36 478 läst · 58 svar
36k läst
58 svar
Vilken Dränkbar Pump ska jag köpa
Tack för era svar.
Vilken sort slang ska jag ha och hur lång ska den vara?
Har kollat en på bauhaus som kostar 59,95 kr/metern. Den är styv och stark. Vet inte om det är den bästa. Diametern på ventilen är 32 mm.
Vilken sort slang ska jag ha och hur lång ska den vara?
Har kollat en på bauhaus som kostar 59,95 kr/metern. Den är styv och stark. Vet inte om det är den bästa. Diametern på ventilen är 32 mm.
Det är inte ventil utan där man kopplar in slangen.
Vad är det för kopplingar jag ska använda från Jula? Pem slang är det inte för styvt o böja. Blir ju en 90 gr böjning.
Hade en diskussion med dräneringskillen om vart hålet för pumpen ska sitta. Han tycker att den ska sitta över det högsta inloppet som kommer in i brunnen. Han menar på det att blir det för mycket vatten så kommer vattnet att stiga upp till röret som är kopplat till brunnen. Blir det för mycket vatten så går pumpen in o hjälper till.
Förklarade då för honom att vattnet kommer inte stiga så högt på grund av att det tryck tillbaka in dräneringsrören. Vattnet kommer alltså vara kvar i dräneringsrören.
Hade köpt det om hålet hade suttit längst ner. och det var lägsta punkten.
Förklarade för honom att vi ska ha hålet typ 20-30 cm ovanför jordytan för att kynna komma åt slangen.
Har gjort en enkel skiss på vad jag menar.
Hade en diskussion med dräneringskillen om vart hålet för pumpen ska sitta. Han tycker att den ska sitta över det högsta inloppet som kommer in i brunnen. Han menar på det att blir det för mycket vatten så kommer vattnet att stiga upp till röret som är kopplat till brunnen. Blir det för mycket vatten så går pumpen in o hjälper till.
Förklarade då för honom att vattnet kommer inte stiga så högt på grund av att det tryck tillbaka in dräneringsrören. Vattnet kommer alltså vara kvar i dräneringsrören.
Hade köpt det om hålet hade suttit längst ner. och det var lägsta punkten.
Förklarade för honom att vi ska ha hålet typ 20-30 cm ovanför jordytan för att kynna komma åt slangen.
Har gjort en enkel skiss på vad jag menar.
Redigerat:
Rören från regnvattnet från stupen ska ligga lägre än dränrören , så det inte kan gå baklänges upp dränrören , gärna så högt att pumpen startar innan den nivån blir till ,
bästa sättet att få det så , är att få ner brunnen så långt som möjligt ,
sedan med pumpanslutningen , se skiss
bästa sättet att få det så , är att få ner brunnen så långt som möjligt ,
sedan med pumpanslutningen , se skiss
Tack för beskrivningen.
När det gäller pem kopplingen så var jag på Jula o kollade. Hittade kopplingar i metall. Går det använda dem i plast. Behöver en hane utvändigt 32 mm. Har kollat men inte hittat någon. Vet du vilken jag ska använda?
När det gäller pem kopplingen så var jag på Jula o kollade. Hittade kopplingar i metall. Går det använda dem i plast. Behöver en hane utvändigt 32 mm. Har kollat men inte hittat någon. Vet du vilken jag ska använda?
Metallkopplingar var väldigt dyra. Kostar 200 kr o uppåt. Går det använda Plastkopplingar eller spricker dem under vintern?
Har köpt dessa tillbehör från Jula. Vet inte om det är ok. Någon backventil hittade jag inte varken bauhaus eller jula. Den som finns i jula är det sil också. Tror inte den passar.
Pemslang 32 mm 10m
http://www.jula.se/catalog/bygg-och.../vvs-installation/pem-slangar/pem-ror-430126/
Koppling mellan pump och slang
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452221/
90 grader pemkoppling av plast, vet inte om det är ok att använda för brunn. Tänker på risken för frost.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ion/pem-kopplingar/pem-koppling-452240/#tab04
Pemslang 32 mm 10m
http://www.jula.se/catalog/bygg-och.../vvs-installation/pem-slangar/pem-ror-430126/
Koppling mellan pump och slang
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452221/
90 grader pemkoppling av plast, vet inte om det är ok att använda för brunn. Tänker på risken för frost.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...ion/pem-kopplingar/pem-koppling-452240/#tab04
Jag tror inte du behöver bry dig så mycket om frostrisken, baserar det på att en granne bara har använt denna typ av koppling under många år utan problem, då har de även legat ute.
Backventil behövs främst om slangens volym innan avrinning är för hög i förhållande till pumpgropens volym, dvs pumpen pumpar upp samma vatten hela tiden som dock rinner tillbaka i gropen när pumpen stänger av och fyller upp gropen igen...blir lite evighetsmaskin av det hela, men sliter på såväl pump som plånbok.
Backventil behövs främst om slangens volym innan avrinning är för hög i förhållande till pumpgropens volym, dvs pumpen pumpar upp samma vatten hela tiden som dock rinner tillbaka i gropen när pumpen stänger av och fyller upp gropen igen...blir lite evighetsmaskin av det hela, men sliter på såväl pump som plånbok.
L Liteavvarje skrev:
Hej. Anslutningen från brunnen där pumpen är i kommer vara typ 4-5 cm ovanför vattnet längst ner i dagvattenbrunnen. Är det ok? Finns ett hål för det. Tänkte att jag använder istället för att borra i betongbrunnen (dagvattenbrunnen).
Du bör nog ha en ca 20-30cm djup under alla inkommande rör , oavsett det är drän eller stup
för att pumpen inte ska ha en chans att gå on/off ofta , i övrigt så klarar du dig med vanliga plastkopplingar när man använder pumpen utan backventil , som du ser på min skiss
för att pumpen inte ska ha en chans att gå on/off ofta , i övrigt så klarar du dig med vanliga plastkopplingar när man använder pumpen utan backventil , som du ser på min skiss
Brunnen där pumpen är i är det 55 cm från botten till lägsta inloppsröret.L Liteavvarje skrev:
Inloppsröret som kommer från pumpbrunnen in i dagvattenbrunnen är det 4-5 cm ovanför vattnet.
Förklarade kanske fel i mitt förra inlägg.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Vår pump går normal av och på 2 gånger innan det slutar helt och ibland (efter det har regnat) så tycker jag den verkar höras lite då och då, förmodligen för att nytt vatten har kommit till.
Det är helt OK med 55 för den ena och den andra kan i princip ligga jäms med botten , det är ju rakt ut från den brunnenM Martin_355 skrev:
Att den startar en extragång beror som du säger på att det går tillbaka lite samt fylls på utifrånPer Eskilsson skrev:
då fungerar det