6 748 läst · 56 svar
7k läst
56 svar
Vilken brandvarnare skall man köpa?
Perfekt timing! Tack för tipset, nu blir det ett sexpack såna. Finns ett sexpack med varianten som har även kolmonoxid, och röstvarning, på amazon för 1900 ca. Röstvarningen verkar smidig, man ställer in vilket rum respektive varnare är i, sen vid larm kommer de pipa och säga tex "alarm in basement". Antagligen bara förkodade rum och på engelska, men ändå. Slippa springa runt vid larm, eller ta upp en app och logga in på.Tobbe.A skrev:
Nä, vi känner ju inte varandra 😊O skrev:
Vi har brandvarnare i varje sovrum även om vi inte laddar just på nätterna, men det finns ju massa annan elektronik som är igång i huset.
Såg det oxo. Brukar oftast vara bättre priser på amazon.de än amazon.se, bara momsen gör ca 10%, så det är en vana att kolla i Tyskland först.Hannuse skrev:
Det finns flera pratande modeller hos X-sense. Men jag hittade bara tysk och engelskspråkiga. Och hittade ingen i Sverige.
Hittar du någon som säljer svensktalande?
Vi kör med trådade multidetektorer kopplade till inbrottslarmet (Vanderbilt SPC), har 10 stycken å varje detektor har sin egna ingång på larmenheten så vi kan se exakt vilken som larmar.
Testar dom med rökpenna, en gång om året.
Testar dom med rökpenna, en gång om året.
Det verkar vara lite lurigt.O skrev:Såg det oxo. Brukar oftast vara bättre priser på amazon.de än amazon.se, bara momsen gör ca 10%, så det är en vana att kolla i Tyskland först.
Det finns flera pratande modeller hos X-sense. Men jag hittade bara tysk och engelskspråkiga. Och hittade ingen i Sverige.
Hittar du någon som säljer svensktalande?
Enda manualen jag hittar på den trådlösa XP02S-MR säger att den bara kan prata tyska, även om man ställer in "location" till "English".
Och hittar ingen annan information heller, annat än några Youtube-klipp, men där får man inte höra den riktiga rösten, bara redigerade filmsekvenser.
Men XP02-AR, som är trådad, den verkar bara prata engelska, samt att det finns en som heter XP02-WR som är trådlös och pratar engelska, och den tar även CO.
Och, jag har inte heller hittat någon i Sverige, så svenska kan vi nog glömma tillsvidare.
Alla dessa brandvarnare med tusen finesser och uppkoppling. Det enda man behöver är några vanliga traditionella brandvarnare som tjuter ordentligt placerade strategiskt i bostaden.
Sen nån gång tända en typ cigarett under och kolla att de fungerar.
Sen nån gång tända en typ cigarett under och kolla att de fungerar.
Tycker att du har rätt i sak.G G.L. skrev:
Det viktigaste är trots allt att alla blir varskodda, och tar sig ut.
Men att dom är sammankopplade kan faktisk ge lite extra tid för dom som befinner sig i bostaden.
Sedan på distans, i telefonen, kan få en notis om att huset har brunnit ner, det blir bara en bonus. 🙃
Har tre ihopkopplade Fireangle Pro med inbyggt 10-årsbatteri köpta på Amazon i tvättstuga, garage samt i hallen utanför sovrummet. Då hör vi om det börjar brinna i garaget. Sen har vi billigare noname-brandvarnare lite här och där i övriga huset och dessa hör man tydligt var än man är inomhus så de behöver inte vara ihopkopplade.
Att notera är dock att för artiklar som säljs av Amazon och även många marketplace-säljare, inklusive de som utnyttjar "Amazon Tax Calculation Service" så dras den tyska momsen bort och svensk moms läggs på.O skrev:
Samma sak på många andra håll. Har en säljare en viss omsättning i sverige så måste de ta ut svensk moms.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 293 inlägg
Det beror ju på hur ens förutsättningar ser ut...G G.L. skrev:
Jag har också ovan nämnda X-Sense, och en enhet sitter i garaget.. om jag lyckas starta nån liten glödbrand i nån trasa lär jag inte höra någon vanlig brandvarnare som sitter där ute... Eftersom garaget sitter ihop med huset lär elden utvecklats rejält innan man märker det inne, så känns det bra att ha ihopkopplade enheter som varnar...
Jag håller helt med där, jag har också den lösningen.Dan_Johansson skrev:Det beror ju på hur ens förutsättningar ser ut...
Jag har också ovan nämnda X-Sense, och en enhet sitter i garaget.. om jag lyckas starta nån liten glödbrand i nån trasa lär jag inte höra någon vanlig brandvarnare som sitter där ute... Eftersom garaget sitter ihop med huset lär elden utvecklats rejält innan man märker det inne, så känns det bra att ha ihopkopplade enheter som varnar...
Även om man följer "heta arbeten", så finns det alltid en ökad risk i ett garage, och mitt är dessutom fristående, så ett brandvarnarsystem är en icke-fråga för min del.