L
smurfen72 skrev:
Vissa anser att inverters klarar sig med kortare borra än on/off vp pga jämnare uttag ur berget men när det är så kallt så on/vp går kontinuerligt kommer den vp som har kortare borra få lägre brine temp men årsmedel brine temp blir antagligen lite högre för invertern. Hur som helst jag skulle borra efter husets effektbehov oavsett av vp.
Jag tror att du har nästan helt rätt där. Dock tror jag att den genomsnittliga brinetempen kommer att vara samma för samma mängd uttag. Men invertern varierar mindre upp och ner. Så då får du aldrig några tillfälliga dippar. Ja, om du inte närmar dig uttag där pumpen går hela tiden. Då är det samma som du skrev.

Fick förklarat av Daikin att genom att dom tar ut energin jämnare så blir brine tempen jämnare och lite högre och därför menar dom att deras vp klarar sig med kortare borra. En kortare borra ger kallare brine in vid max uttag så jag skulle nog välja att borra lika oavsett vp även om lönsamheten i djup borra är tveksam. Daikins påstående är inget jag på nått sätt kan kolla om det stämmer men jag tycker det låter rimligt men jag tror skillnaden är så liten så man inte behöver bry sig.

Ett försäljningsargument helt enkelt, och bör som vanligt tas med någon nypa salt :).

L
Har funderat lite på detta med varför brine skulle vara varmare. Kanske blir det en effekt av värmetrögheten i berget mot slangen? Även om temperaturen i det kringliggande berget är en viss grad, så måste denna värme och överföras till slangen och brine. Om kylan eller hastigheten på brine cirkulationen då är lägre, så kommer det finnas mera tid till att hinna värma upp brine.
Fast denna effekt får du bara då uttaget är lägre än vad en onoff pump skulle gå på. Så då pumpen går på 6 mot en 12a onoff, så kommer driften under 6 läget vara betydligt längre och därmed har berget mera tid på sig att hinna värma brinen.

Imorgon börjar dom borra hos mig :)
Vi valde Nibe F1255 inverter pump 3-12kw med 180m borrhål.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gott, jag tror du kommer bli nöjd! Får man fråga vad du kommer få betala för kalaset?
Några bilder sitter alltid fint sen också ;)

Byggmaterial och maskiner, inklusive en kompressor och borrutrustning, parkerade på en gata utanför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut på gatan utanför.
Offerten landar på 139.500kr efter rot. Inkluderar 6m foderrör, går det åt mera så debiteras jag ytterligare 500kr/m.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Gräsmatta med en hög av jord och grus, foderrör synligt efter borrning till värmepump.
Skapa konto

Då var det färdigborrat.
3m ner till berget var det, och dom satte 6m foderrör. Totalt borrades det 181m.
Högen på gräsmattan är från jord & grus innan dom nådde berget.
Värmepumpen installeras på måndag.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nyinstallerad värmepanna i ett pannrum med röranslutningar och en röd brandsläckare.
Skapa konto

Så var det klart! Huset har fått ett nytt hjärta:)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Måste ställa ett par frågor till er. Installatören kopplade inte in rumsgivaren, han sa att den låg bakom panelen.
Jag öppnade upp panelen ikväll och mycket riktigt hittade jag rumsgivaren där, hade telekabel hemma så jag kopplade in den. Inga konstigheter där efter lite googlande hur man skulle göra.
Så nu kan jag styra värmen i huset med denna givare. Vet inte hur dom hade tänkt att skulle kunna styra inomhustemperaturen annars utan denna inkopplad? Ner och ändra värmekurva?

MEN, jag hittade flera saker bakom panelen. 3st TR3025-2 "givare" som tydligen är effektvakter. Skall/behöver inte dessa användas eller? Vart skall dom sitta?
Tycker inte om att hitta saker som en installatör "valt" att inte koppla in.

Hittade också ett paket med O-ringar vilket kanske kan behövas i framtiden.
Men skall inte alla ingående delar installeras när jag har betalat för det? Någon med samma erfarenheter från installatörer?

En annan sak är också Nibes Uplinik. Denna fungerar endast när man ansluter en fast kabel till routern, som står några väggar bort. Så utan denna kabel inget det Uplink som jag hade sett fram emot att använda för övervakning. Dom har ett gratis abonnemang, och 2 premium som kostar 259:-/år. Jag fick aldrig veta innan installation att den måste anslutas med nätverkskabel. Trodde faktiskt att den hade WiFi connection, men där gick jag bet. Är det värt att ansluta, eller räcker det med en Wall-plug för att slippa dra nätverkskabel?

Jag är kanske petig att behöver komplettera den färdiga installationen?
Mvh Vespa

Inomhusgivaren skulle han installerat. Det är nog dock kanske att dra det lite för långt att han också skulle dra nätverkskabel.

Värnepumpen jobbar med typ av integralkurva baserad på utomhustemperaturen, inomhusgivaren är bara ett komplement för att korrigera extremer såsom tex mycket folk i huset, stark solinstrålning etc.

För att du ska få optimal drift är det viktigt att du kör en värmesäsong utan inkopplad inomhusgivare för att kunna trimma in din värmekurva. Installatören ska ha gjort en grundinställning. Manualen förklarar detta bra.

• Gilla
Vespa
  • Laddar…
Du får säkert bättre svar angående effektvakterna men mina effektvakter sitter iaf i elcentralen. 1 på varje fas. Jag antar att du fick med 3. De som följde med min 1255:a blev inte heller monterade men de som monterades med min gamla elpanna(spetsen till gamla pumpen)sitter kvar i centralen men har nog ingen funktion längre. Behovet finns inte i mitt hus eftersom min nya inverterpump aldrig använder elspets.

Även min installationsfirma lämnade inomhusgivaren och effektvakterna löst (till en nibe 1245). Ingår tydligen inte i deras grundinstallation. Fick beställa de jobben extra något år senare för att få allt att funka optimalt.

Både effekt vakt samt innegivare ingår i vå leveransen från Nibe och då tycker jag dom ska installeras om inte annat avtalats. Effekt vakten sitter så den mäter husets totala förbrukning och kan begränsa elspets vid stor belastning på huvudsäkringarna. Nu kanske inte effektvakten är så viktig på en inverter som bruka klara sig utan elspets men vid legionella höjning används elpatron men den kan man välja tid på och mitt i natten brukar man inte använda så mycket annat. Innegivare tycker jag absolut du ska ha den fixar till ev felaktigheter i värme kurvan pga tex sol blåst eller mycket gäster men kan även ställa hur mycket innegivare ska få kompensera mellan 0-6.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.