Ok. Tack för rådet. Ska tänka på det. Jo vet att det blir trångt med 40 cm det är därför jag letar efter en med inbyggd flottör. Verkar vara svårt o få tag på någon. Vill gärna se den innan jag köper pumpen. Var ute efter en Kärcher SDP 18000 som är väldigt bra. Men den har kärcher tagit bort från sitt sortiment.

Hittade den här pumpen på Bauhaus.
https://www.bauhaus.se/spillvattenpump-8500-aquasens.html?nosto=nosto-related-products
Vet inte om den är bra.

L
L Liteavvarje skrev:
Det finns pumpar med en flottör som påverkar en magnet , kommer inte ihåg just nu , men dom är smalare i arbetet än en med vippa ,
Känner du till någon modell/märke. Pumpen från byggmax är den bra?

När det gäller larm vad kan du rekommendera för någon.
Vet inte vad g-vattenpar är sorry.

• Gilla
lisberg
  • Laddar…
L
M Martin_355 skrev:
Känner du till någon mod märke. Pumpen från byggmax är den bra?

När det gäller larm vad kan du rekommendera för någon.
Vet inte vad g-vattenpar är sorry.
Ursäkta Lite kryptiskt med g-vattenpar ska var gr-vattenp = grundvattenpump
Bra och bra alla pumpar har samma funktion lite olika materiel i dom , plast , gjutjärn , rostfritt
Plast är hyffsat , gjutjärn rostar , rostfritt kan rosta p.g.a. om det finns olika saker i grundvattnet klart man får vad man betalar för , det finns , allt från ca 1500 till 5000 men den dyra är lite i överkurs , men till dig duger nog byggmax eller krauta ,Angående larm så kan man sätta någon vippa i brunnen som hänger lite högre än maxnivå på vattnet , stannar pumpen av någon orsak så larmar det , larmklocka ( dörrskrammelklocka med batteri )) eller annan ljudgrej :jag själv använder vippor i 1500: klassen , övriga nivålarmer finns att köpa , har inte använt dom
( elektroniska känsliga för åska , pajar dyrt )

L
L Liteavvarje skrev:
Ursäkta Lite kryptiskt med g-vattenpar ska var gr-vattenp = grundvattenpump
Bra och bra alla pumpar har samma funktion lite olika materiel i dom , plast , gjutjärn , rostfritt
Plast är hyffsat , gjutjärn rostar , rostfritt kan rosta p.g.a. om det finns olika saker i grundvattnet klart man får vad man betalar för , det finns , allt från ca 1500 till 5000 men den dyra är lite i överkurs , men till dig duger nog byggmax eller krauta ,Angående larm så kan man sätta någon vippa i brunnen som hänger lite högre än maxnivå på vattnet , stannar pumpen av någon orsak så larmar det , larmklocka ( dörrskrammelklocka med batteri )) eller annan ljudgrej :jag själv använder vippor i 1500: klassen , övriga nivålarmer finns att köpa , har inte använt dom
( elektroniska känsliga för åska , pajar dyrt )
Kom på lite annat , när man spånar kommer fram lite mer :hur har du det med stuprören går dom i separata rör ut från huset , som i ditt fall är ett måste , utmärkt att bara hacka upp i backen och borra ett hål för pumpslangen , då blir det bara några liter som går tillbaka i brunnen när den stannar och gör inget , samt är absolut ingen frysrisk

L
Mera spåna :: använd inte slang med slangklämmor , ta en 90 vinkel ner till pumpen och en gängdel på pumpen med pemslang , lätt att koppla ur om du behöver ta upp den , dras till med handkraft inga verktyg , som den typen finns billiga lite varstans
googla på PEMKOPPLINGAR som den här typen PEM-koppling med blå och svart design för röranslutning, visas med produktbetyg.

L Liteavvarje skrev:
Kom på lite annat , när man spånar kommer fram lite mer :hur har du det med stuprören går dom i separata rör ut från huset , som i ditt fall är ett måste
Stuprören går i egen ledning. Dem går till separat dagvattenbrunn (använder den gamla). Dem är inte kopplade till den nya brunnen där pumpen sitter i. Det som kommer in i den nya brunnen är bara dräneringsvatten ich vatten från en trappa där det är nytt brunn det är bara regnvatten där..

