Krilleman Krilleman skrev:
Fast elbilar sliter mer på våra vägar med tanke på dess större vikt.
Skatten vi betalar idag för "utsläpp" är ju bara 100% PK-hittepå.

Samma sak var det för bilarna med gas och E85.
Det vet vi redan för det är fakta.
Kraftigt subventionerade via politiken.

Om vi skulle magiskt ändra alla bilar till eldrift över en natt, vem ska då bekosta nya vägar? 🤔

Systemet som det är idag är bara en tidsfråga innan det ändras, det kan vi nog alla hålla med om oavsett vad vi förespråkar för drivmedel.
https://teslaclubsweden.se/viktmyten/
"Tesla Model S väger 2 100 kg. Bilen som den oftast jämförs med, BMW M5 väger 1945 kg, dvs endast 155 kg mindre"

Vad ska det kosta att en bil väger 155kg mer än en annan är frågan...
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
En väsentlig skillnad är också verkningsgraden, en förbränningsmotor oavsett miljöbränsle har en verkningsgrad runt maximalt 40%. En eldrivlinas ligger snarare runt 85-90%. Dvs vi kan nyttja betydligt större andel av energin till att driva bilen.

En dieselbil som kör 1 mil och drar 0,5L milen förbrukar ungefär 5,5kWh energi per mil. En elbil ligger runt 1,5-2kWh per mil men kan köras runt 1-1,2kWh som lägst. Dvs för miljön är det bättre att elda upp oljan i ett elkraftverk för att sedan ladda elbilen.
För att det skall bli någon besparing att tala om är det väl ändå en förutsättning att merparten av el inte produceras i ett oljeeldat kraftverk? Jag tror att du är optimistisk när du pratar om 40% verkningsgrad på hela drivlinan i en bensin- eller dieselbil. Men ett kondenskraftverk kommer inte heller upp till 40%.
 
Krilleman
N najaden skrev:
😁
Då var vi där.
Varför ska det kosta mer att släppa ut avgaser än att köra en bil som inte släpper ut avgaser ?

Det fria valet att köra vad fasen vi vill !
Varför inte köra på eldningsolja?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Bara kika på en tillverkare av elbil så är det fel.

Så jag kör min egen länk fast enligt ditt perspektiv då...

[länk]
Ja det är ju dumt att titta på den tillverkare som är längst fram.
Bäst säljande elbil är ju en tesla även detta året

Volvo.... nja...
 
Krilleman Krilleman skrev:
Knappt någon köpte en E85 bil på grund av just E85.
Alla köpte den för att det var lägre skatt och fortsatte tanka Bensin då det aldrig var en fördel att köra på E85.
Och alltså är det mycket effektivare att subventionera elbilar eftersom el finns överallt och man inte kan köra dem på bensin? Eller har du ett bättre förslag?
 
A Avemo skrev:
För att det skall bli någon besparing att tala om är det väl ändå en förutsättning att merparten av el inte produceras i ett oljeeldat kraftverk? Jag tror att du är optimistisk när du pratar om 40% verkningsgrad på hela drivlinan i en bensin- eller dieselbil. Men ett kondenskraftverk kommer inte heller upp till 40%.
Laddar man bilen på natten så finns det mer eller mindre inte en droppe olja i energinivån i sverige
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
Krilleman Krilleman skrev:
Ingen tankar E85 idag.
Mackarna börjar fasa ut detta bränslet helt, då ingen nyttjar det längre. Q-Star var föst med detta om jag minns rätt. Trots att det fanns en tid då ALLA skulle prompt erbjuda detta framtidens bränsle via politiken. Mängder la ner sin drivmedelsverksamhet på landsbygden som följd. För att gräva ner en extra tank var helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart.

Gas är det endast ett fåtal bussar/sopbilar som går på än idag.
Till och med kommunernas bilar går knappt på gas längre.

Knappt någon köpte en E85 bil på grund av just E85.
Alla köpte den för att det var lägre skatt och fortsatte tanka Bensin då det aldrig var en fördel att köra på E85.
Politiken tvingade inte på E85 utan det var krav på att mackarna skulle erbjuda minst ett förnybart bränsle. Eftersom det billigaste alternativet var att installera en till tank och pump med E85 så valde de flesta det alternativet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Krilleman Krilleman skrev:
Ingen tankar E85 idag.
Mackarna börjar fasa ut detta bränslet helt, då ingen nyttjar det längre. Q-Star var föst med detta om jag minns rätt. Trots att det fanns en tid då ALLA skulle prompt erbjuda detta framtidens bränsle via politiken. Mängder la ner sin drivmedelsverksamhet på landsbygden som följd.

