns väl ingen som har påstått att långresor med elbil går lika smidigt som med en XC60? I så fall kan du ju omöjligt ha läst på innan du valde bil.
 
  • Gilla
Stjarnfall16 och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Men det är väl inget som tvingar dig att ha tjänstebil? Istället har du aktivt valt en elbil som blir billig trots att du visste att räckvidden skulle vara kort. Sen klagar du på att räckvidden är kort?

/Krille
Att räckvidden var kort visste jag. Men trodde inte det var såhär uruselt på motorväg/vinter. De är tydligt att alla säljare och andra elbilsentusiaster jag pratat med innan kraftigt förskönar problematiken.

Iom att det för mig blir så otroligt mkt billigare (delvis pga av alla statliga subventioner) tänkte jag väl ”hur illa kan det vara?” Jävligt illa visar det sig.

Har dock lyckats förhandla bort elbilskravet på företaget så måste bara stå ut med skrället i 1,5 år till. Sen blir det fossilt!!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Det gör jag, och jag är medveten om laddningen. Men jag kör ju alltid 100% hemma.

Kontentan är att Enyaq känns som ett otroligt nedköp mot en Xc60 på alla plan. Utom att det blir billigare. Hade inte förväntat mig att elbilar var såhär urusla i vinter/på motorväg 2024
En snabb googling hade gett dig info om räckvidden innan du valde bilen.. Hur planerar du resandet om du gör två laddstopp på över en timme mellan Stockholm och Göteborg?

/Krille
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
returen
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur det rent fysikaliskt fungerar att ladda ett batteri i är inget som någon överstepräst har hittat på utan det är hårda fakta.

Gällande grupptryck är jag för egen del allmänt teknikintresserad och tycker det är väldigt behagligt och tyst att köra på el. Speciellt hemma i stan är det oslagbart. Det är lite krångligare på långresor, men det var jag medveten om när vi köpte bilen. De gånger om året vi kör långt planerar vi lite i förväg och ser till att tajma matpauser med laddning om möjligt. Har små barn, så vi kan ändå väldigt sällan streckköra.

Alla gör som man vill med vilket bränsle man väljer till sitt fordon, men jag tycker det är synd att folk ratar elbilen för att man inte har förstått hur det fungerar.
Du menar förstått hur den inte fungerar?
Varför krångla till det när det finns bilar med förbränningsmotorer utan alla dessa brister?
Min bil är oxå ljudlös under gång
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja men då har du ju gjort ett val baserat på ekonomin. Finns väl ingen som har påstått att långresor med elbil går lika smidigt som med en XC60? I så fall kan du ju omöjligt ha läst på innan du valde bil.
Jag kanske forskade dåligt men var väldigt få ställen man kunde läsa kom kortare än halva den uppgivna körsträckan på vinter/motorväg
 
JanneJanne123
returen returen skrev:
Du menar förstått hur den inte fungerar?
Varför krångla till det när det finns bilar med förbränningsmotorer utan alla dessa brister?
Min bil är oxå ljudlös under gång
Ja alltså jag skiter i vad du kör för bil, jag är nöjd med min elbil och det fungerar bra för mig och min familj. Jag tycker att den lilla nackdelen som finns vid långkörning inte är ett problem för mig, men för dig som inte ens kör elbil verkar det väldigt provocerande.
 
  • Gilla
Smuttgubben och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag kanske forskade dåligt men var väldigt få ställen man kunde läsa kom kortare än halva den uppgivna körsträckan på vinter/motorväg
Du borde kollat elbilstråden på byggahus 😎
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du borde kollat elbilstråden på byggahus 😎
Jag tänkte väl att det diffade 20-30% i körsträcka eller så. Jag frågade mycket på Skoda innan och de mörkade ju det här fullständigt såklart för att sälja skiten
 
K Krille4 skrev:
En snabb googling hade gett dig info om räckvidden innan du valde bilen.. Hur planerar du resandet om du gör två laddstopp på över en timme mellan Stockholm och Göteborg?

/Krille
Kan du visa länk till sida (ej forum som detta) där det utryckligen står att du med en Enyaq kommer drygt 20 mil på körning på motorväg med 100% laddning?
 
JanneJanne123
Kentvirulent Kentvirulent skrev:
Jag tänkte väl att det diffade 20-30% i körsträcka eller så. Jag frågade mycket på Skoda innan och de mörkade ju det här fullständigt såklart för att sälja skiten
Ja bilhandlare ska man inte lita på, det är sedan gammalt. Det är dock väldigt tråkigt för många blir lurade att köpa en bil i tron att det i stort sett kommer vara som att ha en förbränningsbil, men där är vi helt enkelt inte än.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.