6 741 läst · 56 svar
7k läst
56 svar
Vilken brandvarnare skall man köpa?
Hur tillförlitligt är X-Sense? Hur länge håller batterierna? Enligt hemsida så ska det hålla i 5 år vilket låter extremt bra med tanke på att det är ett sammankopplande brandlarm!? Just XS01-WR som jag tittar på just nu så är det CR123A lithium batterier.
Fick hem mitt paket med x-sense brandvarnare med högtalare. Tyvärr pratade de bara tyska och gick inte att ändra (enligt tillverkaren) trots att basstationen pratade engelska. Skickade tillbaka och fick pengarna tillbaka. Funderar på att köpa en annan variant som inte pratar.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 292 inlägg
Mina har varit igång sen början på april i år, och batterierna visas fortfarande som fulla i appen....I Ironside skrev:
Jag var också skeptisk efter att ha provat Nexas sammankopplade varnare för 8-10 år sen, de som hade både 2xAA och ett 9v batteri i sig (om jag inte minns fel) och de tuggade ju i sig batterier snabbare än jag vet inte vad... Men än så länge tycker jag de här funkat bra...
Tack, slog till på detta paket från fyndtråden : https://www.amazon.se/gp/product/B0BMQ52BC8/
Skulle behöva uppdatera mina gamla sammankopplade röklarm hemma då de har passerat 10 års-gränsen. Läser man kundrecensionerna på Amazon så får de en del låga kommentarer om att de tappar kontakten och falsklarmar. Det är ju inget positivt, hur är det på den fronten ni som har provat?
Vad jag förstår använder X-Sense Wi-Fi för att koppla sig till smarta hem och appen, och sedan 868 MHz-bandet för att kommunicera med övriga enheter. Det betyder att det inte kommer att bygga något mesh-nätverk, vilket innebär att avståndet till basstationen är extra viktigt, precis som med många andra trådlösa enheter. Jag kan absolut tänka mig att en del personer får problem om signalen inte når fram, men överlag verkar folk nöjda med detta system.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 292 inlägg
Såhär är mitt system "monterat";I Ironside skrev:Vad jag förstår använder X-Sense Wi-Fi för att koppla sig till smarta hem och appen, och sedan 868 MHz-bandet för att kommunicera med övriga enheter. Det betyder att det inte kommer att bygga något mesh-nätverk, vilket innebär att avståndet till basstationen är extra viktigt, precis som med många andra trådlösa enheter. Jag kan absolut tänka mig att en del personer får problem om signalen inte når fram, men överlag verkar folk nöjda med detta system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön plupp är basenheten, svarta är brandvarnarna...
Den femte som är i garaget är typ tre meter utanför kåken, i samma riktning som radioskuggan som blir av den röda rektangeln (vilket är en murad spis i lecablock), och den tar lite längre tid att få kontakt med i appen.... Det är föv den enda som testas regelbundet när jag borrar hål i metall så skäroljan ryker... Larmet går alltid inne i huset till frugans stora glädje!
Edit: färgerna i övrigt kommer inte från brandvarnaren, utan det är Ubiquitis verktyg för att sätta upp accesspunkter...
Jag har också x-sense, än har jag bara satt upp två av de sex brandvarnarna jag köpte. I förra veckan råkade jag dra igång en av dem när jag lagade mat, då visade sig att bara den och basstationen tjöt. Oklart om det var pga att jag kopplat ihop dem felaktigt eller om det bara inte fungerade. Jag har nu gjort om kopplingen, men jag har inte testat att de fungerar.
Därför är jag själv på jakt efter brandvarnare som man tillfälligt kan inaktivera/tysta en kort stund när man gör sådana saker. Tycker att det är svårt att finna tyvärrDan_Johansson skrev:
Köpte X-Sense och har nu kopplat hubben till WiFi och anslutit två detektorer där samtliga enheter står som online. Det fungerar bra att testa dem individuellt. För att sammankoppla dem gick jag även igenom "Interconnect"-inställningen, och efter det fungerade även interconnect-testet som det skulle(hålla inne knappen på en detektor).
Jag kan se delar av historiken i hubben, men inte allt. Dessutom får jag inga notifieringar vid tester. Om jag går in på en detektor i appen och väljer "Test" står den och laddar länge innan den till slut meddelar att testet misslyckades.
Jag förväntar mig egentligen att appen ska skicka notifieringar när detektorerna aktiveras ävern under test, vilket inte händer. Jag förväntar mig också att det ska gå att köra tester direkt från appen, men det fungerar inte heller?
Såvitt jag förstår ska Interconnect (RF) fungera även utan hubben. Just nu verkar det som om detta samt induviduell test är de enda funktionerna som fungerar som de ska. Det är möjligt att man inte kan använda både RF och appkoppling samtidigt, men vad jag har förstått krävs RF-anslutningen för att enheterna ska kunna kommunicera om hubben går offline?
Jag kan se delar av historiken i hubben, men inte allt. Dessutom får jag inga notifieringar vid tester. Om jag går in på en detektor i appen och väljer "Test" står den och laddar länge innan den till slut meddelar att testet misslyckades.
Jag förväntar mig egentligen att appen ska skicka notifieringar när detektorerna aktiveras ävern under test, vilket inte händer. Jag förväntar mig också att det ska gå att köra tester direkt från appen, men det fungerar inte heller?
Såvitt jag förstår ska Interconnect (RF) fungera även utan hubben. Just nu verkar det som om detta samt induviduell test är de enda funktionerna som fungerar som de ska. Det är möjligt att man inte kan använda både RF och appkoppling samtidigt, men vad jag har förstått krävs RF-anslutningen för att enheterna ska kunna kommunicera om hubben går offline?