L
Då ska du koppla på dagvattenröret , bästa sättet att bli av med vattnet

L Liteavvarje skrev:
Då ska du koppla på dagvattenröret , bästa sättet att bli av med vattnet
Tack för hjälpen och råden. Nu har jag bestämt vilken jag ska köpa för pump.

L
M Martin_355 skrev:
Tack för hjälpen och råden. Nu har jag bestämt vilken jag ska köpa för pump.
Kan var ide att kolla pumpen lite då och då om du inte har larm , flottören kan kärva i nedre läge då det finns liiiite skit i vattnet och kan behöva rensas någon gång

Hej. tar upp frågan kring pumpen.

Den nya brunnen som är på 3,5 m i höjd och där pumpen är i botten. Det vattnet som hamnar där är bara dräneringsvatten och lite regnvatten från en mindre brunn. Den nya brunnen kommer att kopplas till en betong brunn där det är regnvatten som hamnar där och som i sin tur går ut i kommunens rör.

Är det någon speciell slang man ska använda och hur lång ska den vara?

Ska jag använda backventil?

Hur högt ska hålet från den nya brunnen vara (vet att den ska vara högre än hålet i betongbrunnen)? Om jag har hålet för högt upp blir det inte för jobbigt för pumpen och tömma brunnen.

Den här pumpen har jag köpt, Den med inbyggd nivårör.

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/dp3gt-draneringspump?category_id=1527

• Gilla
JMS77
  • Laddar…
Vi dränerade för ungefär 10 år sedan. I våras tycker vi det har blivit fuktigare i källaren igen. Nu i helgen kom jag och tänka "Tänk om pumpen slutat fungera". Imorse lyfte jag på brunnslocket och ser till min förtvivlan att elsladden till pumpen är utdragen. Måste ha varit så jättelänge. Kanske flera år!

Förmodligen har jag själv dragit ur sladden när pumpen strulat, orsakat att strömmen gått i huset, och sedan glömt bort det hela.

Så här ser i alla fall vår trasiga pump och vårt rör ut.

Vet inte hur högt hålet bör sättas men jag antar att det är bra om du når hålet med armen så att du enkelt kan föra in röret i hålet. Vårt hål sitter kanske 30-40 cm från marken tror jag.

• Dräneringspump med utdragen elektrisk sladd och bortkopplat rör på marken bland löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en sån brunn som du säger. Kör en rostfri pump med vippa. Har monterat backventil för annars får pumpen gå onödigt mkt när nästan allt vatten kommer tillbaka. Jag har värmekabel ilagd med tryckvakt, så när trycket blir för högt dvs isbildning så slår värmen på och går 1 timme. Har även en nivågivare men ej kopplat i den i brunnen.

L
M Martin_355 skrev:
Hej. tar upp frågan kring pumpen.

Den nya brunnen som är på 3,5 m i höjd och där pumpen är i botten. Det vattnet som hamnar där är bara dräneringsvatten och lite regnvatten från en mindre brunn. Den nya brunnen kommer att kopplas till en betong brunn där det är regnvatten som hamnar där och som i sin tur går ut i kommunens rör.

Är det någon speciell slang man ska använda och hur lång ska den vara?

Ska jag använda backventil?

Hur högt ska hålet från den nya brunnen vara (vet att den ska vara högre än hålet i betongbrunnen)? Om jag har hålet för högt upp blir det inte för jobbigt för pumpen och tömma brunnen.

Den här pumpen har jag köpt, Den med inbyggd nivårör.

[länk]
Om du skippar backventilen , kan du göra hål ca 20 cm från marknivå och få bra fall till betongbrunnen ,samt kommer åt att ta upp pumpen lätt , då utgången inte sitter så djupt , då rinner vattnet ur röret med kapilärsug och kan inte frysa , nästa gång pumpen startar kommer det varmvatten med fart och kan omöjligt frysa , ingen värmekabel behövs , du behöver ha koll på så pumpen funkar med jämna mellanrum , annars någon form av larm vid hög nivå , går att hitta på vad som helst , batteridrift , microbrytare ,snöre , kork , dörrklocka , e.t.c. spelar ingen roll vad , bara det funkar , finns nivåvippor fruktansvärt pris ca 2500:- finns billigare ca 800:- googla nivåvippa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.