Gas är det endast ett fåtal bussar som går på än idag.
Till och med kommunernas bilar går knappt på gas längre.

Knappt någon köpte en E85 bil på grund av just E85.
Alla köpte den för att det var lägre skatt och fortsatte tanka Bensin då det aldrig var en fördel att köra på E85.
Nja inte helt sant. Jag tankar E85 idag.

Många tankade onekligen bensin i bilarna ja, särskilt de som köpt en bil som gick sämre med E85. De som köpte en bil som gick bättre på E85 tankade det nog rätt ofta.

E85 drar cirka 30% mer än bensin, men när man kunde köpa E85 för 10 kronor och bensinen kostade 16 kronor var det faktiskt en fördel med E85, utöver att bilen blev roligare (med rätt bil).

De minsta mackarna behövde inte byta till något alternativt bränsle (E85 var inte påtvingat någon mack, men var valet för de flesta då det var billigast). Minns mycket väl hur jag hamnade på en liten mack som inte sålde E85 det sved att pröjsa 16 kr/litern då. Det var väl 15 år sen eller så. Bensinpriset har inte gått upp mycket sen dess.
 
Krilleman
A Avemo skrev:
Och alltså är det mycket effektivare att subventionera elbilar eftersom el finns överallt och man inte kan köra dem på bensin? Eller har du ett bättre förslag?
Var kommer då den "gröna" elen ifrån?
Tyskland eller varför inte vindsnurror i Sverige? (och dess infrastruktur)
Lägg därtill produktionskostnaden för elbilen och skrotningen av en vanlig bil.

Vi kan lugnt fortlöpa med befintlig fordonsflotta utan att det kostar miljön extra om man kikar på HELA perspektivet.

Men detta har aldrig varit en fråga för "miljön" om man kikar i hela ledet.
Varför ska det vara så svårt att greppa?

Jag har ingen Tesla på uppfarten, jag är således mindre miljömedveten.

Jag ber om ursäkt! 🤔
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vi får inte köra vad fasen vi vill. Och det har vi inte fått i Sverige i varken din eller min livstid. Och vad motivet är bakom att det kostar med att köra bilar som släpper ut mer tror jag att du vet även om du anser att det är fel.
Du får köra en gammal t-ford från andra sidan seklet lagligt idag och du behöver inte anpassa utsläppen till dagens standard....
Frågan är varför folk slutat köra dessa bilar i sin vardag....
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Krilleman
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag kör en Audi A5 bensin från 2020 idag. Är dags att byta och jag är väldigt sugen på Polestar 4 och att ge mig in i elbilar. Det jag känner spontant är att det känns säkrast att privatleasa men hur tänker ni andra med tanke på hur mycket batteritekniken går framåt rejält just nu?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A Avemo skrev:
För att det skall bli någon besparing att tala om är det väl ändå en förutsättning att merparten av el inte produceras i ett oljeeldat kraftverk? Jag tror att du är optimistisk när du pratar om 40% verkningsgrad på hela drivlinan i en bensin- eller dieselbil. Men ett kondenskraftverk kommer inte heller upp till 40%.
40% är maximal verkningsgrad, vet inte vad snittet ligger på men snarare runt 20-25%.

Menar på att om du har en liter olja som du kör i ett kraftverk så nyttjar du mer av energin i oljan än om du kör den genom en förbränningsmotor. Rena elverk är väl inte direkt några mästare när det kommer till att ta tillvara på energin i bränslen men kraftvärmeverk ligger ju runt 90% i Sverige.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vi kan lugnt fortlöpa med befintlig fordonsflotta utan att det kostar miljön extra om man kikar på HELA perspektivet.
Är det vad du menar med "Alla har vi olika syn på verkligheten"? Den angreppspunkten har den helt orimliga förutsättningen att vi slutar helt att köpa nya bilar. Man kan vad jag förstår få en ungefärlig bild av resultatet om man tittar på Kuba. Fattigdom är på vissa sätt bra för miljön. Men det finns nackdelar också.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.